۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۰۰۱۹۲
گزارش؛

نظرات برخی از طلاب پیرامون امتحانات شفاهی

نظرات برخی از طلاب پیرامون امتحانات شفاهی
مخاطبین طلبه خبرگزاری رسا دغدغه های خود را پیرامون امتحان شفاهی به این رسانه حوزوی ارسال کرده اند که در این گزارش برخی از آنها را از نظر می گذرانیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، «امتحان شفاهی» طلاب یکی از معبر‌های تحصیلی است که همواره حواشی و قصه‌های زیادی با خود داشته و جمع زیادی از طلاب از آن به عنوان هفت خان رستم یاد می کنند؛ در این بین مخالفان و موافقان زیادی در خصوص چگونگی، کیفیت و ساختار امتحان شفاهی سخن گفته و گلایه های زیادی را مطرح کرده و می کنند.

در همین خصوص نظرات مخاطبان خبرگزاری رسا در پیام رسان ایتا به دست ما رسید که بسیار جالب توجه است؛ نکات زیادی از جمله استرس بالا، اعمال سلیقه اساتید، نداشتن چارچوب مدون، جو منفی ساخته شده پیرامون امتحان شفاهی در نظرات مخاطبین برجسته بود؛ که در ادامه به دلیل کثرت پیام ها تنها به بخشی از آن اشاره می شود.

نظرات برخی مخاطبان خبرگزاری رسا پیرامون امتحانات شفاهی؛

کاربری به نام سعید فرخی در بخشی از پیام ارسالی خود گفته است: «امتحان شفاهی پایه هشتم در اوج بیماری فرزندم (که متاسفانه فوت شد) و گیر دادن‌های الکی و بیهوده آقایون ممتحن باعث شد توی اون وضعیت بیماری فرزند فرصت استخدامم رو در یک نهاد دولتی از دست بدم و کل مسیر زندگیم عوض شد.»

در همه سیستم‌های آموزشی همه آزمون‌ها مهم هستند و حتی اگر یک درس جنبی نمره قبولی را کسب نکند مدرک داده نمی‌شود، اما امتحان شفاهی در حوزه علاوه داشتن چنین خصیصه ای، انگار مهم‌ترین آزمون و قابل توجه‌ترین گردنه است.

کاربری دیگر به نام محمد یاسر با ارائه نظر خود گفته است: «با سلام. بخش شفاهی نگاه مجرمانه به طلاب دارند. اصلا آزمون شفاهی برای کسانی باید باشد که: ۱-تصمیم به طی مراحل اجتهاد را دارند ۲- علاقه به تدریس فقه و اصول را دارند  ۳- علاقمند ادامه مطالعه در این دو حوزه  به شکل تخصصی و اخذ دکترا دراین دو رشته دارند.»

ضابطه و کیفیت اخذ امتحان شفاهی همچنان برای طلاب نا مشخص است؛ علت این امر اعمال سلیقه گسترده اساتید است که سبب شده چهارچوب امتحان شفاهی نامعلوم به نظر برسد در این خصوص پیام‌های زیادی به خبرگزاری رسا ارسال شده است؛ کاربری به نام امیر ملکی نوشته است: «۴بار نسبت به امتحان پایه۶اقدام کردم ودر هر ۴بار فقط تجزیه وترکیب پرسیدن ونمره بیشتراز ۵ندادن»

یکی دیگر از کاربران محترم به نام حمید حمزه لویی با ذکر تجربه خود در امتحان شفاهی حکایت جالبی از اعمال سلیقه اساتید نقل کرده است: «در یکی از امتحان‌ها متاسفانه یکی از اساتید به نامِ امتحان شفاهی، بعد از تعیین محدوده و شروع امتحان، مانع از ادامه امتحان بنده شدند. بنده وقتی از چرایی آن پرسیدم، گفتند که در داخل کتابت مطلب نوشته ای. بنده عرض کردم که نکات سر درس استاد را نوشته ام.   گفتند که اصلا شما نباید در کتاب چیزی بنویسی. عرض کردم خب نکته‌ها را چه کار کنم. خیلی جدی گفتن که باید در سینه نگه داری. گفتم ذهن بنده توان نگه داشتن تمام مطالب را ندارد. فرمودن اشتباه میکنی. استادتان هم اشتباه کرده که گذاشته شما مطالب را بنویسید. عرض کردم پیامبر اکرم فرموده اند قیدوا العلم بالکتابة. گفتند این‌ها دروغ است آقا.»

در پیامی دیگر مخاطب ما به نام سید حسن خاطره شخصی خود را از امتحان شفاهی در مدارس کشور به ما ارسال کرده است: «سلام بنده در امتحان شفاهی پایه ۶ شرکت کردم استاد که از قم امد بود نمیدونم حالش خوب نبود چی گفت بخون دوتا کلمه نخوندم گفت برو   چیزی نگفت بعدا که جواب  امتحان امد دوتا کتاب انداختم هرچی اعتراض کردیم به جای نرسید»

در خاطرات طلاب تفاوت نگاه اساتید بسیار برجسته است و این امر بر سیاستگذاران نیز پوشیده نیست؛ کاربری در نظر ارسالی خود خاطره‌ای مفصل از امتحان شفاهی در دارالشفا نقل می‌کند که طلاب از مسؤول امتحان شفاهی درخواست می‌کردند که آن‌ها را به فلان اتاق نفرستد؛ بخشی از این خاطره آمده است «.. طلبه دیگری آمده و از نمره ۱۲ امتحان شفاهی اش گله داشت مسوول مربوطه گفت ممتحن شما کی بوده طلبه بیچاره اسم بزرگواری را آوردند مسوول امتحانات تاملی کرد و گفت اشکال ندارد نمره ۱۲فلان آقا حداقل مثل ۱۶ یا ۱۷ دیگران می‌ارزد! جالب اینکه آن طلبه هم با این جواب قانع شد و رفت پیش خودم گفتم وقتی نمره ۱۲ را کسی ببیند دیگر نمی‌گوید این ۱۲ را از کی گرفتی و ممتحن کی بوده»

نظرات برخی مخاطبان خبرگزاری رسا پیرامون امتحانات شفاهی؛

از این دست خاطرات و گزارشات که بر سلیقه متفاوت استاد دلالت دارد، در نظرات مخاطبین رسا بسیار تکرار شده است و شاید بتوان گفت اکثر نظرات ارسالی انتقاد از شیوه متفاوت اخذ آزمون شفاهی توسط اساتید است؛ حتی در میان مخاطبین ما کسانی که موافق اخذ آزمون شفاهی هستند، گزارشات عجیبی مخابره می‌کنند؛ در نقل مخاطب ما که خود را معرفی نکرده و موافق امتحان شفاهی است، آمده است: «یکبار به یکی از اتاق‌های امتحان شفاهی رفتم. ممتحنین بزرگوار دو نفر بودند که یکی از آن‌ها جوان و دیگری  کهنسال بود. محدوده مشخص شد. بعد از مطالعه جهت امتحان وارد اتاق شدم؛ اول کتاب اصول را باز کردم. در همان لحظه که شروع به خواندن متن نمودم موبایل ممتحن کهنسال زنگ زد و ایشان از جای خودشان بلند شدند و در یک گوشه اتاق با صدای بسیار بلند با گوشی صحبت می‌کردند و بنده هم برای ممتحن دوم ارائه دادم. ارائه بنده همزمان با صحبت حاجی تمام شد. آمدند و سرجایش خودشان نشستند. ممتحن جوان فرمودند: حاج آقا خوب بودند. ایشان گفتند: خیر دوسه بار این مطلب تکرار شد و بنده کاملا خاموش و متعجب نگاه می‌کردم (متاسفانه باید از خودم دفاع می‌کردم، اما ترس از نمره باعث شد چیزی نگویم»

علی رغم این که نگارنده توقع نداشت در میان نظرات طلاب با ترک تحصیل به علت امتحان شفاهی روبرو شود، اما پیام‌های ارسالی در این زمینه بسیار فراوان است؛ با بررسی پیام‌های ارسال در کمال تعجب بسیاری از این طلاب، درسخوان بودند که از ادامه تحصیل منصرف شدند. از همین رو نظر و خاطره شخصی کاربر محترمی که از ارائه نامش صرف نظر کرده، به طور کامل منعکس می‌شود: «اشک شوق استاد ممتحن و آن نمره‌ی باورنکردنی؛ تابستان سال ۱۳۹۰ بود تازه پایه نهم رو در حوزه علمیه .. تمام کرده بودم. از قم برای امتحانات شفاهی استاد فرستاده بودند. بنده هم طبق معمول رفتم اسم نوشتم و بعدازتعیین محدوده امتحان دادم. هنگام امتحان مکاسب و کفایه استاد ممتحن () از اینکه جوابهایم دقیقا مطابق میل و خواسته ایشان بود (چون خوب درس خونده بودم و کتابها رو در حد تدریس بلد بودم) بدجوری سر ذوق اومده بودند و استاد همراه ایشان هم با مشاهده آمادگی علمی بنده اصلا چیزی نپرسیدند در آخر کار هم هنگامی که به سوالی از مکاسب پاسخ عالی دادم یکی از اساتید ممتحن از شادی اشک شوق ریختند و با سلام و صلوات و تشویق و تعریف و تمجید و معرفی بنده بعنوان الگوی درسی برای طلبه‌های تازه وارد، بنده رو به خارج از اتاق بدرقه کردند.

نظرات برخی مخاطبان خبرگزاری رسا پیرامون امتحانات شفاهی؛

هنگامی که برای اطلاع از نمره هایم به مسئول هماهنگی امتحان مراجعه کردم درکمال حیرت و ناباوری با نمرات ۱۵ و ۱۳ و نیم مواجه شدم و هنوز که ده سال از این اتفاق گذشته است نتوانسته ام این رفتار‌های استاد ممتحن را با نمراتی که به بنده داده بودند هضم کنم و بقدری این رفتار باعث دلسردی و ناراحتی و ناامیدی بنده شد که قید ادامه تحصیل در درس خارج و سطح ۳ و ۴ حوزه را زدم و علی رغم زحماتی که برای تحصیل دروس و علوم حوزوی متحمل شده بودم و با وجود علاقه بسیار شدیدی که به تحصیل علوم اسلامی حداقل تا مقطع اجتهاد داشتم، برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفتم و مقطع ارشد و دکتری را طی کردم و این گونه رفتار‌ها عملا بنده رو از حوزه فراری داد. این رفتار‌ها بنده را که شبانه روز عمرم رو وقف تحصیل علوم حوزوی و اسلامی کرده بودم و ده پایه را در شش سال به پایان رسانده بودم و به اذعان صغیر و کبیر حوزه استعداد اجتهاد و بالاتر را هم داشتم، اینگونه از حوزه فراری داد؛ حال سوال من از متولیان امر این است که اینگونه رفتار‌ها و این امتحانات دیمی و بدون نظارت و ذوقی و سلیقه‌ای و به دور از عدل و انصاف و ادب و اخلاق با طلاب دیگر چه میکند و آن‌ها را به چه روز و روزگاری می‌اندازد؟»

این پیام بدون تصرف و حتی اصلاح غلط‌های املایی نقل شده تا همه ابعاد مد نظر کاربر را از زبان خودش منتقل کند؛ کاربری دیگر از مبلغان در نظر ارسالی خود ادعا کرده ممتحن امتحان شفاهی فقط به دلیل طرح هجرتی بودن وی، او را رد کرده در حالی که معدل هر ساله او بالای ۱۹ بوده است و همین امر سبب شده که حتی به اخذ مدرک خود نیز اقدام نکند؛ در پیامی دیگر طلبه‌ای از معطلی ۵ ساله خود پشت در امتحان شفاهی گلایه کرده و در پیامی دیگر از طلاب در حال تحصیل در سطح سه آمده به دلیل برخورد بد در امتحان شفاهی پایه سوم از شرکت در آزمون شفاهی پایه ششم، هشتم و دهم امتناع کرده است.

نظرات برخی مخاطبان خبرگزاری رسا پیرامون امتحانات شفاهی؛

استرس آزمون شفاهی هم در پیام‌های طلاب به طور فراوان یا شده بود؛ خبرگزاری رسا آمادگی این را دارد نشست‌هایی «صریح و صمیمی» میان طلاب و مسؤولین آموزشی حوزه برای انعکاس مستقیم دغدغه‌های طرفین در خصوص آزمون شفاهی برگزار کند تا طرفین به درک مشترک و برنامه‌ای اقناع کننده در این خصوص برسند؛ هم طلاب دغدغه موفقیت خود را دارند و هم سیاست گذاران توقع دارند سیستم آموزشی خروجی موفقی را تحویل دهد از این رو هیچ فرد منصفی توقعی امتحانات کارکرد خود را از دست بدهند، اما با هم فکری می‌توان کارکرد آزمون‌ها را افزایش داد.

طلاب عزیز می توانند نظرات، پیشنهادات و خاطرات خود را پیرامون امتحانات شفاهی در ذیل این خبر برای ما ارسال کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
بنده در چند سال قبل برای امتحان شفاهی شرکت کردم و هنگام امتحان شفاهی اولا برخورد خوبی ا ز ناحیه اون دو استادی که ممتحن بودن نشد با من گویا همه طلاب رو بی سواد میدانند و فقط خودشون سواد دارن و ادب برخورد با طلاب رو اصلا مراعات نمیکردند دوم اینکه به سبب کهولت سن بی حصوله بودند سوم اینکه مطلبی رو به من گفت توضیح بده توضیح دادم گفت نه اینطور نیست بعد خودش همون توضیحی رو که من داده بودم بیان کرد منم گفتم خوب اینرو که منم گفتم با عصبانیت و نغیر و قیافه خاصی گفت به ولاله تو نگفتی ، منم از بی تقوایی این استاد تعجب کردم که برای این مطلب قسم جلاله می خوره اونم با این حرارت و تندی . به هر حال به داد طلاب برسید بسیاری از ممتحنین دجار غرور علمی هستند و توقع دارند طلبه ای که تازه مکاسب رو تمام کرده مثل خودشون بفهمه و توضیح یده
5
0
همتی محمدرضا
|
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
من با نظر دوست عزیزمون کاملا موافقم .
طلبه از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
اصل آزمون شفاهی از ممیزان حوزه در برابر روش دانشگاهی است.
اما شدت سخت گیری و تکثر آن آزاردهنده است.
6
0
محسن بسکابادی حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
باعرض سلام و ادب
امتحان شفاهی و حتی خیلی از دروس حوزه در ساال ۱۴۰۰ و ۲۰۲۲ هیچ توجیه عقلی و اجتماعی و شرعی نداره در این زمان و بازه مردم به همه چیز را احاطه دارند
همه میدونیم با تئوری علمی اقتصاد حرکت نمیکنه بلکه با قدرت مالی هست که مشود ثروت علمی رو تبدیل به ثروت اقتصادی کرد
تو رو جون بچه هاتون به فکر ما طلبه ها باشید
فتامل جیدا
یازهراااا
4
0
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۷
خوبه که به ایرادات بنی اسرائیلی حوزه پی بردید اینها مانع رشد طلاب هستن و اگر واقعا قصدتون کمک به طلابه فکری کنید صرفا نظرخواهی از از مشکلات طلاب هیچ فایده ای نداره
7
0
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳
بسم الله الرحمن الرحیم
بله متاسفانه متاسفانه ما دچار این برنامه ها هستیم
بنده خودم حدود 16 ساله طلبه هستم و در حوزه علمیه هستم
متأسفم برا روش سلیقه ای و یکسری مصاحبه های سلیقه ای
بنده الان حدود 3 مرتبه مصاحبه دادم برا یک طرح امین طلاب
و ردم میکنن
علت رو هم سلیقه استاد است
درصورتی که استان بنده را تایید کردند
4
0
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
عالی
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
هر کس در خوب درس بخونه هیچ کدوم از این مشکلات براش پیش نمیاد عزیزان
0
19
ناشناس
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
ربطی نداره ان شاالله خودت که این حرف رو که میزنی یه روزی گیر میافتی به یاد افراد میافتی . انسان های هم چون شما ها زیاد هستند .که فقط به فکر خودتون هستید
محمد
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
بله من که خیلی خوب خوندم پایه سه نمراتم بیست بود استاد انداختم کسی که نمرش ده بود با نوزده قبول شده بود چرا چون اخر نوبت رفته بود جمع کن بابا
محمد
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
اگر خوب درس بخونیم معدل ما اینقدر بالا نیست
اگر خوب درس نمیخونیم یعنی سیستم آموزشی حوزه فشل است
ما توی شهرستان درس میخونیم، سوالات بنی اسراییلی اساتید قمی در امتحان رو پاسخ میدیم
میایم قم برای امتحان شفاهی یا اساتید میان شهرستان برای امتحان شفاهی و همیشه توهین میکنند
همیشه تقصیر طلاب است؟
اگر اساتید و سیستم آموزشی مشکل داره چاره کنید
اگر ممتحن مشکل داره چاره کنید
اگر طلبه مشکل داره چاره کنید ...
ناشناس
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
چون شفاهی ملاک و ظابطه ندارد، به خوب درس خواندن هم ربطی ندارد بستگی به حال و هوای ممتحن دارد، .... وضعیت مزاج چگونه باشد، جوابها طبق اندوخته ذهنی او باشد و اینکه طلبه اندکی از علم غیب بهره داشته باشد تا جوابی که در ذهن ممتحن می گذرد را حدس بزند.!!
ناشناس
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
در حوزه امثال شما وجود دارند-عزیزم همش درس خوندن نیست -اگر رفتی تبلیغ مردی
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
متاسفانه در امتحان شفاهی باید مثل عبد خوار و ذلیلی باشی و بنده حلقه به گوش بودنت نمره رو به شما میده نه درس خون بودن، البته اکثر نمرات هم 12 و نهایت 15 بیشتر نیست.
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
متاسفانه امتحان شفاهی هیچ ملاک و ظابطه ای ندارد و برای حوزه بسیار مایه تاسف است که هنوز نتوانسته راهکار مناسب و سیستم ارزیابی منسجمی را ارائه کند. دست کم وقتی طلبه ای مطلب را به درستی خواند و تطبیق داد و مراد از آن را بیان نمود حداقل باید نمره قبولی را بگیرد، بقیه نمره مربوط به سوالات استاد ممتحن باشد.
4
0
مهدوی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
با سلام من قید حوزه(پایه ده کتبی تکمیل) رو زدم و رفتم دانشگاه.

دانشگاه معدل من ۱۹٫۷۰ بود و این برای من بهتر بود که در حوزه بمونم.

برای مدرک رفتم حوزه،طرف برمی گرده میگه طلبه نباید مدرک گرا باشه !!من طلبه نباید جایی استخدام بشم؟
3
0
طلبه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
با سلام قبل از این که نظر بدیم لطفا بگین به کجا رسیده این همه طلبه نظر میدن آخر به کجا رسیده اصلا مگر گوش شنوایی هست که بشنود
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
سال 84 زفتم امتحان شفاهی -ممتحن عزیز ...
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
امتحان شفاهی برای کسانی باشه که می خواهند خبرگان رهبری امام جمعه یا رییس ادلره شوند-بعضی از روحانیون ادارات استخدامی سطح 2 دارند برای خودشان کیف می کنند تاکی امتحان شفاهی-در حوزه خدا روزی نمیده ممتحن شفاهی روزی میده--مردم کره مریخ را فتح کردند--طلاب همه از لحاظ روحیه وزندگی اذیت می شوند -امتحان شفاهی روی خانواده ها هم اثر گذاشته-
3
0
محمدرضاهمتی
|
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
توی امتحان شفاهی سختگیری معنی نداره تلاش من مثلا بیشاین نیست و نخواهد بود پس کسی که معدل 19 داره و اونی که 14 الی 16 داره باید فرق کنه قطعا و قیاس در این مورد اشتباهه
م. شریف
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
رفتم امتحان بدم گفت بگو بسم الله الرحمن الرحیم منم گفتم گفت اشکال دارد ال ارحمن رو ادا نکردی گفتم آقا من برای شروه حرفم بسم الله گفتم نه برای قرائت قرآن.

بعد در حالی که خیار را با صدا میل میفرمودند گفت خب ادامه اش را بخوان

مدیران حوزه یه تحقیق میدانی ساده بکنن ببینن مشکل کجاست که همه ناراضی هستن
ثبت نام امتحان شفاهی دو ماه یک بار هست ساعت 16 صد رحمت به ثبت نام ایران خودرو یعنی 16 بشه 16 و بیست دقیقه بدبختی باید دوماه صبر کنی تا دوباره بتونی ثبت نام کنی
واقعا کجای دنیا این طوره که برای ثبت نام یه آزمون کمتر از بیست دقیقه از طریق نت وقت داشته باشی
خیلی زجر آوره طلاب بخازر همین رفتارها دسته دسته از حوزه به سمت دانشگاه ها کوچ میکنن ده سال مقدمات و چهار سال درس خارج جمعا 14 سال باید درس بخونی که معادل دو برابر یه دکتری دانشگاه از نطر ساعت باید درس بخونی تا بتونی سطح 4 بگیری که برابر دکتراست.
همه این ها رو تحمل می کنیم این کارهای سلیقه ای رو اصلاح کنید
من بعد از 14 سال درس خوندن اشکالی نداره همون سطح 4 رو بهم بدید ولی این قدر اذیت نشم.
ما نیومدم حوزه برای مدرک ولی هر جا میخوای بری برای خدمت مدرک میخوان
آموزش پرورش نیروهای مسلح و ... بر اساس مدرک حقوق میدنن
به داد این طلاب مظلوم برسید این امتحانات شفاهی رو اصلاح کنید
این همه سو تدبیر کی قرار درست بشه
یک سال درس حدیث خوانی مجازی شرکت کردم
این درس یه امتیاز برای امتحانات شفاهی هست
بعد از یک سال رفتم برای امتحان شفاهی گفتند نام شما را استاد حاضر نزده است
با استاد تماس گرفتیم گفتند حاضری زده ام
دوباره رفتم میگن استاد کلا فراموش کرده یا اشتباه کرده به موقع حاضری نزده
گفتم خب حالا چه کنم گفتند هیچ ما نمره شما رو نمیدیم تا استاد ادب بشه یاد بگیره دفعه بعد به موقع حاضری بزنه
گفتم برادر این که کاری نداره از استاد استعلام کنید چه کسی حاضر بوده گفتند نه نمیکنیم استاد باید اصلاح بشه
ببینید عزیزان من خوزوی هستم سن و سالی از من گدشته اما این رفتار اسلامی نیست تقصیر من نیست استاد فراموش کرده یا سهل انگاری کرده
این نمرات شوخی نیست گاهی یه خانواده رو از نون خوردن میندازین با این کارها فرصت اشتغال رو میگیرین نکنید والله عقوبت داره
عزیزان سایت لطفا این انتقادها و نظرات رو بیارید تا شاید تغییری حاصل بشه و الا شما هم مسئولیت رسانه ای خود رو انجام ندادید
از همه شما متشکرم
2
0