۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۰۰۶۱۸
یادداشت؛

چند خط دارو برای حجاب فاطمی در جامعه

چند خط دارو برای حجاب فاطمی در جامعه
برای دستیابی به جامعه ای عفیف و با حیا که برخوردار از حجاب فاطمی باشد حکومت و حاکمیت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجاب مسأله ای است که این روز ها به یکی از دغدغه های بخشی از جامعه ی اسلامی تبدیل شده است. دستگاه های تبلیغاتی وسیع و پیچیده ی دشمن نیز آرام نگرفته و در پی هجوم مستقیم و غیر مستقیم به این دژ مستحکم فاطمی هستند.

عده ای با مشاهده این «تهاجم فرهنگی»خود را شکست خورده یافته و در افقی از نا امیدی، سرانجام جامعه اسلامی را یک جامعه ی بی حجاب و عاری از حیا و عفت ترسیم کردند.

اما باید دانست حجاب نيز همچون سایر احکام الهی، هماهنگ و مطابق با فطرت انسانی بنا نهاده شده و در صورت فراهم آمدن زمینه های آن، انتخاب هر بانوی مسلمان، حجاب و عفاف خواهند بود.

اما دارو:

برای دستیابی به جامعه ای عفیف و با حیا که برخوردار از حجاب فاطمی باشد حکومت و حاکمیت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.درباره ی نقش و وظایف حکومت گفتگوهای زیادی انجام شده است اما به نظر گاهی از نقش برخی عوامل دیگر در مسئله حجاب چشم پوشی می شود . دو عامل نقش بسیار موثری در مسأله حجاب دارند که عبارتند از :

خانواده: خانواده به عنوان اولین جامعه ای که انسان با آن روبرو می شود، نقش بسیار مهمی در تربیت و جهت گیری ایفا می کند. اگر ما خواستار بانوانی «فاطمی» هستیم ابتدا باید برای آنها خانواده های «نبوی» ایجاد کنیم. پدر و مادرهایی که از فرزندان خود در این مسئله انتقاد می کنند ابتدا باید به این پرسش ها پاسخ دهند که «برای باحجاب شدن دخترانشان چه میزان زمان اختصاص داده اند؟» یا «برای آشنایی فرزندانشان با حجاب و معرفی صحیح آن به فرزندان، چند کتاب مطالعه نمودند یا با چند مشاور آگاه مشورت کرده اند؟» یا «خودشان چه میزان به حکمت های این حکم آسمانی آگاهی دارند؟پاسخ به این سوالات مشخص می کند که گاهی قصور وکوتاهی در کانون خانواده رخ می دهد اما دیگران مورد انتقاد قرار می گیرند. نمی توان انتظار داشت دختری که تا دیروز از هر قیدی آزاد بوده است از امروز با رسیدن به سن بلوغ، به تمام دستورات اسلام پایبند باشد. پس خانواده به عنون اولین مربی، مسئولیت مهم و بزرگی را در کامیابی و سعادت نهایی جامعه بر عهده دارد.

مساجد و هیئت های مذهبی: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مساجد و هیأت های مذهبی بیش از پیش مورد اقبال عمومی قرار گرفتند و به کانونی برای تعلیم و تربیت دینی تبدیل شدند. مدافعین حرم بیست و سی ساله نمونه ی خوبی از این تربیت یافتگان مساجد و هیأت ها هستند. کسانی که کیلومتر ها دورتر از وطنِ جسمانی، در دفاع از حرم اهل البیت در برابر دشمنان به جهاد برخواستند و در غربت و مظلومیت جام شهادت نوشیدند و جاودانه شدند.

اما باید گفت که عمده ی فعالیت مساجد و هیأت ها معطوف به تربیت برادران مومن بوده است و بعضا مساجد و هیأت ها برنامه ای مطابق بانیاز بانوان ارائه نمی نمایند.

با یک نگاه اجمالی به مساجد اطراف خودمان به راحتی به این دست می یابیم که برخی از مساجد یا اصلا برنامه ی ویژه ای برای دختران و بانوان ندارند یا اگر برنامه ای هم دارند، این برنامه متناسب نیاز های آنها و به مانند برنامه های برادران پر شکوه نمی باشد. هرچند در این میان مساجد و هیأت هایی هستند که با ارائه ی برنامه هایی مناسب برای بانوان در سنین مختلف منشأ خیر و برکات فراوانی برای محله و منطقه خود شده اند.

پس لازم است برای تربیت دختران «زینبی»، تمام مساجد و هیأت ها، «حسینی» وارد عرصه ی برنامه ریزی و اقدام شوند.

آتش به اختیار:

کاستی هایی که امروز در مسئله حجاب به چشم می خورد حاصل بی توجهی به هشدارهای «تهاجم فرهنگی» و«شبیخون فرهنگی» امام جامعه در سال های گذشته است. در طول انقلاب اسلامی با تغییر دولت ها، سیاست های مربوط به حجاب و عفاف با افت و خیز فراوانی همراه بوده است و گاهی با نگاه سیاسی و گاه با نگاه فرهنگی به مسائل آن، پرداخته شده است.

در این شرایط قرآن به ما می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏ (رعد/11)»(خداوند سرنوشت هيچ ملّتى را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند) و خانواده و مسجد به عنوان دو نهاد مستقل، بدون توجه به تغییر رونددولت ها می توانند برنامه ای متناسب با نیاز افراد و جامعه خویش، برای رشد حجاب و عفاف داشته باشند.

پس«آتش به اختیار» باید وارد میدان مقابله با «غارت فرهنگی» شد و همانگونه که قرآن فرموده: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى(سبأ/46)‏»(بگو: «شما را تنها به يك چيز اندرز مى‏دهم، و آن اينكه: دو نفر دو نفر يا يك نفر يك نفر براى خدا قيام كنيد) همه برای هرچه بیشتر شدن عفاف و حیا در جامعه تلاش کنیم و بدانیم که خداوند فرمود: «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُه‏(حج/40)»(و همانا خداوند كسانى، كه او را يارى كنند،يارى مى‏ كند).

سینا ناصری طلبه حوزه علمیه قم

ارسال نظرات