۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۷۰۰۳۵۸
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در دومین نشست «صریح و صمیمی با مسؤولان حوزوی»:

نباید تنها از دریچه تبلیغ به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی نگاه کرد

نباید تنها از دریچه تبلیغ به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی نگاه کرد
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ضمن تشریح عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی گفت: نباید تنها از دریچه تبلیغ به فعالیت‌های دفتر تبلیغات حوزه نگاه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دومین نشست از سلسله نشست‌های «صریح و صمیمی با مسؤولین حوزوی» که به همت خبرگزاری رسا در محل این نهاد حوزوی برگزار شد، گفت: از حجت الاسلام والمسلمین محققی و خبرگزاری رسا که اسباب این جلسه را محیا کردند تشکر می‌کنم؛ در خصوص نهاد دفتر تبلیغات مأموریت چند وجهی و منظومه مطالبات رهبری از حوزه، جالب توجه است.

وی در ادامه افزود: دفتر تبلیغات دامنه مأموریت متنوعی دارد و واژه تبلیغات نباید رهزن باشد که مأموریت‌های پژوهشی و رسانه‌ای دفتر را به محاق ببرد؛ بخش قابل توجهی از این مأموریت‌ها توسط مقام معظم رهبری در پیام‌های انتصاب و جلسات این مأموریت‌ها به رؤسای دفتر اعلام می‌شود؛ برای مثال ایشان در رابطه با علوم انسانی اسلامی دغدغه داشتند که نهاد نخبگانی مثل دفتر تبلیغات در این جهت حرکت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالبه رهبری در خصوص علوم انسانی اسلام، تأکید کرد: میز علوم انسانی تشکیل دادیم و مجموعه از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و گفتمانی را شکل دادیم؛ در طرح گفتمان علوم انسانی، هر ساله ۳ هزار نفر از رتبه‌های اول علوم انسانی را دعوت می‌کنیم که به طور متوسط ۱۲۰۰ نفر حاضر می‌شوند و دو هفته به صورت فشرده از مباحث استفاده می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: این افراد بدون اینکه مدرک و حق الزحمه بدهیم حضور یافتند و در طول سال با اساتید و مبانی علوم انسانی آشنا می‌شوند؛ این حرکت بنیادی است که بر اساس اشاره رهبری انجام دادیم.

تعداد بازدید : 6

نماینده رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی اروپا گفت: رهبر معظم انقلاب بر بحث تمدن نوین اسلامی تأکید دارند و بنده هم جزء چند نفری هستم که با حکم ایشان در مرکز «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» منصوب شدم؛ در دفتر تبلیغات میز تمدن نوین اسلامی تشکیل شده که یکی از اصلی‌ترین مکان‌های مولد تولید محتوا در نگاه به آینده تمدن اسلامی، همین نهاد دفتر تبلیغات است.

وی با اشاره به ملاقات فعالان تمدن نوین اسلامی با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: بیش از نصف سخنرانان آن جلسه از دفتر تبلیغات بودند که در آخر جلسه، همه افراد مورد تمجید رهبری قرار گرفتند و حضرت آیت الله خامنه‌ای بسیار خرسند شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، تأکید کرد: هیچ نهادی به اندازه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کار عمیق بر روی گام دوم نکرد به این صورت که در طول یک سال سی نشست علمی برقرار و یک مجموعه ۵ جلدی در سه هزار صفحه محتوای دانش تولید کردیم؛ خیلی جالب توجه که هم در ترویج این بیانیه و هم در بعد دانشی آن کار شد.

وی ادامه داد: یک سال بعد از صدور بیانیه که فضای کرونا پیش آمد، نشست‌های علمی ما به وبینار تبدیل شد و در همین راستا از کشور‌های مختلفی در وبینار‌های بین المللی ما شرکت کردند که در نهایت یک مجموعه سه جلدی هم از این وبینار‌ها تشکیل شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به دیدار اعضای دفتر تبلیغات با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در دی ماه ۹۷ مجموعه مدیران دفتر تبلیغات به همراه هیأت امنای آن به محضر رهبر انقلاب شرفیاب شدند که دو مطالبه جدید از ما مطرح کردند؛ فضای مجازی و اهتمام نسبت به فضای شهر قم مطالبات رهبر انقلاب بود، بنابراین معاونت فضای مجازی و هنر و رسانه را تأسیس کردیم و بالای ۶ میلیارد بودجه برنامه‌ای به آن اختصاص دادیم، علی رغم اینکه بودجه سال ۹۹ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هیچ افزایشی نسبت به گذشته نداشت.

وی با اشاره به دغدغه و نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب‌های اجتماعی، گفت: با اینکه مسؤولیتی در این خصوص نداشتیم، با حفظ وظیفه شناسی، چند میز تخصصی در قطب‌های فرهنگی معطوف آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است و برای این‌ها برنامه ارائه کردیم و ضمن هماهنگی با دادگستری افرادی را آموزش داده ایم.

عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نباید تنها از دریچه تبلیغ به فعالیت‌های دفتر تبلیغات حوزه نگاه شود چرا که انتظارات از این نهاد متنوع است؛ تصورم این است که رهبر معظم انقلاب در منظومه فکری خود کارویژه‌های متنوعی برای حوزه و نهاد‌های حوزوی قائل بوده و در این منظومه هر بخشی وظایف خودش را دارد و نباید در وظیفه نهاد‌های دیگر دخالت کنند.

وی ادامه داد: مثلا جامعه مدرسین در نظر رهبری، نهاد رسمی فعال سیاسی در حوزه است و با شناختی که دارم  هر نهاد دیگری که تلاش کرد در عرض جامعه مدرسین به عنوان یک نهاد سیاسی حوزوی مطرح شود، حضرت آقا توجه و مساعدت نکرد؛ باید دید هر نهادی در نظر حضرت آقا چه جایگاهی دارد و بر اساس آن جایگاه کارکرد داشته باشد و این نهاد‌ها نباید در حیطه مأموریتی نهاد دیگر دخالت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم فشار‌هایی که بوده در حوزه بین الملل ورود سخت افزارانه نکردیم بلکه پرورش نیرو و تولید محتوا می‌کنیم که قابل انعکاس در محیط بین الملل باشد؛ جامعه المصطفی متکفل فعالیت‌های سخت افزارانه در حوزه بین الملل بوده که ما و نهاد‌های دیگر حق دخالت در این حوزه را نداریم.

ارسال نظرات