۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۳۴۰

محله ای که به پاخور معتادان متجاهر تبدیل شده است

محله ای که به پاخور معتادان متجاهر تبدیل شده است
محله رضویه به خاطر شرایط محیطی و نزدیکی به گرمخانه خاوران به قطب معتادین این منطقه تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، محله رضویه برای اهالی منطقه ۱۵ تهران نامی آشناست. محله‌ای که در مجاورت بزرگراه امام رضا (ع) قرار دارد و به دلیل نزدیکی با بزرگراه و عدم سهولت دسترسی به این محله، به پاخور معتادان متجاهر تبدیل شده است.

روبروی محله رضویه به کوه سنگی یا گردنه تنباکویی معروف است. سنگ و کلوخ‌های برآمده از دل طبیعت که نه تنها موهبتی برای این منطقه نشده، بلکه به درد اهالی محل هم اضافه کرده است. بر روی این کوه‌ها، حضور معتادان  و مواد فروشان به چشم می‌خورد که برای خود جا و مکانی به مثابه قلمرو درست کرده‌اند.

معتادان

گاهی اوقات اگر کسی بخواهد به این محدوده نزدیک شود، با سلاح‌ سرد یا گرم به عقب‌نشینی تهدید می‌شود. موقعیت مکانی کوه‌سنگی به این گونه است که معتادین می‌توانند در گوشه و کنار این کوه‌ها کمین کنند و مسلحانه از قلمرویی که ساخته‌اند، دفاع کنند.

هر بار که نیروی انتظامی اقدام به مقابله با معتادان متجاهر می‌کند، معتادان و بعد از مدتی دوباره به این مکان برمی‌گردنند.

به گفته  اهالی محل، خرده‌ فروشان و مواد فروشان هر روز در ساعات معینی جنس را به دست معتادان می‌رسانند.

معتادان

 

معتادان

ماشین‌های شاسی‌ بلند هم مهمان مواد فروشان هستند 

اواسط دی ماه بود که به همراه شهرداری منطقه از نزدیک وضعیت معتادان را دیدیم و متوجه شدیم که طیف مراجعه‌کننده به این مواد‌فروشان خرده‌فروشان، کارتن‌خواب‌ها و ثروتمندان هستند. به عنوان مثال، با شاسی بلند به گردنه تنباکویی می‌آیند، جنس‌شان را می‌گیرند و همان حوالی و بین بقیه معتادان مصرف می کنند.

اهالی محل می‌گویندبچه هایمان  در اینجا امنیت ندارند. یک کانکس نیروی انتظامی می‌توانست تا حدودی امنیت را به محله برگرداند که تاکنون این امر محقق نشده است. بنابراین سرقت، تکدی‌گری، آلودگی زیست‌محیطی و نبود امنیت از مهمترین معضلات محله رضویه است.

به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، اهالی ساکن کوه‌سنگی می‌گویند بیرون آمدن از منازل به ویژه برای خانم‌ها و کودکان امکان ندارد و مهم‌ترین خواسته‌ی آن‌ها، امنیت است که معتادان از آنان سلب کرده‌اند. 

پلیس

پلیس تمام نقاط را تحت نظر داشته است

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در واکنش به اظهارات امانی گفت: ‌این اظهارات را تکذیب میکنم و موضوع صحت ندارد. پلیس تمام نقاط پایتخت را تحت نظر و نظارت داشته و بر این موارد اشراف کامل دارد.

بعضی از مناطق شهر تهران به علت گستردگی مکانی و عدم حضور مستمر فیزیکی و اجتماعی تبدیل به فضاهای بی‌دفاع شهری شده‌اند که زمینه‌ساز وقوع جرائم هستند.

امنیت، حلقه گم‌شده محله رضویه

محله کوه‌سنگی یکی از فضاهای بی‌دفاع شهری

محله کوه‌سنگی به دلیل قرار‌گیری بر روی ارتفاعات، رویت بصری محدود شده‌ای دارد و همین امر برای معتادان متجاهر امتیاز محسوب می‌شود. در اطراف گردنه تنباکویی ساختمان مسکونی کمتری دیده می‌شود که می‌تواند زمینه حضور معتادان را دو چندان کند.

کمبود و فقدان روشنایی، عدم حضور مستمر در این محله و کاهش قابلیت‌های کنترل و نظارت از سوی مردم در تبدیل محلات به فضاهای بی‌دفاع شهری موثر است.

بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌گوید که رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته که برای شهروندان خطر جانی یا مالی داشته باشد، از وظایف ذاتی شهرداری محسوب می‌شود.

شهرداری باید طبق این قانون به مالکان یا صاحبان اماکن مهلتی دهد که آن‌ها نسبت به رفع خطر اقدام کنند و اگر این اقدام از سوی مالکان انجام نشد، شهرداری مستقیماً به رفع خطر آن ورود کند.

اما کوه سنگی زمینی است که به پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شده و شهرداری نمی‌تواند با استناد به این بند قانونی نسبت به رفع خطر آن ورود کند.

به گفته زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران، شهردار منطقه با توجه به محدودیت‌های قانونی- حقوقی نمی‌تواند به تنهایی اقدام به ساماندهی، جمع آوری و پاکسازی معتادان کند و ضرورت دارد دستگاه‌هایی مانند دادستانی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود کنند.

همچنین، ایجاد فنس به دلیل سرقت قطعات و دیوارکشی به دلیل هزینه سنگینی که دارد، کار را  با مانع روبه رو ساخته است.

گرمخانه

گرمخانه خاوران قوز بالا قوز اهالی شده است

وجود گرمخانه خاوران که فاصله چندانی با کوه سنگی ندارد، حضور معتادین را افزایش داده است. چراکه بیشتر معتادان شب را در گرمخانه می‌گذرانند و صبح علی الطلوع هم به پاتوق همیشگی‌شان بر می‌گردنند. اینجاست که برای خرید مواد، به سرقت ضایعات، آهن‌آلات و دزدی از اهالی روی می‌آورند.

به گفته شهردار منطقه ۱۵ تهران گرمخانه خاوران قرار است به کمپ ماده ۱۶ تبدیل شود. یعنی این گرمخانه با موافقت سازمان بهزیستی تبدیل به مرکز ترک اعتیاد می‌شود و موضوع گرمخانه برای معتادان منتفی خواهد شد.


اهالی محل بر این باورند که تاریخچه حضور معتادان به احداث گرمخانه خاوران برمی‌گردد. این گرمخانه که در داخل محله رضویه قرار دارد، در فصل سرد سال پذیرای شمار زیادی از معتادان و کارتن‌خواب‌ها است.

ارسال نظرات