۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۹۹۵۷۳
فیلم های مهم روز نخست عمار دوازدهم؛

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز
امروز یکشنبه همزمان با نخستین روز از دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همین، بیش از ۳۰ فیلم در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امروز یکشنبه همزمان با نخستین روز از دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همین، بیش از ۳۰ فیلم در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید. اولین سانس این اکران‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح شروع می‌شود و سانس پایانی ساعت ۲۰ خواهد بود.
در ادامه به معرفی منتخبی از این آثار می‌پردازیم:

داستان‌های فوتبال – جنگ در مستطیل سبز – ساعت ۱۶، سالن ۱
مستند نیمه بلند «داستان‌های فوتبال: رقصنده با گرگ‌ها» ساخته مهدی افضل‌زاده با موضوع بیداری اسلامی به تیم فوتبال «بیتار»، پر طرفدارترین باشگاه رژیم صهیونیستی می‌پردازد که به واسطه خشونت مشهود و نژادپرستی افراطی، شهرت پیدا کرده‌است.
طرفداران این تیم، صهیونیست‌های افراطی هستند که فوتبال را فراتر از یک ورزش می‌بینند. بازیکنان مسلمان یا سیاه‌پوستی در این تیم به خدمت گرفته می‌شوند که بعد از مدت کوتاهی پا به فرار می‌گذارند.

آن زمستان؛ علامه مصباح را متفاوت از شنیده‌ها ببینید – سانس ۱۹، سالن ۱
مستند بلند «آن زمستان»، ساخته احمد شریف‌زاده با موضوع تاریخ سیاسی، روایتگر فصلی از زندگی مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعة مدرسین و رئیس مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است.
این مستند سینمایی متمرکز بر زمستان سال ۱۳۹۴ موسم انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است که برش‌هایی از کنشگری سیاسی او در کنار زندگی شخصی‌اش را به تصویر می‌کشد.

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز

آورتین؛ حاج قاسم و سال‌های مبارزه با اشرار داخلی – سانس ۱۸، سالن ۱

مستند بلند «آورتین» ساخته حسن وزیرزاده با موضوع تاریخ فرهنگی-اجتماعی به تولید رسیده.

آورتین منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در کرمان، در عین حال، مکانی مناسب و امن برای اشرار است. بعد از سال‌های جنگ، ناامنی‌هایی در مناطق جنوب شرق کشور، از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان توسط اشرار به وجود می‌آید.

عمده این اشرار از افراد فقیر روستا‌ها هستند؛ که برای سیر کردن شکم خود، به این راه روی آورده‌اند. در نهایت حل این مشکل به لشکر ۴۱ سیدالشهدا، به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی سپرده می‌شود.

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز

عقلا؛ سرانجام جمعی که وعده آبادانی ایران جنگ‌زده را دادند – سانس ۱۸، سالن ۱

مستند بلند «عقلا» ساخته سید محمدمهدی دزفولی با موضوع تاریخ سیاسی است.

در مجلس دوم شورای اسلامی، جمع و گروهی تشکیل شد که عنوان عقلا را برای خود انتخاب کردند. این جمع و گروه با ایده خود معتقد بودند جنگ هر چه سریع‌تر باید پایان یابد و این گروه می‌توانند بعد از جنگ، کشور را ساخته و آباد کنند.

با پایان جنگ و روی کار آمدن این گروه در مدیریت کشور شرایط نه‌تن‌ها بهبود نیافت؛ بلکه از نظر سیاسی و اجتماعی، شرایط از دورة جنگ به‌مراتب بدتر شد. این مستند، روایت فراز و نشیب‌های آن دوره در کشور است.

شهرک دارخوین؛ و فرمانده محبوبش حسین خرازی – سانس ۱۸، سالن ۲

مستند بلند «شهرک دارخوین» را سیدمجتبی خیام الحسینی با موضوع دفاع مقدس ساخته است که بازگوکننده شهرکی به‌نام دارخوین است که پایگاه اسکان رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین می‌شود.

این شهرک، در واقع پادگان آموزشی با کارگاه‌های مختلف است که محوریت فعالیت‌های آن با مسجد ۱۴ معصوم انجام می‌شود. حسین خرازی، فرمانده محبوب این لشکر است که انس و الفت زیادی با نیروهایش برقرار می‌کند و جمعیت قابل توجه در تشییع شهید خرازی، گواه این موضوع می‎باشد.

رزمندگان این لشکر، خاطرات زیادی از آن روز‌های شهرک، از دیدار آقای خامنه‌ای تا بمباران و سوخته شدن شهرک بیان می‌کنند.

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز

«غرب دور شرق نزدیک»؛ مرغ غربی‌ها غازه! – سانس ۱۹، سالن ۱

در مستند نیمه بلند «غرب دور شرق نزدیک» ساخته عبدالرضا هادی‌زاده که با موضوع نقد درون گفتمانی ساخته شده، کشور‌های آسیایی توجه خود را به احیای راه ابریشم معطوف می‌کنند؛ اما در این میان، ایران، چشم امید به کشور‌های غربی دارد.

چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، نگاه ویژه‌ای به ایران دارد؛ چنانچه سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در تحریم‌ها ما را همراهی می‌کند. چین درصدد افزایش همکاری‌ها با ایران است؛ اما دولت روحانی، با کشور‌های غربی وارد مذاکره و برجام می‌شود.

خلف وعده کشور‌های اروپایی و خروج ترامپ از برجام، شکست در این توافق را قطعی می‌کند. این بار ایران، سند راهبردی ۲۵ ساله همکاری با چین را امضاء می‌کند.

کودتای لیتیومی؛ نقشه‌ای تمیز برای غارت لیتیوم‌های بولیوی – سانس ۲۰، سالن ۳

مستند نیمه بلند «کودتای لیتیومی» را سجاد رضازاده با موضوع جنگ نرم به تولید رسانده است.

سال ۲۰۱۹، پس از برگزاری انتخابات در کشور بولیوی، گروهی مستقر در واشنگتن، نتایج انتخابات را جعلی اعلام می‌کنند و پس از آن، معترضان به خیابان‌ها رفته و آشوب می‌کنند.

در این شرایط، خانم جنین آنز، خودش را رئیس‌جمهور معرفی می‌کند. رابطه دولت موقت و خانم آنز با ایلان ماسک، صاحب کارخانه تسلا که تولید‌کنندة خودرو‌های برقی که بزرگترین مصرف کنندة لیتیوم در جهان است، خبرساز می‌شود.

بولیوی، بزرگ‌ترین منبع ذخیره لیتیوم جهان است که شواهد نشان می‌دهد کودتا در بولیوی برای غارت منابع این کشور رخ داده‌است.

اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی در ایران – سانس ۱۶، سالن ۲

مستند بلند «اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی» ساخته محمدحسین نیرومند با موضوع جنگ اقتصادی و زیرموضوع اقتصاد مقاومتی است.


در سال ۹۲ حسن روحانی با شعار نجات اقتصاد و آشتی با جهان برنده انتخابات می‌شود. تیم اقتصادی دولت با کنترل تورم و قدم گذاشتن در مذاکرات جهانی، مقدمات تمدید ریاست جمهوری بر کشور را فراهم می‌کند. پس از مدت کوتاهی با شروع دومینوی مشکلات کشور و خروج آمریکا از برجام، وضعیت اقتصادی بهم می‌ریزد.

متخصصان معتقدند با قوانین کنترل نقدینگی، رویکرد درست نظام مالیاتی، اصلاح نظارت‌های چند لایه بر بانک مرکزی و… می‌توان از این بحران عبور کرد.

از جان بخشیدن به یک مکان در مستند دارخوین تا جنگ در مستطیل سبز

فیلم نگین سلیمان و آرمان قدس – سانس ۲۰، سالن ۲

فیلم کوتاه داستانی «نگین سلیمان» را محمدامین امامی با موضوع آرمان قدس و روایتی از فتح قدس شریف توسط لشکر جبهه مقاومت به‌تولید رسانده است و از سامانه‌ای می‌گوید که برای عبور از دیوار حائل باید فعال شود و فعال شدن آن در گروی اتفاقات و اقداماتی است.

باید از دیوار عبور کنیم، داستان این فیلم می‌تواند واقعی باشد …

بلوطک و آنچه علی لندی را قهرمان نوجوانان کرد – سانس ۱۸، سالن ۲

مستند نیمه بلند «بلوطک» ساخته طالب رماوندی با موضوع ملت قهرمان است.

شهید محمدجان محمدی و خدامراد توکلی از شهدای دفاع مقدس هستند که با هم گفتگو می‌کنند. شهید محمدی روستای‌شان، بلوطک را معرفی می‌کند و به معرفی یک نوجوان روستا به نام علی لندی می‌پردازد. به سراغ نزدیکانش می‌رود و داستان زندگی او از کودکی تا نوجوانی، روحیات، اخلاقیات، علایق و… را بیان می‌کند. در حالی که خاطرات علی را مرور می‌کند، به یاد خاطرات مشابه خودشان در جبهه‌ها می‌افتد.

در نهایت نیز شرح واقعه نجات دو زن در آتش توسط علی لندی را از زبان اقوام علی نشان می‌دهد.

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از ۱۹ الی ۲۳ دی ماه در سینما فلسطین دایر خواهد بود و همانند سال‌های گذشته آثار شاخص این دوره از جشنواره در سایت عماریار Ammaryar.ir به صورت مجازی به نمایش در خواهند آمد.

ارسال نظرات