۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۷۰۰۵۳۰
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

استقرار عدالت بدون ارتقای فرهنگ دینی و ایمانی مردم میسر نیست

استقرار عدالت بدون ارتقای فرهنگ دینی و ایمانی مردم میسر نیست
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه استقرار عدالت در جامعه فرهنگ‌پیچ است، گفت: هر چه عدالت در جامعه گسترده‌تر باشد، زمینه ارتقای معنویت بیشتر فراهم می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش ازظهرامروز در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی«فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: عدالت و معنویت از دو جهت تأثیر معنویت بر عدالت و تأثیر عدالت بر معنویت قابل بحث است، شهید مطهری از این بحث دو تعبیر دارند، از جمله می‌فرمایند: «بدون معنویت، عدالت امکان پذیر نیست» و «بدون بال معنویت، از بال عدالت کاری ساخته نیست».

وی با اشاره به معنویت بدون مرز افزود: به نظر می‌رسد معنویت، برون مرزی مفهوم عدالت است و معنویت و عناصر معنوی و اخلاقی در مضمون و محتوای عدالت نیستند، هر چه به محتوا و مضمون عدالت ورود پیدا کنیم، معنویت دخالت محتوایی ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به بحث منشأ ارزشمندی عدالت، اظهار کرد: غالب متفکران عدالت را یک ارزش اخلاقی معرفی می‌کنند، برخی هم ارزشمندی عدالت را اخلاقی نمی‌دانند و چون کارکرد سیاسی مثبت دارد، به عنوان ارزش سیاسی می‌شناسند.

وی با بیان اینکه مدافعان عدالت اجتماعی سعی می‌کنند نظریه عدالتی عرضه کنند که نظم اجتماعی موجود به نظم اجتماعی عادلانه تبدیل شود، تصریح کرد: استقرار یک طرح کلان اجتماعی برهم زدن وضع موجود به سمت وضع مطلوب است که عنصر فرهنگ در آن دخیل است و فرهنگ این تغییر باید ایجاد شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بازار معنویت در غرب را پررونق دانست و اظهار داشت: ما با اقسام و انواع رویکردهای معنویتی روبرو هستیم و امروز بازار معنویت به ویژه در فضای غرب رونق دارد، چنانچه برای جبران این پریشانی‌های روحی و روانی و آشفتگی‌های به شدت غرب گرایانه اقبال به نظریه‌های معنوی زیاد شده است.

وی با اشاره استقرار عدالت ابراز کرد: معنویت‌های جامعه‌گریز و درون‌گرا به بحث استقرار عدالت که امری اجتماعی و نیازمند مشارکت‌های همکاری‌های مردمی است، کمک نخواهد کرد، اما معنویت برون‌گرا، اجتماع‌گرا و معطوف به مراودات انسانی، تسهیل‌گر استقرار عدالت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: عدالت و معنویت به لحاظ مضمونی در هم تنیده نیستند، عدالت بدون معنویت امکان پذیر است و می‌توان جامعه عادله ای داشته باشیم که در سطوحی عدالت برقرار شود اما این جامعه کامل نیست. جامعه کامل باید انواع فضیلت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر توزیعی لازم نیست بر مبنای عدالت باشد، بیان داشت: این کلیت که «هر جا پای توزیع به وجود بیاید، حتما باید بر مبنای عدالت باشد»، درست نیست، در توزیع امکانات و حمایت‌های مادی و تسهیلات از فعالان هنری و فرهنگی، درون مایه و محتوای هنری به لحاظ اینکه آیا تولید هنری مخرب ارزش‌های جامعه و اخلاق‌های فردی هست یا نه، برای ما مهم نیست، بنابراین هر توزیعی لازم نیست بر مبنای عدالت باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: عدالت تنها فضیلت اجتماعی نیست که اگر بگوییم ما عدالت را مستقر کردیم، جامعه کاملی داریم و این صحیح نیست، استقرار عدالت در جامعه فرهنگ‌پیچ است و تا فرهنگ مناسب نباشد نمی‌توان عدالت را مستقر کرد.

وی با اشاره به تحقق عدالت در جامعه تصریح کرد: عدالت وقتی اتفاق می‌افتد که هم دولتمردان به اصول عدالت پایبند باشند و هم مردم پذیرای درون مایه عدالت باشند و آحاد فعالان فردی، نهادی و گروهی به اقتضائات عدالت تن دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به تأثیر عدالت بر معنویت، خاطرنشان کرد: هر چه جامعه عادلانه‌تر و به دور از فساد، فقر، تباهی و مناسبات نابرابر باشد و عدالت در جامعه گسترده‌تر باشد، زمینه ارتقای معنویت بیشتر فراهم می‌شود و رابطه عدالت و معنویت رابطه ای دوسویه است.

ارسال نظرات