۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۰۰۳۸۲
حجت الاسلام شیرمهد در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

بایسته های تحول آموزشی حوزه / تحول صحیح باید ناظر به احیای سنت های حوزوی باشد

بایسته های تحول آموزشی حوزه / تحول صحیح باید ناظر به احیای سنت های حوزوی باشد
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: مانع بزرگی که در بحث تحول در حوزه های علمیه خصوصاً در نظام آموزشی حوزه ها وجود دارد، برداشت انحرافی و غلط از تحول است.

حجت الاسلام روح الله شیرمهد استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزه های علمیه گفت: تحول گرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و مسئله مهمی که در زمینه تحول در نظام آموزشی حوزه های علمیه از آن غفلت می شود، عدم درک صحیح و شفاف از سنت های صحیح حوزوی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ضمن توضیح درباره روش های صحیح موجود و مختلف در زمینه تحول ابراز کرد: تحول صحیح باید بیشتر ناظر به احیا و کارآمدسازی سنّت های حوزوی باشد.

حجت الاسلام شیرمهد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تحول در نظام آمزشی حوزه های علمیه اظهار کرد: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، تحول باید به گونه ای ریل گذاری شود که از سویی دارای شاخصه هایی مانند ابداع، ابتکار و تأثیرگذاری باشد و از سویی دیگر نیز خلأها، عیوب و نقص ها را برطرف کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در توضیح برخی از موانعی که در سر راه تحول آموزشی پیش روی حوزه های علمیه است افزود: مانع بزرگی که در بحث تحول در حوزه های علمیه خصوصاً در نظام آموزشی وجود دارد، برداشت انحرافی و غلط از تحول است که قطعا منجر به عبور حوزه از خطوط اصلی و اساسی از مسیر خود می شود.

حجت الاسلام شیرمهد در ادامه ابراز داشت: برخی از بایسته های ضروری در بحث تحول در نظام آموزشی عبارتند از پذیرش و پایبندی به ضرورت تحول، پرهیز از شتابزدگی و سطحی نگری، برنامه ریزی مدون تحول زا بر اساس نظام فکری امامین انقلاب و با نظارت دقیق شورای عالی حوزه های علمیه؛ همچنین تحول باید ناظر و منطبق بر حل مشکلات و نیازمندی های نظام اسلامی باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پایان به ارائه راهکاری در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: ان شاءالله جامعه نخبگانی و فضلای حوزوی به عنوان پیشگامان تحول آفرین در حوزه ها با تهیه و طراحی نقشه های تحول زا، بزرگان حوزه را در این زمینه یاری کنند.

ارسال نظرات