۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۰۰۲۰۷
لاله افتخاری مطرح کرد؛

تلاش کشورهای غیرمسلمان برای بدست آوردن سند تبیین حقوق زنان ایران

تلاش کشورهای غیرمسلمان برای بدست آوردن سند تبیین حقوق زنان ایران
دبیر اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اشاره به سند تبیین حقوق و مسؤولیت زنان مسلمان، گفت: این سند به تصویب اتحادیه کشورهای اسلامی رسیده و به درخواست بلاروس ترجمه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سرکار خانم لاله افتخاری دبیر اتحادیه جهانی زنان مسلمان در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی بانوی مهر گفت: همایش بانوی مهر 4 دوره ذیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شده است که پنجمین دوره آن ذیل اتحادیه جهانی زنان مسلمان برگزار می شود.

وی ادامه داد: اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اهتمام و حمایت آیات اراکی و اعرافی تشکیل شد و در هیأت امنا و مجمع عمومی آن بانوانی از دیگر کشور ها و حتی مذاهب اسلامی حضور دارند؛ این تشکل در کشور عراق و کویت هم شعبه دارد و اعلام موجودیت این اتحادیه در روز ولادت حضرت معصومه(س) با حضور سفرای کشور های مختلف همراه بود تا رسالت زن در مکتب وحی را معرفی کند.

دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اشاره به دبیر فقید این اتحادیه گفت: خانم دکتر کرمانی در گذشته مادری کردند و زحمت کشیدند و اساس این اتحادیه بر مبنای تقریب و وحدت آفرینی است؛ ایجاد ظرفیت های جدید و به فعلیت رساندن توانمندی های مختلف نیز از برنامه های اتحادیه بوده تا از مذاهب مختلف اسلامی بانوانی را دور هم جمع کند.

وی با اشاره به تلاش های مرحوم فاطمه رهبر اظهار داشت: نگاه خوب آیت الله اراکی این بود که تشکل های مختلفی را ایجاد کرده و با نگاه اسلامی برای همه گروه‌ها، فعال باشد؛ اتحادیه های زیادی ذیل مجمع تقریب شکل گرفت که ثمرات زیادی داشت اما احساس می کنم اتحادیه زنان مسلمان بیش از همه کارکرد و ظاهر شد.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات این اتحادیه در تشکیل کمیته های تخصصی در خور توجه است که یکی از آن کمیته ها به عنوان نقش بانوان در حمایت از آزادسازی قدس و لبنان و غزه بوده که فعالیت های خوبی داشته است؛ در راستای پاسخ گویی به شبهات پیرامون زنان نیز کتابی در دست انتشار است و این مسأله بسیار مورد توجه است برای مثال در فنلاند در خصوص ارث زنان از ما می پرسیدند.

وی با اشاره به شبهه پیرامون ارث زنان گفت: از علمای اهل سنت خواستیم دیدگاه های خود را مطرح کنند که در این همایش رونمایی خواهد شد؛ اتحادیه زنان مسلمان و همایش بانوی مهر در زمینه های مختلفی بر ارائه الگوی سوم زن اهتمام دارد؛ استفاده از ظرفیت های بالقوه و جمعیت بانوان مسلمان تلاش ما است و امیدواریم با فعال کردن ظرفیت های بشود مشتی بر دهان یاوه گویانی که به نام زنان فعالیت می کنند، زد.

سرکار خانم افتخاری با اشاره به سند تبیین حقوق و مسؤولیت زنان مسلمان گفت: این سند به تلاش ایران به تصویب اتحادیه کشورهای اسلامی رسیده است که وقتی این سند را داریم چرا اسنادی مثل 2030 باید مطرح باشد؛ در دین زمان شمول و مکان شمول مهم است و اگر گره خانم ما را در کشور باز نکند قرائت ما از دین اشتباه بوده است؛ از بلاروس خواستند که سند را برایشان ترجمه کنیم و دو نفر از بانوان ما نیز برای رونمایی از ترجمه سند به دعوت آنها به بلاروس رفتند؛ کره نیز این سند را درخواست کرده است.

وی با اشاره به تحکیم مبانی امنیت، صلح جهانی را در خدمت جامعه بشری به عنوان یکی از اهداف اتحادیه زنان مسلمان دانست و گفت: اتحادیه باید اهداف خود را از طریق یکی سری فعالیت ها ارتقا ببخشد؛ سازمان دهی دوره های کوتاه مدت یکی از کارهای ما است که در داخل و خارج از کشور و در میان مذاهب اسلامی مختلف در حال انجام است؛ یکی از اقدامات اتحادیه مشارکت در برنامه و هم افزایی برای برگزار برنامه های مشترک بوده که برای مثال با ستاد اربعین در بحرین، گینه، کویت، انگلستان، سیرالئون، پاکستان، نروژ برگزار شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست های تخصصی بین المللی در خصوص حقیقت زن در اسلام، و برگزاری آنها در کشور های مختلف گفت: نشست هم اندیشی با پرستاران و کارگاه های آموزشی نقش زنان و همسرداری نیز برگزار شده است؛ بسیاری از برنامه های اتحادیه با استقبال علمای اهل سنت همراه شده است که درخواست فعالیت مشترک نیز داشته اند.

وی در خصوص همایش بانوی مهر گفت: در کشور ما با همت بزرگواران این همایش برگزار خواهد شد و مهمانان مختلفی اعلام آمادگی کردند که با توجه به شرایط یک نفر این ها هم برای ما قابل تصور نبود؛ در کمتر از 20 روز بیش از 800 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که بسیار جالب توجه بوده و در این همایش که دوم بهمن ماه برگزار می شود در خدمت آیات حسینی بوشهری و اراکی و حجج اسلام بهجت پور و خسروپناه پناه خواهیم بود و همچنین سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) به همراه مهمانانی از لبنان و افغانستان در این همایش حضور خواهد داشت.

در ادامه، سرکار خانم ناهید طیبی دبیرعلمی همایش بین المللی بانوی مهر گفت: تاکنون بیش از 830 اثر از 12 استان ایران و 22 کشور جهان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است؛ از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش بین المللی آشنا کردن زنان نخبه با یکدیگر و ایجاد تفاهم بیشتر در راستای الگوگیری از سبک زندگی حضرت زهرا(س) است.

وی با اشاره به برگزاری سه کمیسیون تخصصی گفت: در این همایش از 5 بانو تجلیل می کنیم و 15 سخنران از کشور های مختلف حضور خواهند داشت؛ بیش از 30 ارزیاب داخلی و خارجی نیز آثار را داوری خواهند کرد.

لازم به ذکر است پنجمین همایش بین المللی بانوی مهر با موضوع «زنان، سبک زندگی فاطمی، تمدن نوین اسلامی»، با حضور بانوان اندیشمند از جهان اسلام، در روز ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ صبح در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات