۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۹۹۶۸۳
مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران:

بحران جمعیت در راه است

بحران جمعیت در راه است
سرکار خانم جلالی گفت: مسؤولان برای حل بحران جمعیت وظایفی دارند و باید زمینه‌ها را برای فرزندآوری مهیا کنند و فرزندآوری به یک فرهنگ و ارزش اجتماعی تبدیل شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خانم خدیجه جلالی پیرامون جایگاه و نقش مادری و نسبت آن با مسأله جمعیت، گفت: خداوند متعال در آیه یک سوره نساء این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهد که عالم مانند زنجیره‌ای به هم پیوند داده شده و اگر هر کدام از حلقه‌های اتصال این زنجیره در جای خود نباشند، تغییر زیانباری در عالم صنع به وجود می‌آید. مهمترین حلقه زنجیر عالم وجود انسان با تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که خداوند متعال در او قرار داده است. بنابراین انحراف بشر از فطرت خود راه پیشرفت را بر او سد کرده و سعادت جامعه بشری را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: یکی از انحرافاتی که سبب شده زنجیره پیوسته عالم دچار تغییر بشود، قضاوت عجولانه و ناآگاهانه در مورد زنان است. انسان‌ها در طول تاریخ روزگاری را سپری کردند که گاهی زن را در حد یک کالا یا موجودی که تنها زنده است، می‌شناختند و ارزش‌ها و کرامات انسانی زن نادیده گرفته می‌شد. اسلام در چنین شرایطی و در دورانی ظهور کرد که بدترین قضاوت‌ها درباره زن وجود داشت، تا جایی که به دنیا آوردن دختر را مایه ننگ می‌دانستند در چنین وضعیتی آموزه‌های قرآن و پیامبر رحمت بر این اصل استوار بود که مردم را با خلقت بشر آشنا کرده و قضاوت‌های نادرست را از اذهان پاک کند.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران با بیان اینکه آیات قرآن حقیقت والا و کرامت انسانی زن را احیا کرد، ابراز داشت: قرآن کریم زن را انسانی قابل هدایت، رشد معنوی و دارای حقوق اساسی معرفی کرد. در عین حال هیچ گاه تفاوت‌های جسمی و روحی زن و مرد از منظر قرآن کریم نادیده گرفته نشده است. در اسلام با نگاهی واقع بینانه نقش‌ها، وظایف و حقوقی برای زن برشمرده شده که در کنار نقش، وظایف و حقوق مرد می‌تواند موجب کمال و رشد معنوی هر دو باشد. یکی از نقش‌های مهم زن از دیدگاه دینی نقش مادری و همسری زن است. در مقابل با گذشت قرن‌ها از ظهور اسلام در جوامع غیر اسلامی همچنان نگاهی ظالمانه و بدبینانه نسبت به زن در عصر صنعتی شدن غرب وجود داشت و هنوز هم این نگاه وجود دارد. نگاهی که در آن زن یک کارگر ارزان یا یک وسیله تبلیغاتی است، متأسفانه غربی‌ها توانستند با زرق و برق‌ها و جلوه‌هایی که برای زن ایجاد کردند اختیار زن را در دست گرفته و سند اسارت او را امضا کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه تئوری‌های سبک جدید زندگی کانون خانواده را متلاشی کرد، مطرح کرد: در هیاهوی تبلیغاتی غرب زن تبدیل به ابزاری جهت تبلیغ کالاهای تجاری و وسیله کامروایی مردان هوس‌باز شد. اما از این طرف نیز با توجه به مبانی اسلامی تلاش شد روح زن بودن و عشق مادری به زن برگردانده شود. این تقابل ادامه دارد و دشمنان دین همچنان تلاش می‌کنند با ایجاد نفرت از فرزندآوری روح مادری را در زن نابود کنند و می‌توان گفت تا حدودی هم موفق بودند و توانستند رشد منفی جمعیت را در کشور اسلامی ایران ایجاد کنند. همه این آسیب‌ها محصول انحراف جوامع غربی از فطرت انسانی و دور شدن از خلقت و طبیعت زن است و تنها راه علاج این بیماری نیز بازگشت به فطرت و آن هدفی است که خدای متعال برای زن تعریف کرده است.

بحران جمعیت در راه است

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران افزود: بحران جمعیت و دور شدن بانوان از فطرت حقیقی خود مسئله‌ای است که باید از ابعاد روان شناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان به راه حلی مناسب و مؤثر برای آن دست یافت.

این محقق و پژوهشگر به بیان برخی از مشکلات فرزندآوری پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که امروز در بحث فرزندآوری مطرح می‌شود مشکلات اقتصادی است. بخشی از این مشکل به نوع نگاهی که در جامعه ترویج شده برمی‌گردد و آن این است که خانواده‌ها گمان می‌کنند باید زندگی مرفهی را برای فرزندان خود مهیا کنند و این نگاه نادرست سبب شده تا بسیاری از همسران از فرزندآوری منصرف شوند. مسئله دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود این است که فرزندآوری مانع شکوفایی استعدادها و توانایی‌های بانوان می‌شود. اینها مسائلی است که امروز به دغدغه بانوان تبدیل شده و باید برای آن پاسخ‌های علمی و قانع کننده توسط متخصصان ارائه شود. اصلاح و اقناع افکار و اذهان مردم به خصوص بانوان در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارزش گذاری اسلام بر مسئله فرزندآوری اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۴۶ سوره کهف می‌فرماید: «المال و البنون زینة الحیات الدنیا» مال و فرزندان زینت زندگی دنیا هستند. این آیه دو رکن اساسی زندگی دنیوی که همان قدرت اقتصادی و نیروی انسانی است را به زیبایی بیان می‌کند. نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای است و از این جهت تولید نسل و افزایش جمعیت بسیار اهمیت دارد. خداوند متعال در قرآن کریم هر جا سخن از مادری به میان می‌آید از دلنشین‌ترین و زیباترین کلمات استفاده می‌کند.

جلالی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به یکی از زنان صحابه فرمودند: به آن خدایی که مرا به حق مقام پیامبری داد، هر زنی از شوهرش باردار شود در سایه رحمت خدا است تا زمانی که فرزندش را به دنیا بیاورد و به او شیر بدهد، از جانب خداوند متعال به او خطاب می‌شود گناهان تو آمرزیده شد، مانند کسی که تازه متولد شده عملت را از سر بگیر. همچنین در بیان دیگری فرمودند: فرزند زیاد کنید که من فردای قیامت به فزونی شما بر ملت‌های دیگر افتخار می‌کنم، نوزادی که در امت من متولد می‌شود برای من از آنچه که خورشید بر آن می‌تابد محبوب‌تر است. این روایات حکایت از توجه و عنایتی دارد که اسلام نسبت به بحث فرزندآوری و اهمیت جایگاه مادری دارد.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بر مسئله فرزندآوری به عنوان یک اصل اساسی و مهم تاکید داشتند، از این جهت افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ و ارزش اجتماعی دربیاید. مسئولین نیز در این زمینه وظایفی دارند و باید این مسئله را نه تنها در حیطه سخن بلکه در عرصه عمل نیز با جدیت دنبال کرده و زمینه‌های لازم را فراهم آورند.

ارسال نظرات