۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۶۸۷۷۷۹

تحلیل هفته

تحلیل هفته
باید دانست که برای تغییر ساختارها و ریل‌گذاری‌های غلط بنیان گذاشته شده که منجر به پدیداری وضع فلاکت‌بار امروز گشته، زمان لازم است و ما نباید عجله کنیم.

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، یکی از روش‌های جنگ روانی، تمسخر و طنز است. این حربه نوعی ارتباط بین شخص و طنز برقرار می‌کند به نوعی که هرگاه اسم آن شخص در ذهن شما می‌آید، ناگهان طنز مرتبط با او نیز تداعی می‌شود؛ دیگر نتیجه‌ای که این حربه به دنبال دارد از بین رفتن ابهت، حیثیت و اهمیت کار یا شخص است. اگر شخصی مورد تمسخر واقع و برای او لطیفه سازی شد، دیگر در چشم مردم بزرگ نخواهد بود.

از جمله مصادیق بارز این شیوه در همین هفته گذشته، یعنی در بررسی صلاحیت نامزدهای پیشنهادی از سوی نمایندگان مردم قابل مشاهده است. طبیعی است که در یک فضای سنگین مانند مجلس و در میان نقدها و تأییدها اشتباهات لفظی رخ دهد و اصلا مسأله غیر قابل پذیرشی نیست ولی باید کنترل شود؛ اما کسانی که دنبال ماهی گیری هستند، از این سوتی‌ها استفاده کرده و شخصیت افراد را زیر سؤال می‌برند.

اگر از سبق لسان‌ها دور شویم، واقعا نمی‌شود برخی از سخنان را نادیده گرفت. به قول معروف، بدترین ضربه دفاع بد است و نمی‌شود از کنار برخی اظهارات به آسانی گذشت. اینکه یک نفر سابقه بسیجی داشته باشد و در جبهه‌ها حاضر بوده، دفاعی بر وزیر شدن او محسوب نمی‌شود؛ حتی شاهد بودیم در دفاع از برخی وزرای پیشنهادی گفته شده که چون همسر او خواهر شهید است پس صلاحیت دارد!

این نوع سخنان سطحی و عوامانه چهره مجلس انقلابی را مخدوش می‌کند و از آنجایی که سخنان نمایندگان در تاریخ ثبت و ضبط می‌شود، لازم است بیشتر در استخدام کلمات و سخنان دقت شود. هرچند که نقدهایی به برخی از وزرای پیشنهادی داشتیم ولی خب پس از تأیید صلاحیت و رسمی شدن وزارت آنها همه موظفیم نهایت همکاری را با ایشان داشته باشیم.

البته ناگفته نماند اگر یک یا دو نمونه سخیف در برخی دفاعیه‌ها وجود داشت ولی مابقی سخنان حرف حساب بود؛ برخلاف دوره قبلی که هرکسی از راه می‌رسید و به هر بهانه‌ای بی‌جهت دفاع می‌کرد تا وزرای پیشنهادی جناب روحانی تأیید شوند. به عنوان نمونه به فیلم زیر که دفاع پروانه سلحشوری از یکی از وزرای دولت روحانی است توجه بفرمایید:

 

تعداد بازدید : 3

 

«عدالت علی» کو؟!

در رابطه با فیلم‌های منتشر شده از دوربین مداربسته زندان اوین باید چندین نکته بررسی و پیگیری شود. در ابتدا باید این نکته را متذکر شد که هیچ مأموری حق ضرب و شتم متهمین را ندارد و اگر چنین اتفاقی رخ داد باید با جدیت با شخص خاطی برخورد شود. همانطور که مسئولان در توییتر یا در سخنرانی‌ها بیان کردند، با اشخاص خاطی برخورد می‌شود ولی خب نباید قانون شکنی این افراد را به پای اصل نظام نوشت.

و اما باید گفت که دوربین‌های بازداشتگاه اوین به اینترنت متصل نیست؛ پس نمی‌شود آن را از بیرون حک کرد و در نتیجه باید پرتقال فروش را در داخل پیدا کرد. همانطور که همه می‌دانند وزیر ارتباطات سابق و کارشناس فنی وزارت اطلاعات، یعنی آذری جهرمی مسئولیت فوق العاده‌ای نسبت به این قضیه دارد که نباید از او غافل شد.

به اذعان برخی تحلیلگران، شاید در ابتدای دولت رئیسی و پایان یافتن سلطه امنیتی‌ها بر گرده ملت، این آخرین ضربه شصتی بود که می‌خواستند نشان دهند و هنوز معلوم نیست چه چیزهایی توسط مسئولین هکر و صاحب نفوذ برداشته شده است.

 

تحلیل هفته

 

برچسب جماران

با معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی و اعلام اسامی وزرای پیشنهادی، پایگاه خبری جماران در رویکرد جدید با تصویرسازی های این همانی تلاش دارد دولت آیت الله رئیسی را ادامه دولت احمدی نژاد معرفی کند.

این پایگاه خبری که تحت اشراف حجت الاسلام سید حسن خمینی است در روزهای اخیر همزمان با معرفی کابینه در مصاحبه های متعددی تلاش کرده ادراک سازی عمومی بین اعضای کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم با اعضای دولت نهم و دهم داشته باشد.

این تلاش‌ها را در دو راستا می‌توان جمع بندی کرد:

اول اینکه کابینه احمدی نژاد در پایان دولت دهم با چالش های زیاد اقتصادی رو به رو بود؛ از این رو یادآوری آن برای مردم تلخ است و مقایسه کابینه پیشنهادی آیت الله رئیسی با احمدی نژاد تصویر این همانی اقتصادی در نزد افکار عمومی ایجاد می کند، این در حالی است که در شرایط کنونی، اولویت مردم بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

دوم اینکه دولت دهم در نیمه دوم خود چالش های متعددی را با نظام داشت و موجب دلخوری مردم شد، از این رو مقایسه کابینه دولت سیزدهم با دولت دهم این نگرانی را ایجاد می کند که باز شاهد تقابل دولت با نظام خواهیم بود، تقابلی که برای جریان اصلاحات مطلوب است.

 

آ / تحلیل هفته

 

صبر کن!

حتما این داستانک را شنیده اید که پدری دو فرزند خودش را نزد خطاط برد و خواست که آن دو را تعلیم دهد؛ استاد از پدر پرسید: آیا چیزی از خطاطی می‌دانند؟ پدر جواب داد پسر بزرگتر کمی می‌داند ولی پسر کوچک خالی الذهن است. استاد گفت: پس هزینه تعلیم پسر بزرگ دو برابر فرزند کوچک است. وقتی پدر علت را جویا شد، جواب شنید: من ابتدا باید آنچه در ذهن پسر بزرگ هست را پاک کنم و سپس او را تعلیم دهم ولی پسر کوچک را فقط تعلیم می‌دهم.

مقصود این است که هرچند با استقرار دولت انقلابی بارقه امید به جان حزب اللهی‌ها تابیده شده ولی باید دانست آقای رئیسی ویرانه‌ای را تحویل گرفته اند؛ جای جای این سیستم افراد نالایق جایگذاری شده که باید در ابتدا شناسایی، سپس برکنار و جایگزین شوند که خود این کار بسیار زمان‌بر است.

حال ما نمی‌توانیم از رئیس دولت جدید انتظار داشته باشیم در همین ابتداء کار دولتی اسلامی را تشکیل داده و به سوی تمدن سازی اسلامی پیش برود. بلکه باید در ابتدا مشکلات اولیه کشور حل شده و به ثبات برسد و پس از آن برای جهش ایران اسلامی تلاش کند. به عنوان نمونه ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم هم‌اکنون تمام پروتکل‌ها و قوانین سازمان‌های بین المللی صهیونیستی متوقف شود و کار به دستان جوانان بیفتد.

باید دانست که برای تغییر ساختارها و ریل‌گذاری‌هایی که از سوی اولین رئیس جمهور پس از امام خمینی بنیان گذاشته شده که منجر به پدیداری وضع فلاکت‌بار امروز شده، زمان لازم است و ما نباید عجله کنیم.

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جوادیان
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
تحلیل های خوبست.
در تیتر بنویسید مربطو به کدام هفته است.
نویسنده متن کیست؟
0
0
حسینی، سید علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
روش بدیعی رو شروع کردید و به مطالب خوبی به خوبی اشاره میکنید. خداقوت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
تحلیل ها خیلی خوب است فقط فیلمی که بارگزاری کردید ظاهرا تصویر ندارد! صدا هست ولی تصویر نیست
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
خب باباجون تو زندان که حلوا نمیدن، حتما متهم به سرباز فحش داده سربازه هم زده تو گوشش
1
0
هادی هادوی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
لطفا تحلیل های با شماره منتشر کنید؛ نام نویسنده هم ذکر کنید.
0
0