۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۹۹۵۷۸
میراث هاشمی (۵)؛

خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟!

خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟!
انگیزه اصلی خاطره‌نویسی‌های هاشمی رفسنجانی مطرح كردن و معرفی كردن نورچشمی‌ها، آقازاده‌ها و نزدیكان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آقای هاشمی رفسنجانی در خاطره‌نویسی‌های خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بی‌مناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطره‌نویسی‌ها مطرح كردن و معرفی كردن نورچشمی‌ها، آقازاده‌ها، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است:

«... مهدی و یاسر از این‌كه در صف اول نماز [جمعه] دیده می‌شوند خیلی خوشحال بودند...

... یاسر و مهدی از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند...

...مهدی و یاسر به برف‌بازی در باغچه مشغول‌اند، گاهی هم دعوا می‌كنند...

... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید...

... بچه‌ها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند...

... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!...

... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعة‌الصادق رفتند...

... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچه‌ها هم آمدند. مهدی و یاسر از این‌كه در فیلم و در صف اول نماز دیده می‌شدند خیلی خوشحال بودند...

... عفت به خانه فائزه رفت...

...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند...

...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس می‌رفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...»

جناب هاشمی رفتن محسن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است:

«... جالب است كه عفت هم با صبر و منطق برخورد می‌كند و با این‌كه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچه‌هایش را متحمّل نمی‌شود، در این مورد اظهاری نمی‌كند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه می‌روند وجود دارد...»

لیكن به نظر می‌رسد این رفتن به جبهه جنبه نمایشی داشته و بازدیدی از مناطق جنگی بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار قرارگاه كربلا شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از معدن اورانیوم در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم)

بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
نقش آغاز تحریف تاریخ انقلاب در آثار خاطرات هاشمی ملموس است.
3
0
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
هرچند از آقای هاشمی این چنین نیت هایی بعید نبود اما یقینا نمی توان با«به نظر می رسد» و »گویا« در پشت سر کسی صحبت کرده و درباره او نتیجه گیری کر.
بلکه نیاز به سند و مدرک کافی و مستدل است.
این روش نه با اصول ایمانی تناسب دارد و نه با اصول اخلاقی و نه حتی با روش رهبر معظم انقلاب مطابقت دارد
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
آن چیز که عیان است ضمیر پنهان و واقعی هاشمی ونسل کارگزاران هست که از زبان بی پرده دخترش بیرون میریزد . باز خوبه که پرده بر انداخته و ظاهر وباطن بقیه کارگزارانی ها را آشکار میکنه
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
تفکر هاشمی کشور را به قهقرا برد و بیرون آمدن از این سختی ها خیلی زحمت می خواهد
2
0