۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۰۷۰
با نخبگان حوزوی(۳)؛

ملاک نخبگی نمره امتحان شفاهی نیست/نخبگان به مجامع شناسانده نمی شوند

ملاک نخبگی نمره امتحان شفاهی نیست/نخبگان به مجامع شناسانده نمی شوند
حجت الاسلام اسلامی فر با بیان اینکه ملاک نخبگی، گرفتن نمره بالا در امتحان شفاهی نیست، گفت: نخبگان برای مجامع نظام شناخته شده نیستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اسلامی‌فر با ۸ سال سابقه تدریس مدارس و ۶ سال تدریس در سطوح عالی در جلسه «صریح و بی پرده با مسؤولین حوزوی» که با حضور رئیس مرکز نخبگان برگزار شده بود، گفت: به خبرگزاری رسا در خصوص تشکیل چنین جلسه ای تبریک می گویم.

وی در ادامه افزود: جزیره ای عمل کردن چند نهاد برای حمایت از نخبگان دغدغه طلاب شده است و نفهمیدیم این مراکز چه مطلبی را پیگیری می کنند؛ در خصوص وظایف ابهاماتی داریم چون «شناسایی استعداد های برتر» به عنوان وظیفه مرکز نخبگان نام برده شد، در واقع شناساندن است یعنی نخبه باید خود را به شما معرفی کند.

این نخبه حوزوی اظهار داشت: اگر وظیفه «شناسایی» است مرکز باید به دنبال نخبگان برود و نه اینکه در یک سایتی نخبه ای اقدام به معرفی خودش کند که همان سایت هم مشکلاتی داشته باشد؛ سامانه ای جامع نداریم تا ارزیابی جامع انجام دهد چون مدارک زیادی برای معرفی طلبه به عنوان نخبه لازم است که همه این ها با یک سامانه جامع قابل حل است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت اطلاعات طلاب و سامانه های مدیریتی گفت: اگر سامانه ای باشد که اطلاعات طلاب را ثبت کند و طلبه ای شرایط نخبگی را دارا باشد به مرکز نخبگان پیام می دهد و مرکز نخبگان به دنبال شناسی می رود.

حجت الاسلام اسلامی فر تأکید کرد: آقای عماد به بهره گیری نظام از ظرفیت نخبگان به عنوان یکی از وظایف مرکز نخبگان اشاره کردند؛ سؤال است که چه اندازه نخبگان حوزوی در حال شناساندن به ارکان هستند؟ بسیاری از مجامع به طلاب نخبه نیاز دارند اما شناسانده نمی شوند و ارگان های متولی فقط حمایت مالی می کنند و همین حمایت نیز با تهدید است که مثلا مرکز خدمات می گوید اگر فلان مدرک را نیاوری حمایت قطع می شود، نهادی دیگر به همین ترتیب.

وی با اشاره به تدریس نخبگان حوزوی در مدارس علمیه قم گفت: تدریس در قم بسیار مشکل است؛ شاگردانی بسیار نخبه دارم و می توانند متولی تدریس شوند اما استفاده نمی شوند؛ اساتیدی که مورد تأیید شما است نخبه ها را شناسایی کنند و ظرفیتی ایجاد شود که مدارس نیز با معرفی نخبگانشان از شما برای طلاب نخبه خود مدرس بگیرند.

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به مسأله سربازی گفت: طلبه نخبه ما درگیر سربازی می شود و خود من با 40 سال سن مشکل خدمت سربازی را دارم و اگر قرار باشد نخبه ای جایی استخدام شود مبحث سربازی مشکل ساز بزرگی است؛ در دانشگاه ها مشکل سربازی را با پژوهش حل می کنند اما این مشکل همچنان برای طلاب وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث اجرا و شناسایی نخبگان به پایان نامه ها و پژوهش ها اعتنایی نمی شود بلکه فقط نمرات امتحان شفاهی ملاک است و پایان نامه ای که سه سال زحمت داشته است کنار گذاشته می شود؛ مباحث طرح شده شاید از جهالت بنده باشد اما طرح اینها ایرادی ندارد.

تعداد بازدید : 9
ارسال نظرات