۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۶۹۳۰۹۶

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مرزبندی های غرب و جنوب غرب آسیا به گونه‌ای طراحی شده که این منطقه همیشه در جنگ باشد؛ راه برون رفت از این مسأله قدرت گرفتن تفکر حزب الله است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در روز نهم ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول سردمداران صهیونیسم بین الملل از طریق انگلیس و فرانسه معاهده‌ای را به نام سایکس پیکو امضا کرده و کشورهای غرب آسیا را مرزبندی کردند. این سند به گونه‌ای طراحی شده که گسل‌های مختلف قومیتی، دینی و فرهنگی، سیاسی و... همیشه در این منطقه فعال و کشورهای غرب آسیا غرق در درگیری باشند تا صهیونیسم بین الملل بتواند ماهی خود را از این آب گل آلود بگیرد.

وضعیت فعلی منطقه غرب و جنوب غرب آسیا امروز به گونه‌ای است که نتایج آن تصمیم به وضوح روشن است و از غرب تا شرق و شمال تا جنوب این منطقه حرارت آتش جنگ احساس می‌شود. لبنان امروز مانند گذشته‌اش در معرض جنگ داخلی و تفرقه قرار گرفته که راه برون رفت از فروپاشی، اتحاد ذیل حاکمی متعهد است. مردم مسلمان و غیر مسلمان لبنان باید تا کنون فهمیده باشند هرکجا حزب الله وارد شد، لبنان گامی رو به جلو برداشت و هر زمان کشور در این خط حرکت نکرد، به قهقرا رفت.

تمام سناریوی آمریکا، اسرائیل و دشمنان لبنان این است که مسیحیان را در مقابل شیعیان و به خصوص حزب الله قرار دهد؛ از طرفی حزب الله با خدمات اجتماعی خود دید تمام طیف‌ها را به خود مثبت کرده و همه حزب الله را دلسوز کشور لبنان می‌دانند. در این اواخر که حزب الله از ایران سوخت وارد کرد، آن را با قیمت مناسب به تمام استان‌های این کشور تزریق و حتی بخشی از سوخت‌ها را به صورت رایگان در اختیار مکان‌های عام المنفعه قرار داد.

گفتنی است در یکی از تحلیل‌های هفته به موضوع خدمات اجتماعی لبنان اشاره شد که علاقه‌مندان می‌توانند از اینجا مطلب را بخوانند.

 

تحلیل هفته

 

مذاکره با عربستان

مذاکره با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای مسلمان اگر اصولی و درست انجام شود بدون شک گامی رو به جلو است. چیزی که در مذاکره با عربستان باید در پس ذهن مذاکره کنندگان باشد این است که نظام عربستان بر مبانی محمد بن عبدالوهاب بنا شده و مسئولان این کشور وهابی اند؛ در نتیجه شیعیان را کافر می‌دانند و برای نابودی شیعه با کافر حربی و غاصب نیز همکاری می‌کنند، پس باید شیوه مذاکره را تنظیم کرد.

همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که عربستان از سال 2015 به یمن حمله کرده و در این جنگ از تمام کشوهای نظام سلطه کمک گرفته است. اکنون که چیزی عایدش نشده طبق نوشته بلومبرگ، عربستان درصدد پایان دادن به این درگیری است و همچنین فیصل بن فرحان هم در اشاره به جنگ یمن با این ادعا که ریاض خواستار جنگ نیست گفته: «عربستان سعودی سیاست روشنی دارد که اولویت آن رفاه، ساختن کشور، چشم‌انداز ۲۰۳۰ [طرح اصلاحات] است؛ بنابراین در حالی که ما از امنیت ملی و حاکمیت خود به شدت دفاع می‌کنیم، سعی می‌کنیم آن‌ها را از طریق دیپلماسی نیز حل کنیم.

حال که پیشروی نیروهای یمنی و گروه‌های مقاومت علیه مزدوران خارجی و تروریست‌ها در استان «مأرب»، شورای امنیت سازمان ملل را به فکر کمک به ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی انداخته و آنان بیانیه‌ای برای آتش بس صادر کرده اند، وقت خوبی است تا عربستان متجاوز و عامل بی ثباتی منطقه شناخته شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با قالیباف با اشاره به آیات قرآن که عزت برای خدا، رسول خدا و مؤمنان است گفت: رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان سعودی یک لحظه از ما غافل نیستند، از این رو در برابر دشمنان اسلام و نظام اسلامی باید با مقاومت و ایستادگی برخورد کرد.

 

تحلیل هفته

 

دیدار قالیباف با مراجع تقلید

در این مجموعه دیداهار که صبح پنجشنبه برگزار شد، مراجع نسبت به مسائل معیشتی و اوضاع اقتصادی کشور تذکرات جدی دادند. حضرت آیت الله علوی گرگانی با تأکید بر رسیدگی نمایندگان به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اظهار داشت: «وقتی خبردار شدم افراد لایقی در رأس کار آمده اند خوشحال شدم و اکنون انتظار داریم هرچه زودتر آثار و برکات این حضور را ببینیم.

همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار قالیباف حضور مسؤولان میان مردم را سبب دلگرمی آنها توصیف کرد و کنترل و مهار گرانی های کالای ضروری را وظیفه اصلی نمایندگان مجلس دانست و با انتقاد از اخذ دیرکرد در بانک های کشور، تصریح کرد: «اخذ دیرکرد نوعی ربا بوده و حرام است، از این رو مجلس باید قانونی برای برداشتن دیرکرد تصویب و بر اجرایی شدن آن نظارت کند.

همچنین حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به عزم دولت، مجلس و قوه قضاییه برای مبارزه با مشکلات و مقابله با رانت خواری و قاچاق و تخلفات کلان، فرصت پیش آمده را مغتنم خوانده و تاکید کرد: مقابله با برخی تخلفات بزرگ شجاعت و قدرت می خواهد، واقعا برای ما و مردم زجر آور است که ببینیم سالها دولت ارز 4200 تومانی در اختیار برخی قرار می دهد تا مایحتاج اولیه مردم تامین شود اما همان کالا با قیمت ارز بالای بیست هزار تومان در بازار به فروش می رسد، مطمئن باشید یک گروه منسجمی پشت این کارها هستند.

 

تحلیل هفته

واکنش کاربران فضای مجازی به سفر احمدی نژاد

احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم چند روز پیش جهت بازدید از نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ به کشور امارات متحده عربی سفر کرد. تصاویر منتشر شده از عکس‌های یادگاری او با زنان بی‌حجاب در این سفر با واکنش‌های فراوان کاربران همراه شده است. گفته می شود احمدی‌نژاد به توصیه مسئولان این کشور، مجبور شد سفر خود را نیمه کاره رها کرده و به تهران بازگردد.

از آنجایی که نمی‌شود بدون مدرک تحلیل ارائه داد فقط بدین نکته بسنده می‌کنیم که وی نماینده جمهوری اسلامی در امارات بود و هرگونه رفتار او به حساب ایران نوشته می‌شد. اینکه احمدی نژاد به عنوان یکی از مقام های رسمی ایران ملتفت دیدارها و اطراف خود نباشد نشان از پیر شدن او دارد و هر لحظه مردم را به این نتیجه نزدیک می‌کند که احمدی نژاد دیگر توان حضور در صحنه سیاسی ایران را ندارد.

با ما همراه باشید...

ارسال نظرات