۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۸۸۴۱۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مقبولیت رسانه‌ها و چهره‌های رسانه‌ای اصلاح طلب در پایین ترین درجه ممکن است و اگر رسانه‌های انقلابی سرعت و دقت داشته باشند، می‌توانند جای خود را در اذهان عمومی باز کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات همانند جاری شدن خون تازه در رگ‌های نظام سیاسی است که توان آن را برای مواجهه با چالش‌های بزرگ افزایش می‌دهد. بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهمتر چالش‌هایی که قدرتهای بزرگ بر سر راه ایران ایجاد می کنند نیازمند توانی مضاعف و ظرفیت‌سازی است؛ این توان و ظرفیت را نیروی تازه نفس و انقلابی پدید می‌آورد.

همانطور که همه شنیده اید، سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد حضور میدانی و سرزده برخی از وزرا برای بازدید از مشکلات بودیم که در رأس آنها، سفر یک روزه رئیس جمهور به خوزستان در روز جمعه بود. نفس حضور رئیس جمهور و وزیر مربوطه در یک سازمان یا ارگان، باعث تشدید نظارت روی آنجا می‌شود و از ترس رسانه‌ها هم که شده، مسئولان ذی ربط سعی در حل مشکلات می‌کنند.

هرچند عده‌ای مغرض و خود باخته این حرکات را پوپولیستی و نمایشی قلمداد می‌کنند اما به وضوح معلوم است خلق و خوی دولتمردان جدید اینگونه می‌باشد و با گذشت زمان، این نوع مسائل کم‌رنگ نخواهد شد. آن عده‌ای هم که برچسب نمایشی بودن و عوام‌فریبی را به بازدیدها، گفت‌وگو و حضورهای میدانی دولت جدید می‌زدند، خودشان حتی برای یک بار هم جرئت حضور در بین مردم را پیدا نکردند.

 

تحلیل هفته

 

انتحاری

و اما در تکاپوی شروع دولت جدید و از کف دادن عنان قدرت توسط اصلاح‌طلبان، پیر رسانه‌ای آنها یعنی مسیح مهاجری که بالغ بر ۴۰ سال مسئول روزنامه جمهوری است دست به عملیات‌های انتحاری پیاپی زده و به طور میانگین، هر هفته یک بار با قلم زدن یک سرمقاله، یادداشت یا مصاحبه سعی دارد پنجه‌های خود را روی صورت دولت جدید و نظام بکشد ولی خب...

از سال ۶۰، مسیح مهاجری سردبیری این روزنامه را برعهده دارد و از همان موقع تا کنون، اموال حزب جمهوری که تحت عنوان مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی در آمده، در اختیار همین شخص بوده است.

وی در هفته گذشته مقاله‌ای نوشت که خبرگزاری رسا به تفصیل جوابیه‌هایی را برای آن تولید کرد که در مجموع نیاز بود ولی نکته‌ای که نباید مغفول بماند این است که نباید خود را درگیر پاسخ دادن به شبهات وارده از سوی این و آن کنیم؛ از این به بعد بیش از پیش شاهد حملات ناجوانمردانه برای مشغول ساختن جریان رسانه‌ای حزب الله خواهیم بود.

 

تحلیل هفته

 

خلاء رسانه

کار ایجابی، تولید رسانه‌ای، پوشش خبری، مطالبه‌گری و رساندن صدای مردم به مسئولین راهبرد طلایی اصحاب انقلابی این دوره از ریاست جمهوری است و درگیر کردن رسانه‌ها برای جوابگویی به لجن پراکنی‌های اصلاح طلبان اتلاف وقت و اشتباهی راهبردی است. مقبولیت رسانه‌های اصلاح طلب و چهره‌های رسانه‌ای‌شان در پایین ترین درجه ممکن است و اگر رسانه‌های حزب اللهی و انقلابی سرعت عمل و دقت نظر داشته باشند، به خوبی می‌توانند جای خود را در اذهان عمومی باز کنند.

خوشبختانه جریان انقلابی هم از نظر اندیشه‌ای و تئوری دست برتر را دارد البته به شرط عمل به آن و هم نیروها و مدیران تازه نفس و توانمندی وجود دارد که در دولت جدید کارآمد خواهند بود؛ در نتیجه می‌شود تنها کمبود این دولت را ضعف در رسانه و روایت سازی دانست.

قطعا حضور تیم رسانه‌ای قوی «چالاک، با توان اقدام سریع با یک سازوکار هوشمند و یک پارچه، خود راهبر و خود کنترل‌گر» در دولت می‌تواند نه تنها جنگ تبلیغاتی دشمن را خنثی کند بلکه تهدیدات رسانه‌ای را به فرصتی بی بدلی مبدل نماید و امید و نشاط عمومی مردم را با بازنمایی صحیح اقدامات «دولت مردمی» منعکس کند.

 

تحلیل هفته

 

مسئول، پاسخ گوی سائل است

در ادامه فعالیت‌های هفته گذشته وزرا، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با حضور سرزده در ایستگاه راه آهن تهران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف ایستگاه راه آهن و قطارها از نزدیک با مسافران، کارکنان و نیروهای خدمات ایستگاهی گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و پیشنهادهای آنان قرار گرفت.

گفتنی است که حجت الله عبدالملکی، وزیر جدید رفاه نیز با اطلاع از مشکلات مراکز تایید نسخ تأمین اجتماعی که در گزارشات قبلی سلامی، گزارشگر صدا و سیما بازتاب پیدا کرده بود، با حضوری سرزده شخصا مشکلات مراجعه کنندگان را شنید و در همان مرکز ضمن تماس با مسئول مربوطه برای حل مشکل قطعی برق و اینترنت اقدام کرد.

لازم به ذکر است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه به طور سرزده بخش تایید اسناد وزارت امور خارجه را مورد بازدید قرار داد و با توجه به ازدحام صفوف مراجعین و درخواست مردم در خصوص اضافه کردن ساعات کاری و به منظور پاسخگویی مناسب به مراجعین، تصمیماتی اتخاذ و ابلاغ شد.

 

تحلیل هفته

 

وزیر امور خارجه ایران اسلامی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با حواشی ایجاد شده در مورد عکس یادگاری شرکت‌کنندگان در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق گفت: من در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی ایران است.

این ‏حرکت امیر عبدالهیان چند مطلب را القاء می‌کند:

اول اینکه وزیر خارجه ایران در سطح رهبران و روسای جمهور دیگر کشورهاست؛ چون ردیف اول مخصوص مقامات اول کشورها بود.

دوم، کنار وزیر خارجه عربستان نایستاد؛ یعنی حرف‌های ما بماند در میدان با زبان یمنی ها!

سوم اینکه مکرون گفته بود آمریکایی ها هم ‏از عراق خارج شوند ما می مانیم! و عبداللهیان گفت ما در مقابل شما خواهیم ایستاد نه پشت سر شما و از این به بعد بیشتر ما را خواهید دید.

چهارمین مطلب این است که دوران زانو زدن لیبرال های خائن تمام شده وارد عصر جدیدی شدیم.

ور در آخر اینکه جهوری اسلامی با قواعد خودش بازی خواهد کرد نه قواعد شما!

 

تحلیل هفته

اشرف غنی در آمریکا

چرا ایران از طالبان حمایت کرده؟!

در قضیه طالبان باید از جمهوری اسلامی مظلوم دفاع کرد. متأسفانه در بین مردم پیچید که جمهوری اسلامی حامی طالبان است و از آنها دفاع می‌کند در صورتی که نیت ایران چیز دیگری و راهبرد ما در قبال افغان‌ها نوع دیگری است. البته ایراد عمده از سوی وزیر امور خارجه و دستگاه وزارت خارجه قبلی است که موضع ایران را در مقابل طالبان و تغییرات پیش روی افغانستان شفاف نکرد و به علت همین عدم شفافیت، یک عده از آب گل آلود ماهی گرفتند.

شیعیان انگلیسی که در زمان داعش سکوت کرده بودند و صدایی از آنان در نمی‌آمد یک‌باره مدافع حقوق تشیع افغانستان شدند و دشمن طالبان؛ یک عده هم که فضا را مناسب دیدند، به سمت بیوت برخی مراجع رفتند و از آنها علیه طالبان بیانیه گرفتند در صورتی که اصلا موضع جمهوری اسلامی موافق با طالبان نیست.

در رابطه با راهبرد ایران در مقابل افغانستان باید گفت ما به خواست و نظر مردم افغانستان توجه داریم و از روندی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان مورد توجه قرار بگیرد و آنها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. جمهوری اسلامی حامی تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گروه‌ها و اقوام افغانستانی است و تنها راهکار سیاسی فعلی، انجام گفت‌وگوهای بین‌افغانی برای برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی است.

همچنین باید بر این نکته تأکید ورزید که بیگانگان باید دست از سر افغانستان و دخالت در امور این کشور بردارند؛ مردم افغانستان و رهبران گروه‌ها و اقوام مختلف در افغانستان از این حد از توانایی برخوردار هستند که بتوانند برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند. هرگاه کشورهای غربی با هیاهوی ساختن به کشوری رفتند، بدانید که جز ویرانی چیزی عائد مردم بدبخت آنجا نخواهد.

واکسیناسیون و مخالفان و موافقان

در هفته گذشته بحث درباره واکسن زدن یا نزدن داغ بود و موافقان و مخالفان هر کدام در این زمینه استدلال های خود را مطرح و رسانه ای کردند؛ اما نکته ای که افراد با گرایشات و سلایق مختلف باید به آن توجه کنند مساله سلامت و جان مردم است.

در این زمینه لازم است مباحث کارشناسی و تخصصی محور قرار گیرد و همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند مساله واکسیناسیون عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاویل و تفسیر در این زمینه چندان وجهی نخواهد داشت.

با ما همراه باشید....

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
خیلی خوب بود
خدا اجرتون بده
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
اخبارتان جذابیتش را از دست داده است.
0
0
متفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
,جسارتا تحلیل هفته است یا ماله هفته؟!
یا به واکسن اشاره نکن یا تحلیل ارائه بده، خسته نباشی!
0
0