۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۹۹۴۲۳

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مکتب سلیمانی تنها نکته‌ای است که باید در ایام سالگرد شهادت ایشان بدان پرداخته شود و دشمنان داخلی و خارجی هر سال با بهانه‌هایی سعی دارند آن را به حاشیه ببرند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، زخمی کهنه دوباره سر باز کرد. در روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها که دسته‌های عزاداری برپا بود، فردی سرتاسر شهر قم را پر کرد از بنرهای دسته عزاداری خود، با تصویر خود و با اسم حضرت آیت الله! این مسأله قبلا نیز وجود داشت و همه می‌دانند که علوی بروجردی رساله خود را چاپ کرده و مترصد فرصتی مناسب است تا آن را روانه بازار کند.

این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که علوی بروجردی سعی دارد با وارد شدن به بدنه بچه هیأتی‌ها و برگزاری مراسمات جوان پسندانه و با دعوت از مداحان پر مخاطب امروزی، جمعیت جوان را به سوی خود جذب کند و از این طریق جایی برای خود پیدا کند. برای تقریب به ذهن خوب است به جایگاهی که مرحوم حضرت آیت الله شاهرودی در بین هیأتی‌ها داشت اشاره کنیم و در این شکی نیست که علوی بروجردی سعی دارد همان وجهه را برای خود درست کند.

اما باید به او هشدار داد که با پول و رسانه نمی‌توان مرجع شد. مرجعیت سازی نکته‌ای است که اصلاح طلبان به دنبال آن هستند و نظریه‌های شاذ و بعضا بی‌مبنای او اصلاح طلبان را به دنبال وی می‌کشد. تنها و تنها بزرگانی از مراجع و جامعه مدرسین است که می‌تواند جلوی وی بایستد و آن را کنترل کند.

 

تحلیل هفته

 

جریان تحریف وارد میدان شد

صوتی از ظریف درز کرد که عرصه سیاسی کشور را به دو بخش دیپلماسی و میدان تقسیم بندی کرده بود و تلاش می‌کرد اینگونه وانمود کند که دیپلماسی فدای میدان شد و میدان، یعنی حاج قاسم هرکاری که می‌خواست انجام می‌داد و ما مجبور بودیم در عرصه دیپلماسی به دنبال او بدویم و کارهای او را درست کنیم. در صورتی که ما می‌دانیم بیشترین میدان به دیپلماسی در دولت روحانی داده شد و خود ظریف تصریح کرد که ما خط قرمزهای رهبری را نتوانستیم رعایت کنیم! در یک جمله یعنی هرکاری که خواستیم، انجام دادیم.

جریان تحریف چیزی بود که رهبری نسبت به آن هشدار جدی دادند و تصریح کردند که اگر این جریان شکست بخورد، تحریم نیز شکسته خواهد شد. حال این جریانی که تمام تلاش سیاسی‌اش برای تطهیر آمریکا و تن دادن ایران به خواسته‌های آمریکا بوده است، می‌گوید چند سال قبل با شهید سلیمانی ملاقاتی داشتیم و از نوع برخورد ایشان متوجه شدیم که مواضع ما (مدعیان اصلاحات) را قبول دارد! و توضیح نمی‌دهد مواضع بارها اعلام شده شهید سلیمانی که دشمنی با آمریکا تابلوی برافراشته عملکرد او بود، چگونه می‌تواند با مواضع شما که رابطه با آمریکا و تن دادن به خواسته‌های استکباری آمریکا و متحدانش ورد زبانتان است همخوانی داشته باشد؟!

یا شخص دیگری می‌نویسد: حاج قاسم موافق برجام بود! و به هشدار صریح و ماندگار شهید سلیمانی در‌باره خانمانسوز بودن برجام اشاره‌ای نمی‌کند! شهید در اسفند ماه ۹۷ می‌گوید: «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌‌رسد، اما آدم عجولی که آمده (ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌‌رسد ... برجام اصلی در داخل ایران است ... دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است.» یکی از مضحک‌ترین نمونه‌ها در تحریف راه و مکتب شهید سلیمانی تلاش برخی از مدعیان اصلاحات است که می‌گویند شهید سلیمانی قبل از سفر اخیر و بی‌بازگشت خود ابراز داشته بود که نگران سران فتنه است.

اهم و غیر مهم

تصویری منتشر شد که زینب سلیمانی، گوشی اپل دارد و همین تصویر کافی بود که خط رسانه‌ای را تغییر دهد و موج جدیدی را ایجاد کند که بازی در زمین دشمن بود و برای اولین بار از سوی رسانه‌های معاند پخش شد. برای عده ای «زردنگاری» مهمتر از «مکتب نگاری» است و همین امر باعث شد اذهان به سوی دیگری برود و موضوع مکتب سلیمانی را تحت تأثیر قرار دهد.

کاربران فضای مجازی باید به این آگاهی رسیده باشند که اهم را از مهم تشخیص دهند، البته اگر بپذیریم که مسأله مذکور مهم باشد. ضمنا بحث بر سر اینکه ایشان ایفون دارد یا خیر و سعی در اثبات یا رد آن، صرفا اتلاف وقت است بلکه موضوع اصلی همان مکتب حاج قاسم است که نباید از آن منحرف شد.

 

تحلیل هفته

 

آیا ستاره‌های اینستاگرام کم شد؟!

اکنون که اینستاگرام، توییتر و سایر فضاهای مرتبط با فیس بوک با قوت در مقابل انتشار هرگونه محتوای مرتبط با سردار دل‌ها مقاومت می‌کند، شاید بهترین فرصت است که مسئولان مربوطه برای رهایی از مضرات فضای مجازی، اندیشه‌ای کنند و چه بهتر که این اندیشه، از دسته فیلترینگ نباشد بلکه پلتفرم مناسبی را جایگزین کرده و پایه اینترنت را ملی و شبکه ملی اطلاعات را به وجود آورند.

اقناع افکار عمومی نکته‌ای است که سیاست مداران ما اعم از چپ و راست، انقلابی و غیر انقلابی از ابتدا تا کنون توجهی چندانی بدان نداشتند؛ اما اکنون خون حاج قاسم به کمک ما آمده و همه مردم حتی کسانی که رابطه خوبی با انقلاب ندارند، حس کرده اند که شرکت فیس بوک و به خصوص اینستاگرام مخالف سر سخت سردار دلها است و این اقناع سازی صورت گرفته است. این نکته نیز مورد وفاق همه است که فضای یله مجازی در این کشور به قتلگاه نوجوانان تبدیل شده است.

اما در روز شهادت حاج قاسم پویشی راه افتاد که مردم ستاره‌های اینستاگرام را در گوگل پلی کم کنند ولی این حرکت و تلاش بی فایده زمانی مثمر ثمر خواهد شد که منجر به سامان‌دهی یا فیلتر هوشمند اینستاگرام بشود و پلتفرم بهتری جایگزین بشود. باید مطالبه یک برنامه مناسب و جایگزین صورت بگیرد و شبکه ملی اطلاعات پدید آید و این حرکت، صرفا انرژی مطالبه‌گران را بیهوده تخلیه می‌کند.

 

تحلیل هفته

 

اشتباه نیروی انسانی

با فرارسیدن سالگرد شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی، دوباره زخم زبان‌ها شروع شد و عده‌ای سعی کردن بدین وسیله به سپاه حمله کنند. همانطور که بیان شد، این سانحه بر اثر اشتباه نیروی انسانی رخ داده است. اما در ادامه قصد داریم به تاریخ پیامبر رجوع کنیم و مصداق اشتباه نیروی انسانی را مورد بررسی قرار دهیم.

در یکی از این سریه هایی که اصحاب پیامبر قصد داشتند اموال خود را از مشرکین بازپس بگیرند، گروه ویژه حضرت رسول به گمان اینکه در آخر ماه جمادی الثانی هستند با یکی از کاروان‌های مشرکین درگیر شدند و افرادی را کشتند؛ غافل از اینکه آنروز، روز اول ماه رجب یعنی ماه حرام بوده و کشت و کشتار در ماه حرام، گناه کبیره به حساب می آید و خلاف رویه و عرف بین القبایلی بود. با اتفاق این خطای انسانی، مشرکین شروع به پروپاگانداسازی و شانتاژ علیه پیامبر و حکومت نوپای ایشان کردند که ایشان و حکومتش به قوانین و عرف و رویه های بین القبائلی که خود هم تاکید بر احترام به آنها می کنند، پایبند نیستند.

پیامبر یارانش را فراخواند و از آنها جویای مسأله شد که آنها متفق القول گفتند ما خطای محاسباتی کردیم و گمان می‌کردیم هنوز روز آخر ماه جمادی الثانی است اما بعد از کشتن آن افراد متوجه رویت هلال شدیم و این مساله منجر به این شد که عده‌ای از منافقین داخل جامعه نبوی همصدا و هم نوای با مشرکین، انتقادات خود را از حضرت رسول تشدید کنند و مدام از حضرت سوال می کردند که مگر قتال در ماه های حرام گناه کبیره نبود و چرا با این کار باعث شدید که دشمن تحریک شود و زخم زبان می‌زدند.

وقتی این فضا ایجاد شد، آیه 217 سوره بقره نازل شد که: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ  وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْل

یعنی: از تو، در باره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال می‌کنند؛ بگو: «جنگ در آن، (گناهی) بزرگ است؛ ولی جلوگیری از راه خدا (و گرایش مردم به آیین حق) و کفر ورزیدن نسبت به او و هتک احترام مسجد الحرام، و اخراج ساکنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ایجاد فتنه، (و محیط نامساعد، که مردم را به کفر، تشویق و از ایمان بازمی‌دارد) حتّی از قتل بالاتر است.

باید این نکته را مدنظر داشت که در این فضا، خودی‌ها نیز هم نوا با دشمن شده و به تخطئه سپاه پرداختند که این اشتباهی بزرگ است و باعث می‌شود شهادت حاج قاسم و پرداختن به مکتب سلیمانی کم رنگ شود.

ارسال نظرات