۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۶۹۸۰۶۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
برای رهایی از تشتت و اختلاف در جامعه، حوزه علمیه باید میدان داری کند و با پاسخ صریح و مستدل و دور از توهین، ادعاهای گرگیج را باطل کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمد مهاجری، چهره رسانه‌ای منسوب به علی لاریجانی و عضو شورای سردبیری سایت خبرآنلاین در توئیتی با القاء شبهه به افزایش بودجه دولت نوشت: ‏در ‎بودجه سالجاری که ‎حسن روحانی نوشته بود هزینه نهاد ‎ریاست جمهوری حدود ۵۳۷ میلیاردتومان بود (ردیف ۱۰۱۰۰۰ و ۱۰۱۰۱۲)؛ در اولین بودجه دولت آقای ‎رئیسی برای سال ۱۴۰۱ هزینه نهادریاست جمهوری به ۱۴۸۳ میلیاردتومان افزایش یافته! (طبق ردیف ۱۰۱۰۰۰)؛ یعنی ۲.۷ برابر افزایش. این نوشتم تا بماند یادگار!

در پاسخ به این فرافکنی، مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه بودجه گفت: «اولا این رقمی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درج شده، شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است؛ در حالی که در لایحه بودجه سال جاری و سال‌های قبل، این مجموعه‌ها در قالب ردیف‌های جداگانه می‌آمدند و ثانیا اعتباری هم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی در زیرمجموعه بودجه نهاد ریاست جمهوری دیده شده است.»

 

تعداد بازدید : 7

گفت‌وگوی روح الله زم با پدرش، محمدعلی زم

پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش!

فیلمی در صفحات مجازی منتشر شده که محمد علی زم در سالگرد اعدام پسر خودش را خلع لباس کرده و می‌گوید: «دارند برای من پرونده‌سازی می‌کنند و از این و آن شهادت می‌گیرند که احیانا من لایق این لباس روحانیت نیستم تا مرا مثلا محاکمه و خلع لباس کنند؛ من خودم لباسم را در می‌آورم و تقدیم می‌کنم به شما.»

سیاه‌کاری‌های زم در آمدنیوز و همه خیانت‌هایی که صورت داد و همه ضرباتی که به امنیت و ثبات کشور وارد کرد در اذهان همگان زنده و تازه است. شرح خصوصیات اخلاقی مذموم و جاه طلبی‌های نیما زم معدوم بعضا از زبان خودش و در مستندهایی که درباره او پخش شد، آشکار و عیان است؛ اما با این حال، همزمان با انتشار خبر اعدام «نیما زم» محمدعلی زم در صفحه شخصی خود، متنی منتشر کرد که در آن به وضوح از نیما زم یک «قهرمان» و حتی یک چهره «مقدس» تصویر شد که بی‌گناه اعدام شده است!

گفتنی است که محمد علی زم همانی است که وقتی رئیس حوزه هنری بود، برای درآمدزایی این حوزه وارد تجارت سیگار شد. وی در مصاحبه‌ای در این مورد می‌گوید: رفتیم سراغ سازمان دخانیات. پرسیدیم چه سیگاری از نظر وزارت بهداشت و درمان سالم‌ترین و کم‌ضررترین سیگار ایرانی است. گفتند سیگار «بهمن سوئیس» کمترین نیکوتین و کمترین مواد افزودنی سرطان‌زا را دارد و نسبت به بقیه سیگارها سالم‌تر است. گفتیم این بهمن سوئیس را به ما بدهید. در آن روز 300 میلیون دلار هزینه راه‌اندازی کارخانه رشت شده بود و فقط دو ساعت در شبانه‌روز کار می‌کرد. گفتیم یک شیفت کارخانه را به ما اجاره دهید، ما تحت نظارت شما و وزارت بهداشت این بهمن سوئیس را تولید می‌کنیم؛ سیگارهایی که از کم‌ضررترین سیگارها است. اجازه دهید ما به جنگ مارلبورو و وینستون برویم و تدریجاً بازار را پاکسازی کنیم و زمینه تولید سیگار سالم دارویی را فراهم کنیم.

 

تحلیل هفته

 

دو لبه قیچی

همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه یکی از ائمه جماعت اهل سنت استان گلستان در خطبه‌های نماز جمعه دست به اقدامی ناجوانمردانه زده و برای اثبات مشروعیت خلفاء و جنگ‌هایشان به اهل بیت عصمت و طهارت اهانت کرده است. این خطبه با واکنش‌هایی از سوی بزرگان اهل سنت غرب کشور رو به رو شده و آنها این کار را اشتباه دانستند ولی هنوز از علمای سنی شرق کشور خبری نشده مگر یک نفر که او هم در صدد توجیه آن سخنان برآمده است.

از این سوی نیز برخی مداحان و منبری‌های وابسته به جریانات افراطی، در مجالس خود دست به اقدام زده و لعن علنی کردند. این دو کار در راستای درگیری جنگ مذهبی است و با سناریوی بدبینانه، هر دو از سوی معاندین چیده شده و در حالت خوش بینانه باید این حرکات را یک سری افراط و احساسات بی پایه و اساس خواند.

برای رهایی از تشتت و اختلاف در جامعه، حوزه علمیه باید میدان داری کند و با پاسخ صریح و مستدل و دور از توهین، ادعاهای گرگیج را باطل کرده و همچنین باید از علمای اهل سنت چه داخلی و چه در خارج بخواهد که در مقابل این نوع اظهارات موضع گیری کرده و مسیر حق را به همه نشان دهند؛ شایان توجه است که ابن‌تیمیه که ناصبی مشهوری است، بزرگ نظریه پرداز وهابیت هست و مواضعش در مقابل شیعه واضح می‌باشد وقتی در کتاب منهاج السنه النبویه خود در جلد 4 به امام صادق سلام الله علیه می‌رسد کرنش می‌کند و می‌گوید «فان جعفر بن محمد لم یجیء بعده مثله»؛ ولی یک عده بی سواد مبانی خود را نیز قبول ندارند و سخنی می‌گویند که بعدا مجبور به عذرخواهی می‌شوند. چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی!

 

تحلیل هفته

 

مذاکرات وین

آمریکا برای تغییر محاسبه جمهوری اسلامی ایران و وادار ساختن ما به عقب‌نشینی از خواسته لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین، به‌صورت همزمان تلاش دارد تا از تاکتیک دیپلماسی برای «مقصرسازی» ایران، از اعمال تحریم جدید و ابراز آمادگی در جهت اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم برای «مأیوس کردن» ایران و درنهایت از تهدید به حمله نظامی برای «ایجاد هراس» از پیشرفت برنامه هسته‌ای استفاده کند.

چالش اصلی رویکرد «فشار هوشمند» دولت بایدن و تهدید به اجرای برنامه جایگزین (Plan B) این است که افزایش فشار به ایران، همانند آنچه بعد از ترور شهید فخری‌زاده یا اقدام خرابکارانه اخیر در نطنز رخ داد، می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد و بیش از آنکه ایران را وادار به عقب‌نشینی نماید، به واکنش تقابلی آن و تحمیل هزینه به طرف مقابل منجر شود.

اگرچه تاکنون در وین توافقی حاصل نشده، ولی الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران منجر به شکل‌گیری این درک شده است که اعمال فشار علیه ایران بدون هزینه و پاسخ نخواهد بود. ایجاد چنین نگرشی را می‌توان مهم‌ترین دستاورد ما در خلال گفتگوهای وین دانست که منجر به تقویت توان بازدارندگی ایران شده است و دستیابی به نتیجه مطلوب در وین در گرو آن است که چه کسی اراده قوی‌تری داشته و در خلق روایت از توانمندی بیشتری برخوردار است.

 

تحلیل هفته

 

رهبر امت

رهبر انقلاب در دیدار روز یکشنبه خود به مناسبت ولادت حضرت زینب و روز پرستار «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را از جمله مطالبات مشخص پرستاران خواندند و با اشاره به تأکیدات سابق خود در این زمینه گفتند: این قانون ۱۴ سال قبل تصویب شده اما متأسفانه تا روزهای آخر دولت قبل حتی آیین‌نامه‌های اجرای آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسئله تعرفه‌گذاری را دنبال و اجرا کند.

ایشان در انتهای سخنان خود تصریح کردند: از خدای متعال کمک بخواهید، به خدای متعال توکّل کنید؛ در همه‌ی امور کشور، در همه‌ی امور زندگی باید از خدا مطالبه کرد، درخواست کرد، تضرّع کرد و به خدا توکّل کرد؛ وَمَن یَتَوَکَّل عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسبُه؛ هر کسی به خدا توکّل کند، خدا او را کفایت میکند؛ این را بدانید. [البتّه] معنای توکّل به خدا این نیست که کار نکنیم؛ واضح است؛ یعنی با اعتماد به وعده‌ی الهی که فرموده اگر کار کنید برکت میدهم، کار کنیم؛ اعتماد کنیم به وعده‌ی الهی.

گفتنی است ابتدای بیانات ایشان به بیان ویژگی‌ها و خصائص حضرت زینب سلام الله علیها گذشت و اگر کسی بدون پیش زمینه پای سخنرانی ایشان بنشیند، مجموع دین داری و عقلانیت را در ایشان مشاهده می‌کند. حقیقتا ایشان به عنوان یک راهبر سیاسی و رهبر دینی به خوبی ظاهر شدند و هم رهبریت دینی و هم سیاسی را بر عهده دارند و پیش می‌برند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
:-)
0
0
سادات هاشمی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
مثل همیشه خوب
0
0