۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۰۰۱۳۳
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

در هر اقدامی فضای عمومی جامعه را جدی بگیریم/ دین باید در قانون اثرگذار باشد

در هر اقدامی فضای عمومی جامعه را جدی بگیریم/ دین باید در قانون اثرگذار باشد
رفیعی آتانی با اشاره به اینکه امروزه حل مساله بهترین راهکار است، گفت: ما در مطالعات، تحقیقات، تصمیمات و هر اقدامی که باید انجام دهیم باید فضای عمومی جامعه را جدی بگیریم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عطاءالله رفیعی آتانی در جمع اعضای کمیته مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی خاطرنشان کرد: ما برای مدیریت کشو، منابع انسانی مطلوب و سلامت دستگاه اداری باید پیشنهادات شفاف، صحیح، راهشگا و کارگشایی ارائه دهیم و به صورت قطعی، ایده ها، طرح ها و تلاش های ما، باید بتواند مشکلات مردم را رفع کند.

وی، ورود حوزه های علمیه به مباحث قانونگذاری و ارائه راهکار برای رفع چالش های فراروی نظام در عرصه تصمیم گیری را ضروری دانست و گفت: تمام تلاش ها، مطالعات، پژوهش ها و فعالیت های علمی محققان حوزوی و دانشگاهی ما به سمت پاسخ به پرسش ها و نیازهای نظام قانونگذاری و تصمیم گیری  و رفع مشکلات جامعه سوق پیدا کند.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: امروز کشور در حوزه های مختلف از جمله نظام اداری، سیستم بانکی، منابع انسانی، نظام بودجه ریزی، دولت الکترونیک و مطالبی از این دست، با مشکلاتی مواجه  است، که ورود جدی همه ما بویژه محققان حوزه دین در این عرصه ها، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام و فقه جواهری برای رفع کاستی ها و چالش های پیش رو، حرف دارد، گفت: محققان ما باید ورود جدی داشته باشند که چه عواملی باعث این وضعیت شده و راهکار عملیاتی برای برطرف کردن آن را ارائه دهند.

رفیعی آتانی یادآورشد: کارگروه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید با استفاده از مبانی دینی و فقهی خلاء ها را شناسایی و پیشنهادات تقنینی خود را ارائه دهند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: امروز در گام دوم انقلاب اسلامی، باید هم محققان و پژوهشگران حوزه دین به عنوان پشتوانه های معرفتی نظام اسلامی و هم مجریان نظام تصمیم گیری، به جای مطالبه گری با ارائه راهکار و حل مساله، به سمت پاسخگوی به نیازها و چالش ها برویم.

رفیعی آتانی ادامه داد: همه ما در این فرصت کم، هیچ راهی جز کار کردن، شناسایی خلاء ها و چالش ها و تلاش شبانه روزی برای رفع مشکلات برای صلاح کشور نداریم، امروز باید از فرصت و ظرفیت دولت مردمی و مجلس انقلابی برای رفع نیازهای نظام استفاده کنیم.

وی بیان داشت: امروز فرصت مطالبه گری، گلایه کردن و مطالبی از این دست را نداریم، در گام دوم انقلاب، وقت عمل کردن است، دین باید در قانون اثرگذار باشد، مسائلی که نظام با آن درگیر است را باید بتوانیم طبق مبانی دینی دنبال کنیم، اگر بتوانیم حل کنیم حتی عمل گرا ترین افراد حامی ما خواهند شد.

اعلام آمادگی مرکز تحقیقات برای استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از اعلام آمادگی این مرکز برای استفاده بهینه از ظرفیت حوزه های علمیه خبر داد و گفت: وظیفه ذاتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اشراب معارف فقه جعفری در قوانین مصوب مجلس است و باید در عرصه قانونگذاری موثر باشیم.

رفیعی آتانی یادآورشد: فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قالب های  بررسی طرح ها و لوایح و حضور در کمیسیون ها"، ارائه پیش نویس تقنینی و مطالعات بنیادین پیرامون دستورکارهای مجلس انجام می شود.

وی ادامه داد: برخی از طرح ها و لوایح از سوی مجلس شورای اسلامی به مرکز تحقیقات اسلامی ارجاع می شود که محققان مرکز به فراخور موضوع، روی آنها کار می کنند و در نهایت پیشنهادات خود را در قالب حضور در کمیسیون، گزارش های علمی و پیش نویس ارائه می دهند.

*از دل مطالعات بنیادین، باید قانون استخراج شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: مطالعات بنیادین لازم است ولی باید به پرسش ها و نیازهای نظام قانونگذاری پاسخ دهد و از دل مطالعات بنیادین ما باید قانون استخراج شود.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارتی است و حوزه های علمیه در این زمینه هم باید طرح داشته باشد تا بتوان کاستی ها را از این طریق برطرف کرد.

رفیعی آتانی در پاسخ به دغدغه برخی محققان پیرامون گفتمان سازی در عرصه های تقنینی گفت: در ارتباط با گفتمان سازی نیز ما باید به سمت حل مساله برویم، یعنی اگر در کشور ما مسائلی مانند فساد اداری، ناکارآمدی نیروی انسانی و تعلل در حرکت به سمت دولت الکترونیک و مسائلی از این دست وجود دارد، راهکار ما به عنوان محققان حوزه مدیریت اسلامی در این عرصه چیست؟

وی ادامه داد: گفتمان سازی با حرف، شعار و اقدامات سطحی شکل نمی گیرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: قطعا دین مبین اسلام برای همه عرصه هایی که امروز ما در آنها با مشکل مواجه هستیم راهکار دارد، ولی این راهکارها باید توسط محققان و پژوهشگران علمی احصاء و به صورت پیشنهاد و در قالب پیش نویس و ... در اختیار نظام تصمیم گیری قرار گیرد، بر همین اساس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این حوزه ها ورود جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای ارتباط میان حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی گفت: هم مجلس شورای اسلامی و هم حوزه های علمیه باید از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

اعضای کمیته مدیریت مرکز شامل تعدادی از اساتید و پژوهشگران عرصه مدیریت اسلامی هستند. توسعه گفتمان مدیریت اسلامی، ضروت انجام مطالعات بنیادین در زمینه رفع خلاء از نظام قانونگذاری، استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه های علمیه در نظام تقنین، توجه به جایگاه قانون در نظام سیاسی و رابطه آن با دین، تقویت رابطه دین با آموزه های وحیانی، توجه به جایگاه حوزه در تعامل بین دین و قانون، ضرورت توجه به تراز قوانین در نظام اسلامی، سازگاری رفتار سازمانی مدیران با آموزه های دینی و توجه به سیستم گزینش بر مبنای مبانی دینی، تلاش بر رفع ناکارآمدی و فساد اداری و تلاش مستمر برای به ثمررسیدن قانون بانکداری اسلامی و ... از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

ارسال نظرات