۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۶۹۹۳۸۶

قاچاق لوازم خانگی هنوز صرفه اقتصادی دارد

قاچاق لوازم خانگی هنوز صرفه اقتصادی دارد
با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، بخشی از بازار را محصولات قاچاق در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: برند‌های لوازم خانگی شاید علاقه چندانی برای بازگشت به ایران نداشته باشند چرا که هنوز قاچاق را دارند و ‌از آن برای فروش بخشی از محصولات خود استفاده می‌کنند.

قاچاق امروز به ابزاری برای ورود دوباره برند‌های لوازم خانگی به بازار ایران تبدیل شده است. شرکت هایی که در روزهای تحریم کشور ما را ترک کردند؛ حالا با استفاده از قاچاق می خواهند بخشی از سهم بازار ایران را در اختیار داشته باشند.

طبق گفته قاسم مصطفوی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق است.

این لوازم خانگی در حالی در بازار فروخته می‌شوند که خرید آن‌ها پر دردسر است. ممنوعیت واردات باعث شده تا هیچکدام از محصولات فروخته شده گارانتی و خدمات پس از فروش نداشته باشند و طبق اعلام مسئولان این حوزه تمام گارانتی‌های ارائه شده تقلبی و بدون اصالت هستند.

قاچاق لوازم خانگی هنوز صرفه اقتصادی دارد

 رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در این خصوص می گوید: نباید تولیدات داخل را با محصولات قاچاق مقایسه کرد چرا که این محصولات گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند در حالی که تولیدات داخل گارانتی و خدمات چند ساله دارند.

به گفته دیانی افراد برای واردات مالیات و حق ورود به کشور پرداخت نمی‌کنند پس قاچاق برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد در حالی که تولید کنندگان داخلی به طور مداوم تحت فشار پرداخت مالیات و حقوق دولتی مختلف هستند.

عده زیادی دلیل این حجم از قاچاق لوازم خانگی را وجود شبکه‌ای سازمان یافته می‌دانند که تنها سهم ناچیزی از آن به کولبران می‌رسد.

غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در این خصوص گفت: اگر چه شرایط اقتصادی در برخی از شهر‌های مرزی طوری است که برخی از مردم به ناچار رو به کولبری آورده اند، اما کولبر‌ها کمترین سهم را از این اتفاق می‌برند و عمده سود این کار به جیب وارد کنندگان اصلی می‌رود.

با وجود مشکلات مختلف، لوازم خانگی قاچاق پیشنهاد بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی در کشور است. بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد سود مناسب فروش محصولات قاچاق باعث شده تا تمایل به فروش این محصولات بالا باشد. کالاهایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده‌اند به راحتی در بازار تخلیه، انبارداری، به صورت شخصی گارانتی و فروخته می‌شود.

کاهش ۶۴ درصدی قاچاق لوازم خانگی

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۸ ماه ابتدای امسال هزار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان لوازم خانگی قاچاق وارد کشور شده است که نسبت به قاچاق ۳ هزار میلیاردی این حوزه در سال ۹۹ کاهش ۶۴ درصدی داشته است اما هنوز این حجم از قاچاق آسیبی برای صنعت لوازم خانگی داخلی محسوب می‌شود.

تولید کنندگان لوازم خانگی باور دارند که راه مقابله با این مشکل به دست خودشان است. هاشمی می‌گوید: اگر موضوع ارتقای کیفیت تولیدات داخل، قیمت گذاری مناسب تولیدات داخل و تامین صحیح بازار مورد توجه قرار بگیرد وفاداری به مشتری ایجاد خواهد شد. در این شرایط دیگر کسی سراغ کالاهای قاچاق نخواهد رفت.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات