۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۷۰۰۵۶۳

قانون ‌هوای پاک علیه آلودگی هوا

قانون ‌هوای پاک علیه آلودگی هوا
امروز ۲۹ دی‎ماه روز هوای پاک است؛ روزی که بسیاری از ارگان‎ها و سازمان‎ها از لزوم توجه به این مهم و کاهش آلودگی هوا صحبت‎ها به میان می‎آورند و در این خصوص شعارهایی را مطرح می‌کنند. آمارهای وزارت بهداشت و درمان در خصوص آلودگی هوا اما نتایج امیدبخشی را نشان نمی‎دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نتایج بررسی‌ های وزارت بهداشت و درمان از آلودگی هوا نشان می‎دهد که از سال ۹۰ تا ۹۷ آلودگی هوا رو به کاهش بوده است. پس از سال ۹۸ اما با افزایش غلظت‏ها مواجه شده‌ایم. در این سال‎ها بیشتر آلاینده‌های pm ۵/۲  یا همان ذرات ریز افزایش پیدا کرده است.

این درحالی است که در فصول گرم سال یعنی تابستان  شاهد افزایش غلظت‏ آلاینده دیگری از جمله ازن نیز هستیم. با این حال لازم به یادآوری است که کاهش آلودگی هوا اما در سال‌های ۹۰ تا ۹۷ قابل توجه نیست. در این سال‎ها حدود ۷ میکروگرم غلظت ذرات pm ۵/۲  کاهش پیدا کرد  اما باز هم چندین برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و استاندارد ملی است.

آلودگی هوا هر سال هزینه‌های مالی و جانی زیادی به کشورهای‌جهان تحمیل می‌کند. برای نمونه برآورد مرگ‌ های منتسب به آلودگی هوا در ۲۵ شهر کشور با جمعیت بالغ بر ۳۰ میلیون نفر نشان می‎دهد که سالانه حدود ۱۱ هزار شهروند ایرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می ‏دهند.

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سال‌هایی که شاهد کاهش غلظت آلودگی بودیم کاهشی بوده و به‌حدود ۹۰۰۰ نفر رسیده بود.  برای کاهش آلودگی هوا و هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌کند تاکنون برنامه‌های زیادی ارائه شده است.

در این بین قانون هوای پاک، قانون جامع و کاملی است اما برخی سازمان‎ها و ارگان‎ها به آن عمل نمی‏کنند. هرچند که ناظر اصلی اجرایی‌شدن قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست است. اما وظایف سازمان‎ها و ارگان‎های دیگر ازجمله وزارت کشور، نفت، صمت و نیرو نیز در این قانون گسترده و مهم است. برای داشتن هوایی سالم‎تر بهترین کار این است که قانون هوای پاک اجرا شود. نباید منتظر معجزه بود بلکه بهتر است قانون هوای پاک به مرحله اجرا برسد.

همه می‎دانند که منابع آلودگی هوا چیست؟ خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‎ها و کارخانجات منابع اصلی آلودگی هوا در کشور هستند. به بیان دیگر برای رفع این معضل بهتر است که اولویت‌بندی‌هایی در نظر گرفته و مشکلات منابع تولید آلودگی حل شود.

 اقدامات اولویت‏بندی‌شده کاهش آلاینده‎ های هوا اما در کنار تخصیص منبع مالی قابل اجراست. هرچند که در قانون هوای پاک مسائل مربوط به اجرایی‌شدن قوانین اولویت‎بندی نشده است. از طرف دیگر رشد اقتصادی و نیز کاهش آلاینده‌ ها رابطه نزدیکی با هم دارند.

در شهرها و کشورهایی که رشد و توسعه اقتصادی خوب است، آلودگی هوا هم کاهش پیدا کرده است. برای نمونه ‌چین یکی از این کشورهاست که در مدت زمان ۲۰ سال آلاینده‎های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. آمریکا هم در مدت زمان ۳۰ سال حدود ۷۷ درصد از آلاینده‎های خود را کاهش داد و این نشان می‎دهد که توسعه اقتصادی تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‏ ها دارد.

عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت / روزنامه جام جم

ارسال نظرات