۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۶۹۵۶۰۳

تحلیل هفته

تحلیل هفته
عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از جمله منت‌های الهی بر کشور ایران و مردم ایران زمین، انقلاب اسلامی و رهبران آن بوده که به اذعان دوست و دشمن آن دو کم‌نظیر و چه بسا بی‌نظیرند. بدون استثناء در هر دیدار که پیام، امر و سخنی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود مسیر برای سالیان سال روشن و کشور راهبری می‌شود البته جنبه الهی رهبر نیز در سخنانشان مشهود است که سخنان ایشان را به مجموعه کاملی از اخلاق اجتماعی و راهبردی تبدیل کرده است.

دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با بیان نکاتی کلیدی وظیفه سیاستمداران، اساتید، نخبگان و حتی مردم را نسبت به جامعه نخبگانی بیان کردند. امام خامنه‌ای نخبگان را به تواضع و پرهیز از غرور امر کردند و همچنین در رابطه با روحیاتی که ممکن است در نخبگان پدیدآید از جمله «احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همّتی، سرگرمی‌های مضر ... خیلی‌ها سرگرم به رایانه و مانند اینها میشوند؛ غالباً الان شب تا صبح یا صبح تا شب، تا هر چه بتوانند در اینترنت بیخودی، بی‌فایده، بی‌هدف میگردند» تذکر دادند. تمام این سخنان حاکی از این است که ایشان نه فقط اولین و بزرگترین سیاستمدار ایران بلکه در جایگاه یک پدر، امام و هادی جامعه فعالیت می‌کند.

ایشان همچنین تصریح کردند: «شما هم خودتان را باید آماده کنید، جای خودتان را پیدا کنید؛ خودتان پیدا کنید که در پیشرفت کشور چه نقشی میتوانید ایفا کنید، نخبگی شما اینجا هم باید خودش را نشان بدهد که مشخّص کنید جایگاه شما کجا است» اگر کسی بتواند جایگاه خودش را در پیشرفت کشور پیدا کند قطعا بازدهی خود را به خارج از کشور نمی‌برد و بنابر تصریح رهبری، حتی عناصری که تلاش می‌کنند دانشجویان نخبه را به مهاجرت تشویق کنند ناکام می‌مانند.

 

تحلیل هفته

 

بررسی فعل‌های ترک شده

اخیرا دست خطی از رهبری در پاسخ به نامه حسن روحانی مبنی بر گرانی بنزین منتشر شده که پرده از دروغ گویی روحانی بر می‌دارد. رهبری تصریح کردند که بند الف و ب به علت تعدد نظرات کارشناسان تصمیم گیری به سران سه قوه موکول می‌شود و دوباره اشاره کردند که در بند ج نیز سران سه قوه تصمیم گیری کنند در حالی که روحانی معتقد است صبح جمعه از این موضوع باخبر شده!

همچنین قابل توجه است که رهبری در آن جوابیه اشاره کردند که اصلاح ساختار بودجه تحت الشعاع قرار نگیرد و باید گفت بودجه کشور بودجه‌ای نفت محور و از سالیان گذشته دارای مشکلات اساسی ساختاری است اما دولت‌ها به جهت فراهم بودن درآمد آسان فروش نفت خام از اصلاح آن صرف نظر می‌کردند؛ در سالیان اخیر به ویژه سال ۹۸ و ۹۹ که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد انتظار می‌رفت سیاست گذاران ناگزیر به سمت اصلاحات ساختاری بودجه بروند اما چنین نشد و به همین علت دولت در تلاش بود با بهانه‌هایی که ظاهر خوبی دارد کسری بودجه را از راه‌هایی همچون گران کردن بنزین و وارد کردن مردم در بورس جبران کند.

پس از گران شدن بنزین شاهد اعتراضاتی بودیم که به مرور زمان از جانب عده‌ای مغرض به آشوب کشیده شد و دولت به عنوان متولی و مجری این تصمیم باید پاسخگو باشد. در 8 سال دولت حسن روحانی کشور از جوانب مختلفی به قهقرا رفت و علت اصلی این عقب‌گردها نیز کم‌کاری و ترک فعل‌هایی از سوی مسئولان بود. متأسفانه در کشورما هیچ گاه مسائل مهمی چون فتنه‌های متمادی موشکافانه بررسی نشد و دست اندرکاران آن به مجازاتی که لایقش بودند محکوم نشدند ولی امید داریم فته سال 98 بررسی و مسببان آن مجازات شوند.

 

تحلیل هفته

 

بارش امید

همانطور که بارها از سوی افراد مختلفی مطرح شد، سرچشمه فساد از سوی مجریان است که اگر سرچشمه درست شود، دیگر نیازی به دوا نیست؛ ولی امروز که کشور مدیرانی نالایق به خود دیده و زاویه دید مردم نسبت به اصل نظام و رهبری به علت کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌های مسئولان اجرایی برگشته است، قوه قضاییه توانایی احیای امید را در بین مردم دارد. قوه قضاییه پناهگاه مردم است و به جد می‌توان گفت مردم در مقابل مسئولین کشوری دستشان به هیچ کجا بند نیست مگر شکایت در قوه قضاییه!

در احکام فردی به علت ترک کردن وظیفه و واجب، مکلف عقاب می‌شود حال سؤال این است که اگر مسئولی آن هم در جامعه اسلامی با ترک کردن وظیفه محوله موجب شد دید مردم نسبت به اسلام خراب شود، آیا مستحق عقاب نیست و بازخواست نمی‌شود؟ حال اینکه ما برای جلوگیری از ترک فعل دستگاه‌های نظارتی عریض و طویلی قرار دادیم تا یک مسئول به درستی وظیفه‌اش را انجام دهد حال اگر محرز شد شخصی از جایگاهش سوء استفاده کرده و وظیفه‌اش را انجام نداده حتی اگر پس از دوران مدیریتش، آیا نباید محاکمه شود؟

این ها همه درحالی است که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عصر روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص محاکمه برخی مسئولان سابق به دلیل ترک فعل در انجام وظایف قانونی شان گفت: برخی ترک فعل‌ها جرم است، اما برخی جرم نیست، ولی ممکن است سبب بروز خسارت‌هایی شده باشد. وی همچنین افزود: قوه قضاییه رسیدگی به مصادیق روشن ترک فعل‌ها آغاز کرده و در حال رسیدگی است، اما در مواردی که بر اساس قانون جرم نبوده، ولی موجب ضرر و زیان است باید بررسی شود که چه آسیب‌ها و به چه میزانی از یک ترک فعل به وجود آمده است که این کار زمانبر است.

 

تحلیل هفته

 

الیوم، یوم الحساب

حسن روحانی، دبیر شورای امنیت ملی در زمانی که دولت اصلاحات و وزیر نفت آن یعنی بیژن زنگنه قصد داشت گرسنت را امضا کند در نامه‌ای نوشت: «فروش گاز به امارات از طریق واسطه (شرکت کرسنت)، عقد قرارداد طولانی (۲۵ ساله) با یک شرکت غیرمعتبر که در سنوات قبل نیز عملکرد ضعیفی داشته است و در میدان مبارک حقوق ایران را نادیده گرفته است، قیمت و شرایط قراردادی در مقایسه با سایر قراردادهای منطقه بسیار نامطلوب است.

پس از سر آمدن دولت اصلاحات احمدی نژاد از این قرار داد خارج شد و سعی داشت با ارائه کردن فسادهای موجود در این معاهده آن از آن خارج شود. شرکت کرسنت در سال 88 به ایران اعلام کرد که اگر همچنان این قرارداد را اجرا نکند به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کند و سیاست دولت نهم و دهم نیز پیگیری بحث فساد در قرارداد کرسنت برای لغو آن بود و کار داشت جلو می‌رفت تا اینکه با آمدن دولت یازدهم دقیقا همان تیمی که دولت نهم و دهم با استناد به فساد آنها به دنبال ابطال قرارداد کرسنت بود، بر مسند وزارت نفت حاکم شدند و ما نتوانستیم از این قرار داد ننگین ترکمنچای بیرون بیاییم.

و اما 29 اردیبهشت ماه امسال بالغ بر 200 نماینده در نامه ای به حسن روحانی نوشتند: خسارت چند ده میلیارد دلاری ناشی از ترک فعل زنگنه، غیر قابل گذشت است و خسارات وارده به کشور بیشتر از قرارداد کرسنت بوده و مستلزم تعقیب قضایی است. گفتنی است زنگنه از سال 62 تا 1400 در وزارت‌خانه‌های مختلفی وزیر بوده که اکنون این مدت سر آمده و نوبت پاسخگویی است؛ به اذعان برخی از نمایندگان مجلس، دوران وزارت او بر وزارت نفت تاریک ترین ایام است و کسی از آن چیزی نمی‌داند.

 

تحلیل هفته

دست‌خط اقای آذری قمی و عذرخواهی از رهبر انقلاب

مصادره به مطلوب

ما در طول انقلاب با مسأله‌ای رو به رو هستیم که عده‌ای می‌خواهند مسیر امام خمینی و رهبری را به گونه‌ای معرفی کنند که خلاف اجماع است و تمام علماء چه قبل و چه بعد از انقلاب با مسیر امام و رهبری مخالف بوده و هستند و از این طریق سعی دارند از چهره‌های سیاسی و دینی که انتقاداتی هم دارند روایتی بسازند که مخالف نظام باشد تا بتوانند پشت آنها سنگر بگیرند و پنهان شوند.

از جمله این مسائل انتشار نامه عذرخواهی آقای آذری قمی از رهبری است که اصلاح طلبان و مخالفان نظام آن را نمی‌پذیرند درحالی که آقای مسعودی خمینی، کسی که نامه مذکور را به رهبری رسانده در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس تصریح کرد: «تا جایی که من به یاد دارم ایشان نسبت به مواضعشان نسبت به رهبری 100 درصد پشیمان بودند و مکرر به من می گفتند که آقای مسعودی قمر بنی هاشم تحولی در من ایجاد کرد. حالا آقای کدیور و اینها افرادی هستند که نه با انقلاب خوب هستند نه با اسلام نه با قرآن و فقط حرف می زنند! هر کس بگوید نامه عذرخواهی آیت الله آذری دروغ است، وجود خودش دروغ است!»

 

تحلیل هفته

 

مؤسسه حفظ و نشر آثار کدام امام؟!

با انتشار خبر «دشمن شناسی؛ عنصر فراموش شده متولیان موسسه نشر آثار امام» در خبرگزاری رسا، مسئولان سایت جماران بجای پاسخگویی نسبت به پرسش مشفقانه خبرگزاری رسا، دست به تهمت زنی، سیاه نمایی و فرافکنی در چندین یادداشت زدند؛ یادداشت هایی که معلوم نبود در پی چیست و انگار از روی تعصب نامعقول تنها در صدد تخریب رسانه حوزوی است.

سیاست‌های خبری سایت جماران و شخص حجت الاسلام سید حسن خمینی بر کسی پوشیده نیست. اگر کسی در جریان باشد از مدرسه علمیه مقدماتی که زیر نظر وی است در قم تا درس خارجش بوی فقه لیبرال را استشمام می‌کند و باید پرسید آیا امام با چنین رویکردی موافق بود؟ چرا سایت جماران و دفتر حفظ و نشر امام به طیف بندی‌های سیاسی دامن زده و تریبون خود را در اختیار اصلاح طلبانی قرار داده که مشخصا هیچ بویی از اندیشه امام نبرده اند؟ شخص حجت الاسلام سید حسن خمینی نیز باید خط مشی خود را در رابطه با فتنه گران سال 88 مشخص کند.

دوست داران و پیروان حقیقی پیرجماران نگران تحریف شخصیت و سیره ایشان هستند. از این رو خبرگزاری رسا بر اساس راهبرد خود در «تحریف زدائی از شخصیت امام راحل» و رعایت سیاست خبری «حفظ جلالت شان و احترام بیت امام راحل»، عملکرد موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره)، مراکز و سایت های خبری مرتبط با آن را از مبانی فکری بیت امام و تمایلات انقلابی حجت الاسلام سید حسن خمینی تفکیک کرده است؛ بنابر این رسانه های وابسته به جای پنهان شدن و خرج کردن از آبروی بیت امام، نسبت به عملکرد خود پاسخ گو باشند که چرا موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) و ارگان رسانه ای آن تبدیل به سکوی انتشار افکار غرب گرایان، پاتوقی برای جناح اصلاحات و ویترین چهره های زاویه دار با نظام اسلامی شده است؟

ارسال نظرات