۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۶۹۹۶۱۵
میراث هاشمی (۳)؛

واکاوی تناقض های رفتاری؛ وقتی هاشمی علیه هاشمی موضع می گیرد!

واکاوی تناقض های رفتاری؛ وقتی هاشمی علیه هاشمی موضع می گیرد!
حجت الاسلام لیالی گفت: نوع نگرش هاشمی با اندیشه وی در دهه 60 فاصله زیادی گرفته و هاشمی دهه 90 و پایان عمر استحاله دیگری از هاشمی دهه 50 و 60 است.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به شرح عملکرد هاشمی رفسنجانی در دوران‌های مختلف پرداخت و گفت: هاشمی رفسنجانی از شخصیت و چهره های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی با تفکرات، اندیشه ها و عملکردهای متفاوتی بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: دانشجویی از من درباره شخصیت هاشمی رفسنجانی سوال کرد و بنده پاسخ دادم که کدام هاشمی را می گویید؟ حداقل ده شخصیت از ایشان سراغ دارم.

تفاوت مبنایی هاشمی با هاشمی در دوران های مختلف

وی با اشاره به عملکرد و دیدگاه های متفاوت هاشمی رفسنجانی در دوران های مختلف، خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب، پس از انقلاب، دوران جنگ، جانشین فرماندهی کل قوا، رییس مجلس، امام جمعه تهران و رییس مجلس خبرگان دارای یک شخصیت است، اما هاشمی رفسنجانی رییس جمهور، سال 76 به بعد، سال 84 به بعد و 88 به بعد دارای شخصیت و اندیشه های متفاوتی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: هاشمی رفسنجانی در دهه 60 از عدالت اجتماعی دفاع می کرد، در حالی که وی در دهه 70 و 80 از توسعه و اقتصاد لیبرالی  دفاع می کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه اول انقلاب از فقیران و محرومان دفاع می کند، اما وی در دهه 70 و 80 پدر جریان لیبرال دموکرات حزب سازندگی می شود که افرادی همچون کرباسچی، نجفی، دکتر عادلی، عبدالله نوری و دیگران را تربیت کردند.

وی با بیان اینکه اندیشه و علمکرد هاشمی رفسنجانی در دوران های مختلف تغییر پیدا کرده، افزود: نوع نگرش هاشمی رفسنجانی با نگرش انقلاب و اندیشه وی در دهه 60 فاصله زیادی گرفته و هاشمی دهه 90 و پایان عمر استحاله دیگری از هاشمی دهه 50 و 60 است.

هاشمی رفسنجانی در دام جریان لیبرالیسم قرار گرفته بود

هاشمی در دام جریان لبیرالیسم اقتصادی قرار گرفت

حجت الاسلام لیالی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی خواسته یا ناخواسته در دام جریان لیبرالیسم به ویژه لبیرالیسم اقتصادی قرار گرفت، تصریح کرد: عملکرد هاشمی در عرصه سازندگی کشور، توسعه زیرساختها و احیای خرابه های جنگ کار خوبی بود اما وی از مفهوم عدالت فقیران و محرومان غفلت کرده بود.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی گرایش به فرهنگ اشرافیت پیدا کرد، ابراز داشت: وی از تجمل و رفاه گرایی و ر فاه زدگی در خطبه های نماز جمعه سخن به میان آورد و جمله مانور تجمل گرایی را از ایشان هرگز فراموش نخواهیم کرد.

مردودی هاشمی و جریان اعتدال و توسعه در فتنه 88

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: ای کاش تفکر وی در دهه 50 و 60 که بحث آرمان خواهی و عدالت خواهی حق طلبی و دفاع از محرومان و فقیران بود باقی می ماند و گرایش و تفکر لیبرالی پیدا نمی کرد، ای کاش هاشمی رفسنجانی گرفتار فتنه های دوران مختلف همانند فتنه 84 و حضور برای انتخابات، فتنه 88 و 8 ماه دفاع از فتنه گران نمی شد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بازماندگان و حزب کارگزاران هاشمی و تمام افرادی که تفکر اعتدال و توسعه را در کشور دارند در فتنه 88 مردود شدند و آزمون خوبی را در این دوران پشت سر نگذاشتند.

هاشمی رفسنجانی در دام جریان لیبرالیسم قرار گرفته بود

روحانی و تبعیت از تفکر ضد موشکی هاشمی در محدود کردن بودجه نظامی

حجت الاسلام لیالی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی جانشین فرماندهی کل قوا و فرماندهی جنگ را بر عهده داشت، افزود: هاشمی که سختی های جنگ را دیده و حس کرده بود، چرا در پایان عمر بدین نتیجه رسید که دفاع از صنایع نظامی کشور و نیروهای نظامی سخنی خطاست و چون ژاپن و آلمان تقویت نیروهای نظامی را کنار گذاشته اند، به پیشرفت و توسعه دست پیدا کردند؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز داشت: هاشمی اعلام کرد فردا، فردای گفتمان ها است نه موشک ها، در حالی که هاشمی شاهد بود که کشورهای ایران، سوریه و لبنان موشک باران شدند و همچنین وی مشاهده کرد حمله موشکی نیروهای تفکیری، جریان مقاومت را گرفتار کرد.

وی با بیان اینکه امروز دنیای رقابت تسلیحاتی کشورها است، تصریح کرد: چرا آقای هاشمی دچار خطای در تحلیل شد که نیاز به تسلیحات و نیروی نظامی نداریم؟ که این امر سبب شد تا دولت روحانی بودجه نظامی کشور را محدود کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر امنیتی در کشور برقرار است به سبب این بوده که دشمن می داند موشک داریم، افزود: به همان میزان که نیاز به اقتصاد، سیاست و فرهنگ در کشور داریم به همان اندازه نیز به امنیت و موشک نیاز خواهیم داشت.

حجت الاسلام لیالی اظهار کرد: در زمان جنگ شعار ما «موشک در جواب موشک بود» و موشک از لیبی و سوریه و کشورهای دیگر گدایی می کردیم تا اینکه اگر زمانی صدام تهران را موشک باران کرد، بتوانیم با یک موشک جواب آنها را بدهیم.

هاشمی رفسنجانی در دام جریان لیبرالیسم قرار گرفته بود

هاشمی فرهنگ جهاد و شهادت را فراموش کرده بود

وی با اشاره به اینکه به سبب رشادتهای افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی امنیت در هوا، فضا و دریا برای کشور تأمین شده است، گفت: نمی دانیم چرا آقای هاشمی رفسنجانی دچار خطا در تحلیل شد که متاسفانه در پایان عمر با فقرا و محرومان و همچنین نیروهای نظامی سپاه، ارتش و بسیج ارتباطی نداشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز داشت: کمتر شنیدیم که آقای هاشمی در تشییع جنازه شهدای گمنام و بزرگداشت شهدا شرکت کند، در حالی که رهبر معظم انقلاب معتقد هستند باید ادبیات مقاومت تقویت شود و کتاب های جهاد و مقاومت را مطالعه می کنند و برای آن کتابها تقریظ می نویسند.

مسافرت به کیش و شمال به جای دیدار با محرومان و بازدید از مناطق جنگی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آقای هاشمی فرهنگ جهاد و شهادت را فراموش کرده بود، افزود: رهبر معظم انقلاب سالی یک بار به مناطق جنگی سفر می کردند، در حالی که هیچ گزارشی از سفر هاشمی رفسنجانی به مناطق جنگی نداریم ولی وی به کیش، قشم و شمال مسافرت داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در پایان بیان کرد: امیدواریم خداوند از خطاهای بسیار او در گذرد و زندگی او عبرتی برای ما و دیگران است که باید با امام و ولی جامعه همراهی کنیم وگرنه دچار لغزش ها و ریزشهای بسیاری خواهیم شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه از قم
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
علت اینهمه تغییر و تحولات فکری در آقای هاشمی چیه؟ لطفا در مصاحبه هاتون به این مسئله هم بپردازید.
1
0
رها آل صابر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
ممنون از شجاعت و صبر انقلابی رسا در نقد عالمانه مواضع آقای رفسنجانی در دهه 70 به بعد..
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
با مبنا قرار دادن نظریه «توسعه نامتوازن» و «پیشروی محرومین» به ترتیب ساموئل هانتینگتون و آصف بیات، که به روی کار آمدن آقای خاتمی و احمدی نژاد به ریاست جمهوری انجامید؛ که هر دو از میراث آقای هاشمی هستند
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
ابتدا توسعه نامتوازن دوران سازندگی، موجب روی کارآمدن آقای خاتمی شد. در واقع نبود توسعه سیاسی و نبود مشارکت در اداره کشور در این مقطع مسبب به قدرت رسیدن این طبقه گردید. و سپس این طبقه نقش انفعالی به خود می گیرد و طبقات محروم جامعه پیشروی می کنند تا اینکه احمدی نژاد به عنوان نماینده طبقه محروم جامعه به روی کار آید.
1
0
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
سیاست‌های هاشمی موجب شد تا رهبر معظم انقلاب در چند مقطع نسبت به افزایش روحیه اشرافی گری و تغییر ریل اقتصاد کشور از مسیر عدالت به مسیر ضد عدالت، هشدار دهند. ایشان یک بار در سخنرانی مهمی در تاریخ ۲۲/۴/۷۱ در دیدار با فرماندهان گردان‌های عاشورا، نسبت به تحریف کلیدواژه سازندگی تذکر دهند: “سازندگی، کاری بود که علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام) داشت؛ که حتّی شاید در دوران خلافت هم -که حالا من این را تردید دارم. اما تا قبل از خلافت، قطعی است- با دست خود نخلستان آباد می‌کرد؛ زمین احیا می‌کرد؛ درخت می‌کاشت؛ چاه می‌کند و آبیاری می‌کرد. این، سازندگی است!

دنیاطلبی و مادّی‌طلبی، کاری است که عبیدالله زیاد و یزید می‌کردند. آنها چه وقت چیزی را به وجود می‌آوردند و می‌ساختند!؟ آنها فانی می‌کردند؛ آنها می‌خوردند؛ آنها تجمّلات را زیاد می‌کردند. این دو را با هم اشتباه نباید کرد. امروز عدّه‌ای به اسم سازندگی خودشان را غرق در پول و دنیا و مادّه‌پرستی می‌کنند. این سازندگی است!؟

آنچه که جامعه‌ی ما را فاسد می‌کند، غرق شدن در شهوات است؛ از دست‌دادن روح تقوا و فداکاری است؛ یعنی همان روحیه‌ای که در بسیجی‌ها است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند
1
0
حسین کاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
میراث آقای هاشمی رفسنجانی در اقتصاد چشم‌‌گیرتر از سیاست خارجه بود و برای نخستین بار مشکلاتی در ساختار اقتصادی و زیستِ مالی مدیران نظام پدید آمد که تا امروز نیز ادامه دارد. می‌توان این مشکلات را در سه محور بررسی کرد: شکل‌گیری خوی اشرافی‌گری و تجمل، نفوذ سیاست‌های لیبرالی و ضد عدالت در اقتصاد و فساد اقتصادی در ارکان مدیریتی.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
در کنار به حراج رفتن اموال دولتی تحت عنوان مثبت خصوصی سازی، شیوه مدیریت آقای هاشمی رفسنجانی که براساس خاطراتش عدم حساسیت نسبت به اشرافیگری مدیران زیردست بود، به بدنه مسئولان نیز رسوخ کرد. خطبه معروف مانور تجمل در تاریخ 18 آبان سال 68، فضای ذهنی چهارمین رئیس‌جمهور و زاویه فکری وی با مسئولان ساده زیست دهه شصت را نشان می دهد
یک فرهنگی وجود دارد که انسان های متدین و مقدس و حزب‌اللهی زندگی شان مساوی است با جاهای بد منظره و بی زینت. یک وقت اینها نمی خواهند اسراف کنند اما این نباید فرهنگ بشود که اصلا حزب‌اللهی بودن و متعهد و اهل آخرت بودن مساوی است با اینکه آمد جلنبار باشد. این گناه است... این طرز تفکر اسلام را بدنام می کند و به اندازه کافی سند داریم که اسلام درصدد نبوده که زیبایی خواهی را در جامعه بخواباند. نمازهای جمعه اگر بخواهد منظره اسلامی داشته باشد، مردمی که می آیند باید عالی ترین لباس ها را داشته باشند. اصلا مانور تجمل باید باشد
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
میراث هاشمی: پراید، نابودی محط زیست، تورم افسار گسیخته، مهاجریت های عجیب روستا به شهر، رفاه طلبی مسئولین، کرباسچی و....
1
1