۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۲۷۹
در دومین نشست «صریح و صمیمی با مسؤولان حوزوی»؛

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی پای سخنان فعالان حوزه انقلابی نشست

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی پای سخنان فعالان حوزه انقلابی نشست
دومین نشست «صریح و صمیمی با مسؤولان حوزوی» با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از فعالان حوزه انقلابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دومین نشست از سلسله نشست‌های «صریح و صمیمی با مسؤولین حوزوی» در محل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور جمعی از فعالان حوزوی برگزار شد.

در این نشست که با ابتکار و همت خبرگزاری رسا برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن بیان مأموریت‌های خود انتقادات، پیشنهادات و نظرات صریح حاضران را شنید و آن‌ها را پاسخ داد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا ضمن تشکر از قبول این دعوت توسط رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در طرح تحولی خبرگزاری رسا نسبت به پیگیری مباحث حوزه انقلابی اهتمامی جدی داریم که در راستای این هدف، به دنبال ارائه الگوی صحیح شفافیت و مطالبه گری هستیم.

وی با اشاره به فضای مطالبه گری در حوزه علمیه گفت: گاهی مسؤولان به علت سنگینی کار و روزمرگی امور، نسبت به آرمان‌ها بی تفاوت شده و فراموش می‌کنند و از سوی دیگر مطالبه گران نیز گاهی به دور از واقعیات به دنبال آرمان‌ها هستند؛ برگزاری نشست و جلساتی میان مسؤولان و بدنه حوزه سبب خواهد شد که دغدغه‌ها به هم نزدیک شده و بزرگان حوزه متوجه شوند بدنه طلاب در خصوص آن‌ها چه ادراکی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در شروع سخنان خود با اشاره به ابقاء خود در دوره سوم مدیریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سوی رهبر انقلاب، گفت: از حجت الاسلام محققی و خبرگزاری رسا که اسباب برگزاری این جلسه را مهیا کردند تشکر می‌کنم؛ مأموریت چند وجهی دفتر تبلیغات و منظومه مطالبات رهبری از حوزه، جالب توجه است و این نهاد، دامنه مأموریت متنوعی دارد؛ واژه تبلیغات نباید رهزن باشد تا مأموریت‌های پژوهشی و رسانه‌ای دفتر را به محاق بگذارد چرا که مجموعه ای متنوع از مأموریت‌ها را دارد.

وی در ادامه افزود: هیچ نهادی به اندازه دفتر تبلیغات اسلامی کار عمیق بر روی بیانیه گام دوم نکرده و در همین راستا در طول یک سال سی نشست علمی برگزار کردیم و یک مجموعه ۵ جلدی در سه هزار صفحه محتوای دانشی در خصوص بیانیه گام دوم تولید کردیم؛ هم در ترویج بیانیه و هم در بعد دانشی آن کار صورت گرفته است.

در کلام فعالین حوزوی ضمن تقدیر از فعالیت‌های نهاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهاراتی در خصوص بیگانگی امور انجام گرفته در این نهاد با امر تبلیغ، بی توجهی به نیاز‌های انقلاب، تذکر رهبری نسبت به دفتر تبلیغات، پر رنگ بودن امر پژوهش و آموزش نسبت به تبلیغ، انتقاد از فراموش کردن آیت الله مصباح و برگزاری مراسم بزرگداشت برای مرحوم هاشمی رفسنجانی، بی توجهی به امر تبلیغ بانوان، کم توجهی به طلاب هنرمند، استفاده تقدیر آمیز از متفکرین، اهتمام به برگزاری نشست‌های بین المللی و... انجام گرفت که رییس دفتر تبلیغات به آنها پاسخ گفت.

در این نشست حجج اسلام عبدالمجید مقامی، احسان بخش، طالبی نیا، گرجی، محمود مقدمی، سیدمحمد صادقی آرمان، نصیری، روح الله رهبری، ابوالفضل علیخانی، محمدحسین پیشاهنگ و آقای میرغیاثی و سرکار خانم جلالی به بیان دغدغه های خود، به طور صریح و شفاف پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ضمن گوش سپردن به همه این مباحث طرح شده، همه آن‌ها را پاسخ داد که برای مخاطبین رسا شنیدنی خواهد بود.

این نشست صریح که دومین جلسه صریح و صمیمی با مسوولان حوزوی بود حدود پنج ساعت به طول انجامید.

در روز‌های آینده متن کامل و گزیده تصویری این نشست صریح و صمیمی منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شاهد
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
جریان‌های حوزوی، خیلی دور خیلی نزدیک!

یک روز پس از آنکه پیکر آیت‌الله مصباح یزدی در خیابان شهدا (صفائیه) قم تشییع شد، در کوچه‌ی ممتاز این خیابان «سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نیز افتتاح شد.
جمعیت تشییع کننده‌ی پیکر آیت‌الله مصباح و افرادی که در افتتاح این مرکز گردهم آمده بودند همیشه در مسائل فکری و سیاسی دو خط موازی هستند که مجادلات آنان بسیار پرتنش است.
اما از نگاهی دیگر این تقارن حضور را می‌توان از جمله امتیازات شهر قم و حوزه علمیه دانست. آنجائی‌که افکار کاملا متناقض در نزدیکی یکدیگر در حال ارائه و تبلیغ دیدگاه‌های خود هستند و مصداقی از احترام به مخالف را به نمایش می گذارند. افکاری خیلی دور اما نزدیک هم!
این تقارن اما محدود به تشییع آیت‌الله مصباح و افتتاح سرای فرهنگ آیت‌الله‌ هاشمی نیست. همیشه شهر قم شاهد برخوردهای نزدیک اینچنینی بوده‌است. بیش از یک دهه آيت‌الله مصباح یزدی چهارشنبه‌ شب‌ها در دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهداء درس اخلاق برگزار می‌کرد و کمتر از صد متر آن سوی خیابان و در همان ساعت، جلسه‌ی هفتگی «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه» برگزار می‌شد که سخنان و افکار آیت الله مصباح از جمله محورهای اصلی مخالفت آنان بوده‌است.
از دیگر موسسات قابل توجه در کوچه‌‌ی ممتاز خیابان صفائیه «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» است که اغلب پژوهشگران و اعضای این موسسه زاویه جدی و انتقاد سرسختانه نسبت به آیت‌الله مصباح و طیف اصولگرایان دارند و در فاصله‌ی کمتر از پنجاه متر از این موسسه، انتشارات موسسه امام خمینی و مرکز عرضه‌ی آثار مرحوم آیت‌الله مصباح قرار دارد.
آیت‌الله سیدکمال حیدری از جمله‌ اساتیدی است که در سال‌های گذشته نظرات شاذ و پرانتقادی داشته است. دفتر او در خیابان سمیه تنها پایگاه فیزیکی برای دیدارها و نشر آثار او در رسانه‌هاست اما کمی آن سوتر در خیابان عباس‌آباد منتهی به خیابان سمیه دفتر آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از اصلی‌ترین منتقدان سیدکمال حیدری قرار دارد.
اگر در نقشه‌ای دقیق از مرکز قم و در دائره‌ای پنج کیلومتری بیوت علما و موسسات وابسته به آنان را جانمائی کنیم ده‌ها و صدها مکتب فکری و علمی و فقاهتی را خواهیم یافت که هرکدام دارای سیره و روش خاص خود هستند و گاه با ده‌ها مرکز جانمائی شده در این دائره تضارب جدی دارند و توانسته‌اند زیستی منطقی در کنار یکدیگر داشته‌ باشند.
اما این نزدیکی و حٔسن تعایش همیشه هم به خوبی پیش نمی‌رفته‌ است. گاه در یک موسسه علمی افکار متفاوت و متضاد هم تحمل نشده‌است. موسسه امام خمینی(ره) قم در خاطره‌ی حوزویان نمونه‌ای از این مصادیق است. آنجاکه مصطفی ملکیان و آقای محسن غرویان بخاطر زاویه‌ی فکری یا تفاوت سیاسی با حذف فیزیکی مواجه شدند. این حذف فیزیکی محدود به این موسسه نیست. مصطفی ملکیان در همان ماه نخست ریاست حجت‌الاسلام احمد واعظی از همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی هم محروم شد.
نتیجه‌ی حذف مصطفی ملکیان بیش از آنکه به نفع موسسات باشد، باعث نشر بیشتر افکار او شد. به تهران رفت و در جمع شاگردان به صورت متکلم وحده و جایگاه استاد و مرشدی و گاه مرادگونه نظراتش را بیان کرد، بدون آنکه مورد نقد و پاسخ قرار گیرد. این در حالی است که تا زمان حضور در موسسه امام خمینی و دفتر تبلیغات کم نبودند اساتیدی که هم‌طراز وی به نقد افکار او می‌پرداختند و در فضایی علمی و منطقی اجازه نمی‌دادند یک سویه افکارش تبلیغ شود.
از خاطرات ناخوشایند حذف نظرات مخالف در مراکز علمی اگر عبور ‌کنیم به مصادیق خوشحال‌کننده‌ای‌ خواهیم رسید. برای نمونه آنجا که دو دیدگاه کاملا متضاد سیاسی در کنار یکدیگر حضور دارند. آقایان سیدضیاء مرتضوی و رضا اسلامی دو عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند که بارها در رسانه‌ها پیرامون مسائل سیاسی و فکری به نقد نظرات یکدیگر پرداخته‌اند.
حوزه علمیه قم محل تضارب آراء در گستره‌ای وسیع است. نمونه‌ی همیشگی این تضارب جدی، فقها واهل حدیث با علمای فلسفه وعرفان است. این تضارب گاه تا حد تکفیر هم پیش رفته‌است اما در اوج خود با یادآوری حضورعلامه طباطبائی در نماز جماعت مرحوم آیت‌الله میلانی فروکش کرده و جنبه‌ای علمی به خود یافته‌است.
افکار مختلف سیاسی حوزوی در قم هم باید از این تضارب و احترام الگو بگیرند. بازیگران و فعالان سیاسی از هر جناح و طیفی در عین نقد جدی طرف مقابل، باید مدارای مومنانه با یکدیگر داشته باشند و حضور و وجود دیگران را به رسمیت و احترام شمارند و به جوان‌ترها رسم و منش جوانمردی و مرز بین مخالفت با ترور شخصیت را بیاموزند.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
در فضای حوزه باید یک آزاداندیشی وجود داشته باشد که این متاسفانه نیست و همه آن به دخالت حاکمیت برنمی گردد، بلکه بخشی از آن به خاطر فرهنگ سیاسی غلط یا رشد نایافتگی سیاسی عده ای است. برخی از افراد در حوزه به صورت خودجوش به خودشان اجازه می دهند که تفاسیر محدودی از نظام و انقلاب داشته باشند و با یک نگاه تنگ نظرانه عده ای را به خاطر برخی موضع گیری ها محکوم یا سرکوب کنند...
1
0
طلبه از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
برگزاری این جلسات برای حوزه برکات زیادی دارد.
متن سخنان حاضران را منتشر نمایید.
خدا قوت
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
جذاب باید باشه
1
0