۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۹۹۶۶۷

قانون پارلمان عراق مبنی بر اخراج آمریکایی ها از این کشور خواسته مردم عراق است

قانون پارلمان عراق مبنی بر اخراج آمریکایی ها از این کشور خواسته مردم عراق است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قانون مصوب پارلمان عراق مبنی بر اخراج آمریکایی ها از این کشور خواسته مردم عراق است پس باید این قانون هر چه زودتر اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اخراج آمریکا از منطقه، اظهار داشت: آمریکا  با بهانه های مختلف از جمله ناامنی و مبارزه با تروریسم در منطقه حضور پیدا کرد. همچنین متاسفانه این حضور با کمک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراه بود؛ زیرا این کشورها از ایالات متحده آمریکا درخواست کردند برای ایجاد ثبات در منطقه در اینجا حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: ولی این موضوع خیلی مهم است که حضور آمریکا در منطقه امنیت آفرین نیست و بالعکس این حضور باعث شده است که کشورهای منطقه دچار یک بی ثباتی شوند. فلذا تنها کاری که می توان انجام داد این است که کشورهای منطقه به این موضع برسند که خود این کشورها می توانند ضامن امنیت منطقه غرب آسیا باشند و با این تصمیم دیگر نیازی به حضور آمریکا در غرب آسیا نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه علت اصلی ناامنی در منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی است، گفت: مردم منطقه به این نتیجه رسیدند که آمریکا عامل بی ثباتی در غرب آسیا است از این رو شاهد بودیم بعد از ترور سرداران مقاومت، مردم عراق و نمایندگان آنها قانونی مبنی بر اخراج آمریکایی‌ها در پارلمان این کشور تصویب کردند که نشان دهند نمی‌خواهند این کشور جنایتکار در کشور شان حضور داشته باشد.

حیدری تصریح کرد: در قانون اخراج آمریکایی ها یک ضرب الاجلی مبنی بر خارج کردن تمام نیروهای آمریکایی از عراق مشخص شده است که طبق این ضرب الاجل تعداد زیادی سرباز آمریکایی از عراق خارج شدند، اما تعداد کمی نیز در این کشور حضور دارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که آمریکا در اربیل کنسولگری احداث کرده است و تیم حفاظتی برای آن در نظر گرفته که این تیم حفاظتی به اندازه یک تیپ و گردان است که این موضوع با شان یک مقر دیپلماتیک هم‌خوانی ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دوست دارند با هر بهانه ای در منطقه حضور داشته باشند، تاکید کرد: قانون مصوب پارلمان عراق مبنی بر اخراج آمریکایی ها از این کشور خواسته مردم عراق است پس باید این قانون هر چه زودتر اجرا شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خواسته تمام مردم منطقه مبنی بر اخراج آمریکایی ها از خاورمیانه، گفت: این اتفاق بر اثر روشنگری های جمهوری اسلامی ایران در منطقه شکل گرفته شده است و باعث شد مردم در یابند که حضور آمریکا نه به نفع آن کشور است و نه به نفع منطقه. آمریکا حدود ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت آیا شما پیشرفتی در این کشور شاهد بودید؟ حضور آمریکا جزء آوارگی و نابود سازی زیرساخت‌های آن کشور چیزی دیگری به همراه نداشته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: سرنوشت افغانستان می‌تواند سرلوحه سایر کشورهای منطقه قرار بگیرد که متوجه شوند حضور آمریکا جز خرابی و ویرانی چیز دیگری به همراه ندارد و آن چیزی که در عراق اتفاق افتاد یک حرکت مبارک و قابل تقدیر است و این موضوع باید در دستور کار سایر کشورهای منطقه قرار بگیرد تا آمریکا دیگر حضور فیزیکی در منطقه نداشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات