۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۷۰۰۵۱۹

تحلیل هفته

تحلیل هفته
بانیان وضع موجود افرادی هستند که با تأیید دولت یازدهم و دوازدهم و نظریه‌ پردازیهای سکولاری خود کشور را به این اوضاع رساندند و از هیچ هجمه‌ای علیه دولت جدید دریغ نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در هفته گذشته انصار الله یمن در حرکتی کاملا استراتژیک فرودگاه شهر ابوظبی، پایتخت امارات را مورد اصابت موشک قرار داد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله در صفحه توئیتری خود نوشت: «کشورکی کوچک در منطقه که در راه خدمت به آمریکا و اسرائیل جانفشانی می‌کند مدعی شده که از یمن فاصله گرفته اما اخیرا خلاف آنچه مدعی شده، ثابت شده است؛ یا از اقدامات بیهوده خود در یمن دست برمی‌دارد یا اینکه با قدرت خدا چیزی به سراغش می‌آید که دستش و دست غیر او قطع می‌شود.»

این حمله گامی بزرگ در جهت فتح راهبردی یمنی‌هاست؛ امنیت عاریه‌ای امارات پاشنه آشیل آنهاست و این نقطه ضعف، بزرگترین باگ امنیتی کشورهایی شبیه به امارات است. حمله به اماراتی که سال‌ها برای عده‌ای بت بود، می‌تواند تبدیل به بزرگترین چالش برای امنیت عاریه‌ای شود و همگان بفهمند که امنیت باید مقاوم و مبتنی بر داشته‌های خود باشد نه دلارهای نفتی و تکنسین‌های غربی زیرا چاهی که خودش آب نداشته باشد و از بیرون به آن آب بریزی، چاه نیست.

در رابطه با نتایج و پیامدهای این حمله باید گفت امارات کشوری است که به مکانی برای جذب ورود سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های معتبر دنیا شناخته می‌شود. این وضعیت تا زمانی تداوم خواهد داشت که امنیت امارات برقرار باشد و در دنیای اقتصاد، مهم‌ترین ویژگی سرمایه را «ترسو بودن» معرفی کرده‌اند؛ چرا که سرمایه گذار در صورتی که امنیت وجود نداشته باشد، قطعاً سرمایه خود را از آنجا خارج می‌کند.

اخیراً وال استریت ژورنال گزارش داد که سرمایه گذاران خارجی به تدریج در حال خارج شدن از عربستان هستند و میزان سرمایه گذاری خارجی نسبت به یک دهه قبل در عربستان ۷۰ درصد کاهش یافته است. حمله انصارالله به ابوظبی تنها یک پیام هشدار بود و در صورت حملات شدیدتر قطعاً سرمایه گذاران با سرعت بیشتری از امارات خارج خواهند شد و این کشور به دوران قبل از مدرن سازی وارداتی خود باز خواهد گشت و اثری از امنیتی که آمریکا برایش به وجود آورده، نخواهد ماند.

 

تحلیل هفته

 

نه شرقی نه غربی

با قوت گرفتن روابط خارجی و دیپلماسی خارجی دولت به خصوص در منطقه، عده‌ای غرب گرا و شاید بهتر است بگوییم غرب پرست! در صدد این برآمدند تا سیاست‌های دولت را زیر سؤال برده و مردم را از نتایج این نوع دیپلماسی بترسانند. امام خمینی(ره) درباره فضا‌سازی جریان غربگرا تأکید کرده بودند که «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الآن هم هستند... خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود».

بله! جمهوری اسلامی بر پایه شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بنا شد لکن برخی از رؤسای جمهور هرگاه به کشورهای خارجی، چه شرقی و چه غربی سفر می‌کردند، آرزویشان بود ایران را نیز مانند آن کشورها بسازند. بر کسی پوشیده نیست که هاشمی در سر رؤیای ساختن ژاپن اسلامی را می‌گذراند و با اشاره به عدم مستقل بودن ارتش آلمان، آن کشور را موفق می‌دانست و می‌خواست ایران را نیز مانند ژاپن و آلمان کند. از همین رو هر راهی را برای ارتباط با غرب امتحان می‌کرد و همیشه به دنبال اجبار امامین انقلاب برای مذاکره با غرب و آمریکا بود که ما امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

اما اکنون که دولتی با رئیس انقلابی بر سر کار است همان غرب گراها سعی دارند با بیان شعار نه شرقی، نه غربی دولت رئیسی را از ارتباط با چین و روسیه و سایر کشورهای منطقه بازدارند و به مردم القاء کنند که اینها از خط امام خارج شده اند. در صورتی که این شعار عبارت است از عدم سلطه‌پذیری و نیز نفی دخالت بیگانه در مقدرات کشور. دولت رئیسی اجازه نمی‌دهد روسیه و چین مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایران وارد شده و به کارهای خرابکارانه بپردازند بلکه رابطه، صرفا اقتصادی و برای تقویت منطقه و تضعیف نظام سلطه است.

اما همچنان این سؤال باقی می‌ماند که چرا مواضع اصلاح طلبان در مواقع مختلف همانند مواضع رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخلاف پیشرفت ملی بوده؟! جو بایدن قبلاً در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود از معاهده ایران و چین نگران نیستید، گفته بود: «یک سال است از این معاهده نگرانم! و اکنون نیز ما می‌بینیم اصلاح طلبانی هستند که از این رابطه و رابطه با روسیه نگران هستند و دست به فرافکنی علیه این سیاست می‌زنند.

 

تحلیل هفته

 

سکولارهای حوزوی

در هفته گذشته خبرگزاری رسا، در یادداشتی با عنوان «کلمه حقی که اراده اش باطل است» به بررسی مواضع و یادداشتی از سید مصطفی محقق داماد پرداخت و با صراحت، ماهیت اندیشه وی و امثال او را چون علوی بروجردی و سید حسن خمینی مورد بررسی قرار داد؛ اما عده‌ای معدود از شاگردان این افراد، با صادر کردن بیانیه‌ای این یادداشت را توهین به علما خواندند و همچنین خبرگزاری رسا را محکوم کردند.

حال اینکه در آن یادداشت صرفا نقل قولی از آقای محقق داماد وجود داشت که طی اظهاراتی در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» گفته است: «حاج شیخ (مرحوم حائری) به این نتیجه می‌رسد که اگر حوزه‌ای تأسیس شود که سواد و عقل و اخلاق در آن باشد و کاملا از سیاست جدا باشد، روحانیت دوباره در قلب مردم وارد می‌شود» و این حرف مصداق بارز تحریف و دروغ است و تفسیر صریح این سخنان یعنی شیخ عبدالکریم حائری فردی سکولار بود و حوزه قم را بر مبنای سکولاریسم بنیان نهاد.

در برابر این ادعا علما و مراجع لب به سخن گشودند و افراد زیادی این مسأله که آیا حوزه سکولار است و آیت الله حائری یزدی و بروجردی از سیاست دور بودند را مورد بررسی قرار دادند. قطعا خبرگزاری رسا در فرصتی مناسب پاسخی به بیانیه آن عده معدود خواهد داد اما آنها و هم فکرانشان باید بدانند که در حوزه علمیه جایی ندارند و تفکرشان در سیاست نیز مندرس شده است؛ زیرا بانیان وضع موجود همین افراد هستند که با تأیید و نظریه‌های خود در دولت یازدهم و دوازدهم کشور را به این اوضاع رساندند.

 

تحلیل هفته

 

ربا خواری باید جمع شود

ظهر امروز، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی به دیدار علما در قم آمد و در این دیدار، آیت‌الله سبحانی گفت: همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم و از دغدغه‌های دولت جدید است محقق شود؛ اعلام ارائه تسهیلات با سود 20 درصد و 25 درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود.

همچنین آیت الله نوری همدانی نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته ایم که دیر کرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه كنی ربا در این كشور برای تذكر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤساء قبلی بانك مركزی هم گفته‌ام.

به جد می‌توان گفت از جمله مهم ترین و کلیدی ترین مشکلات این کشور بانک‌ها هستند. آیت الله سبحانی نیز با اشاره به همین مسأله تذکر دادند که «این تعداد بانک چه ضرورتی دارد و آیا تعدد این بانک‌ها به صلاح کشور است؟ باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و در مورد فعالیت بانک‌ها برنامه‌ریزی شود». از آنجایی که ربا تنها گناهی است که در قرآن با تعبیر جنگ با خدا از آن یاد شده و در تأثیرات آن نیز بیان شده که باعث نابودی اجتماع می‌شود، اصلاح نظام بانکی و اصلا خود بانک را باید در اولویت قرار داد.

ارسال نظرات