۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۹۶۱۳

گمانه زنی ها درباره مذاکرات وین/ پالس مثبت و توافق قریب الوقوع

گمانه زنی ها درباره مذاکرات وین/ پالس مثبت و توافق قریب الوقوع
مذاکرات وین در حالی صورت می گیرد که برخی گمانه زنی ها و اخبار و حواشی حول و حوش این مذاکرات در حال مخابره شدن است.

مذاکرات وین در حالی صورت می گیرد که برخی گمانه زنی ها حول و حوش این مذاکرات در حال مخابره شدن است. به طور مثال روزنامه رأی الیوم خبری را با عنوان «حصول توافق موقت 2 ساله» مخابره کرده است که با واکنش های تیم مذاکره کننده ایران مواجه شد و این خبر را دروغ و ساختگی اعلام کردند.

رأی‌الیوم پا را فراتر گذاشته و مدعی شده که «طبق توافقی که جدیداً صورت گرفته است ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده و سانتریفیوژها و اورانیوم فلزی که بعد از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای تولید کرده است محافظت خواهد کرد. بر اساس این توافق این ذخایر به روسیه منتقل خواهد شد و بلافاصله بعد از عقب‌نشینی دولت آمریکا از توافق مذکور به ایران باز خواهد گشت.!»

در این خبر به بیان اخبار موثق درباره مذاکرات وین می پردازیم تا مخاطبان در جریان روند و چگونگی مذاکرات قرار گیرند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده که گفت‌ و گوها در وین به سرعت در حال انجام است و طبق گفته مقامات، پالس مثبت از مذاکرات وین به گوش می‌رسد.

گمانه زنی ها درباره مذاکرات وین/ پالس مثبت و توافق قریب الوقوع

براساس آنچه که از وین به گوش می‌رسد، دیدارها میان هیئت‌ها به سرعت در جریان است و دیپلمات‌ها دیدارها و رایزنی‌های خود را برای تسریع در روند مذاکرات، یکی پس از دیگری انجام می‌دهند و پالس مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد.

به گفته مقامات تهران، این مذاکرات از حالت شکلی خارج شده و مذاکره‌کنندگان به گفت‌وگو در مورد متن و محتوا رسیده‌اند که بنظر می‌رسد کشورهای اروپایی از مواضع و خواسته‌های حداکثری خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

انریکه مورا: موافقت آمریکا با آزادسازی ۲۲ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ارزی ایران

مذاکره کننده ارشد اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین نیز تصریح کرده: ایالات متحده موافقت خود با آزادسازی ۲۲ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ارزی ایران در مقابل بازگشت همزمان به اجرای برجام را به عنوان گام اول پذیرفته است.

امیرعبداللهیان: سخنان خوبی از آمریکایی‌ها در وین می‌شنویم

وزیر امور خارجه کشورمان نیز بیان کرده: اگر غربی‌ها اراده داشته باشند، می‌توانیم به توافق خوبی برسیم؛ ایران خواستار ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم بعد از برداشته شدن آن است و الگوی عملی تضمین‌ها، ادامه صادرات نفت و دسترسی به درآمدش است

تبادل غیر رسمی پیام‌ها با آمریکایی‌ها با هدف تسهیل روند مذاکرات در حال انجام است؛ ما سخنان خوبی از هیئت آمریکایی در وین می‌شنویم و مهم این است که ما اقداماتی جدی در این زمینه ببینیم.

موافقت کره جنوبی با آزادسازی فوری پول‌های بلوکه‌شده ایران

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.

ارسال نظرات