۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۶۹۷۷۳۲
حجت الاسلام جوادی آملی:

لایه برداری از حقایق؛ مسئولیت پژوهشگران / تحقیقات «تسنیم» را ارائه خواهیم کرد

لایه برداری از حقایق؛ مسئولیت پژوهشگران / تحقیقات «تسنیم» را ارائه خواهیم کرد
حجت الاسلام جوادی آملی لایه برداری از حقایق را مسئولیت پژوهشگران دانست و گفت: در شهریور سال آینده تحقیقات تفسیر تسنیم را ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء عصر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به حقائق نظام هستی، گفت: پژوهش و تحقیق در حقایقی که در نظام تکوین و اعتبار وجود دارد لازم است کارآمد باشد؛ بحث‌های انتزاعی برای پژوهشگر بسیار خوب است، اما محصول تحقیق باید کارآمدی باشد.

وی ادامه داد: ژرف نگری و لایه برداری از حقایق، مسئولیت پژوهشگران است و هر چه ژرف نگری بیشتر شود جامعه از این تحقیق منتفع خواهد شد و بنیادی‌ترین کار‌های جامعه را تحقیقات رقم می‌زند؛ بعضی افراد ژرف اندیشی را به خصوص در قضایای الهی و فلسفی یک بدعت می‌دانند و این سبب می‌شود فضای تحقیق کند شود، چون فکر می‌کنند با عقل ابتدایی می‌توان حقائق را جذب کرد.

مسؤول مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل تأکید کرد: توسعه در مباحث نظری را باید اصل بدانیم چرا که هر چه پژوهش‌ها عمیق‌تر باشد در بیرون کارآمدی بیشتری خواهد داشت؛ تأکید بر شکافندگی علوم همواره در شخصیت آیت الله جوادی آملی به طور واضح وجود دارد و هر دانشی اعم از دانش فلسفه و اصول شکل گرفته و به دستاورد‌های مهمی در فضای علمی ما رسیده است، حاصل همین ژرف اندیشی بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر شکافتن علوم اظهار داشت: این ژرف نگری در همه رشته‌های علوم اسلامی وجود داشت و تحقیقاتی که به صورت کتاب عرضه می‌شد نمایانگر این ویژگی است؛ آیت الله جوادی آملی بر اساس اینکه علم را باید شکافت، هیچگاه به همان مسائل معمول اکتفا نکرد و مباحث را چندقدم جلو برده و در نتیجه تحریر علوم اتفاق افتاد که تحریر و آزاد کردن مباحث یک علم هنر و تسلط می‌خواهد.

حجت الاسلام جوادی آملی در توضیح «تحریر علوم» با ذکر مثالی گفت: مرحوم خواجه طوسی به عنوان شارح اشارات بوعلی سینا آمد و اشارات را آزاد کرد که کسی نتوانست آن را تغییر دهد و حذف و نقد کند؛ آزاد سازی یک علم یعنی همه مسائل و محتوای آن فهمیده و بحث شود از همین رو کتاب اصول آیت الله جوادی آملی «تحریر الاصول» نام گرفته و با اینکه مباحث اصول امام راحل است، اما شرح و تقریر نیست بلکه تحریر و رهاسازی مباحث است.

وی با اشاره به زیر چاپ بودن جلد ۶۱ تفسیر تسنیم گفت: مباحثی که در تفسیر انجام می‌گیرد در جایگاه تحریر مباحث قرآنی است و آثاری که در این حوزه تحقیق و پژوهش می‌شود مستند به آیت الله جوادی آملی است.

رئیس بنیاد علوم علوم وحیانی اسراء در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص پژوهش بر روی معضلات جامعه گفت: علوم اسلامی برگرفته از منابع وحیانی هستند که دارای گزاره‌های علمی است و رسالت حوزه‌های علمیه این است که در ابواب مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر چه به وسیله عقل و نقل می‌توانند استنباط کنند و اگر علوم اسلامی به علوم انسانی تبدیل نشود مستقیما به جامعه برنگشته و کارآمد نخواهد بود.

وی در توضیح تفاوت‌های علوم انسانی و علوم اسلامی گفت: علوم انسانی با مهارت‌های لازم به عرصه اجتماع خواهد آمد که از حوزه‌های علمیه انتظاراتی در این خصوص داریم؛ در ابتدای انقلاب فقه سیاسی منبعی شده است تا قانون اساسی نوشته شود و مبتنی بر علوم اسلامی علم انسانی به عنوان قانون ساختند و اگر این منطق ادامه پیدا کند و کسانی در مجلس قرار می‌گرفتند که فهم درستی از علوم اسلامی داشتند مسیر قانونی کشور به گونه صحیح تری بود.

وی با اشاره به شؤون مختلف مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس فقط حیث قانون گذاری ندارد، اما اصلی‌ترین حیثیت نمایندگان است که بتوانند مبتنی بر مصادر اسلامی قانونی تنظیم کنند که برای جامعه مفید باشد؛ بین علوم انسانی و اسلامی گسست وجود دارد و نقص بزرگ تأثیر نگرفتن علوم انسانی ما از فضای دینی است و ما در حوزه‌های علمیه باید این نقص را بشناسیم و برطرف کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌‎که علوم انسانی فعلی مصادر و منابعی متفاوت دارد و خروجی‌ها آن‌ها متفاوت است؛ اظهار داشت: حوزه‌های علمیه تولیدات اسلامی داشته باشند و صاحبان علوم انسانی از منابع وحی پی ببرند؛ آیت الله جوادی می‌توانند ارشاد کنند، اما تولید علم در این ساحت به هیچ وجه کار آسانی نیست؛ چیزی که جوامع را اداره می‌کند علوم انسانی است.

وی با اشاره به نوشته‌ها و یادداشت های ۶۰ ساله آیت الله جوادی در آرشیو بنیاد اسراء و ۷۰ سال کار مستمر علمی ایشان، گفت: اکنون جلد ۷۰ تفسیر تسنیم در حال کار زیر نظر استاد جوادی بوده و ۴۰ سال است که این کلان پروژه در حال اقدام می باشد؛ ایشان سرمایه ملی، اسلامی و بشری هستند و این امر متعلق به کسی نیست و این را حفظ می‌کنیم و سعی می‌کنیم مباحث مختلفی علمی ایشان را بیشتر تحقیق و منتشر کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به پایان تفسیر تسنیم گفت: در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ تمام تحقیقات تفسیر تسنیم را ارائه خواهیم کرد.

حجت الاسلام جوادی آملی در پایان در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه «معضلات جامعه که روزبه روز در حال افزایش است، چه زمانی حل خواهد شد؟» گفت: اگر آیت الله جوادی آملی ۴۰ سال بالای منبر باشد و از قرآن و تفسیر بگوید، تا زمانی که عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی در جامعه تثبیت نشود، فایده ای نخواهد داشت؛ جامعه باید به عدل برسد چرا که جامعه به عدل رسیده رشد خود را پیدا می‌کند و مهم‌ترین هدف جامعه اسلامی تحقق عدالت است./پ201/

خبرنگار: علی نژاد

ارسال نظرات