۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۹۶۲۴۵

تحلیل هفته

تحلیل هفته
بسیج و روحیه بسیجی می‌تواند در همه‌ مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکل‌گشا باشد و راهکار برون رفت از مشکلات همین است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی ضمن تبریک هفته بسیج، به بسیجیان فرمودند: قدرشناس جایگاه خود باشید و بدانید که با همّت بلند، و در پرتو خردمندی و درست‌اندیشی، و با اعتماد و توکّل به خداوند دانا و توانا، میتوانید در همه‌ی مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکل‌گشا باشید.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

هفته‌ی بسیج بر همگان مبارک باد، بویژه بر رویشهای تازه و با طراوت بسیجی که همچنان مانند نسل پیش از خود، فرزندان محبوبِ امام راحل عظیم‌الشأنند.

عزیزان!
قدرشناس جایگاه خود باشید و بدانید که با همّت بلند، و در پرتو خردمندی و درست‌اندیشی، و با اعتماد و توکّل به خداوند دانا و توانا، میتوانید در همه‌ی مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکل‌گشا باشید. این تجربه‌ی چند دهه‌ی ملت ایران است.

باید این نکته را مد نظر داشت که رهبری در این پیام تجربه و سابقه بسیج و تفکر بسیجی را موفق می‌خواند؛ نه فقط در داخل بلکه در خارج از ایران نیز می‌توان موفقیت بسیج و تفکر بسیجی را به عنوان یک الگو مشاهده کرد. محور مقاومت که به همت شهید حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد، نمونه‌ عملی بسیج است در کشورهای لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و حتی یمن. البته این کشورها غیر از لبنان تنها به بعد نظامی بسیج دست یافته اند که برای تکمیل این حرکت، نیاز به دستیابی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌باشد.

به درستی رهبری در پیام خود تأکید کردند که «می‌توانید در همه‌ی مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکل‌گشا باشید» و این نیازمند تکثیر و رشد است. در تحلیل‌های گذشته نیز اشاره کردیم که کتاب «خدمات اجتماعی و قدرت نرم؛ خدمات اجتماعی حزب‌الله به مثابه یک منبع قدرت» به خوبی به پیشرفت‌های تفکر بسیجی در لبنان اشاره کرده که به خواندن آن توصیه می‌کنیم.

دیدار رئیس صدا و سیما با مراجع تقلید

حضرت آیت الله مکارم در دیدار با جبلی به این نکته بسیار مهم در بحث مخاطب شناسی و جذب مخاطب که اصلی ترین رکن رسانه است اشاره کرده و گفت: جنگ، جنگ صداوسیماهاست، لذا باید شما تحولی چشمگیر در صداوسیما ایجاد کنید؛ جمع میان سلیقه های متفاوت ضمن رعایت تمام اصول اخلاقی نشانۀ خطیر بودن وظیفۀ صداوسیماست. همچنین ایشان ادامه دادند: همان گونه که وظیفۀ دانشگاه پرورش نخبگان، افراد لایق و ارائه راهکارهای مناسب جهت برطرف کردن مشکلات مردم و کشور است، صداوسیما نیز می تواند با جلب اعتماد و رضایت مردم، در این زمینه اقدام کند.

آیت الله جوادی آملی: اگر کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‌شد، گزاف نبود که با زبان هنر سینما بیاید.

همچنین حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و بانشاط شود، باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود، گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.

امیدواریم این دیدارها و رفت‌وآمدهای رئیس صدا و سیما به بیوت مراجع ادامه داشته باشد و همچنین این دیدارها به فضای نخبگانی حوزه علمیه و بدنه طلاب کشیده شود تا بتوانیم شاهد صدا و سیمایی باشیم که در خط اسلام حرکت می‌کند؛ از طرفی نیز حوزه علمیه باید خود را در قبال رسانه ملی مسئول بداند و برای پیشبرد این رسانه و بالندگی آن نظراتی کارشناسانه و البته اسلامی ارائه دهد.

 

آ / تحلیل هفته

 

دولت فامیلی

اخیرا شایعاتی پیرامون انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم به گوش می‌رسد و بسیاری از سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و کانال‌های مرتبط با اصلاحات یا لاریجانی، همانند خبرگزاری خبرآنلاین منبع پخش این شایعات و اکاذیب هستند که سعی بر مشوش کردن افکار عمومی دارند. آنها معتقدند دولت سیزدهم و به خصوص شهردار تهران با شعار نه به فامیل بازی رأی آورد ولی اکنون شاهد قطاری هستیم که هرروز سرعت بیشتری می‌یابد! آیا کسی نیست که به آنها پاسخ بدهد؟!

باید اشاره کرد که بیشترین انتصابات فامیلی در دولت روحانی بود و آنهم از سوی رئیس دولت. شایسته سالاری در دولت روحانی طنزی بیش نبود چرا که کابینه او همان کابینه دولت خاتمی و هاشمی بود که پیرترین کابینه محسوب می‌شد. این دایره بسته مدیریتی از جانب اصلاح طلبان و به اصطلاح، اعتدالیون رخ داده که هیچ کسی غیر از خودشان را راه نمی‌دهند و  رئیسی درحال تابو شکنی است.

ضمنا، در مسأله اخیر که زاکانی به داماد خود حکم مشاور داده بود، پس از اینکه با انتقادهایی از سوی مردم خیرخواه مواجه شد آن را عزل کرد و دامادش را در پست دیگری نگذاشت؛ ولی اصلاح طلبان اگر یک نفر را از پستی برکنار کنند، از او در پست دیگری استفاده می‌کنند که نمونه‌های بسیاری تاکنون داشته است.

شایسته سالاری دولت سیزدهم

امروزه که حقوق‌های نجومی در صدر اخبار است، شاهد هستیم که اگر در رابطه با شخصی که از دولت قبل بازمانده است اثبات شد که نجومی بگیر است و بیشتر از حق خود دریافت می‌کند، به سرعت اخراج می‌شود. مسأله حقوق‌های نجومی چیزی است که رهبری شخصا در سال 95 نسب به آن تذکر دادند که «از مسئله‌ی حقوقهای نجومی آسان عبور نکنید... به مردم بگویید که چه کار کردید. در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده؛ [در قضیّه حقوقهای نجومی] برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد»؛ همچنین ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری و نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم رسانده شود.

این مسأله نباید دست کم گرفته شود که امکان دارد برای یک مدیر شایسته به علت دشمنی‌هایی که با وی وجود دارد پاپوش دوخته شود و اخبار جعلی از دریافتی‌های او منتشر شود؛ دولت و قوه قضائیه باید به درستی تحقیق کنند و اگر محرز شد، قاطعانه اقدام کنند.

 

آ / تحلیل هفته

 

تجمعات آبی

در هفته ای که گذشت شاهد تظاهرات و تجمعات مردم برخی شهرها به خصوص اصفهان در خصوص کم‌بود آب بودیم که در همین تجمعات نیز شبکه‌های معاند به دنبال ماهی گیری بودند ولی موفق نشدند. این تجمعات که صرفا برای کمبود آب و محیط زیست آن هم از جانب مردم عادی و کشاورزان صورت گرفت مصداق صحیحی از بند میم وصیت نامه امام در خصوص نقش مردم در مشکلات است که باید به صحنه بیایند و اعتراضات خود را به مسئول مربوطه بیان کنند نه اینکه بی‌تفاوت باشند.

این تظاهرات و اعتراضات مردمی به هیچ کجا ضربه نمی‌زند بلکه سازنده نیز می‌باشد زیرا احساس مسئولیت مردم را به جهان و مسئولین مخابره می‌کند؛ البته به این شرط که دشمن با دخالت در این نوع اعتراضات آن را به بیراهه نکشاند تا موجب صدمه به خود مردم شود.

گفتنی است، در سال‌های گذشته به دلیل فقدان بارش‌ها و سوءمدیریت در مدیریت صحیح منابع آب زاینده‌رود حجم آب سد زاینده‌رود به 179 میلیون متر مکعب رسیده است و آنگونه که مدیر بهره‌برداری سد اعلام کرده در صورت عدم مدیریت مصرف و ادامه بارش‌ها به صورت فعلی حجم سد تنها جوابگوی 2 ماه آینده مردم اصفهان خواهد بود که این وظیفه مسئولین را سنگین می‌کند.

ارسال نظرات