۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۰۰۷۶۸
هدایتگران فرهنگ (۱۵)؛

جزئیاتی از پیش‌نویس طرح کلان فرهنگ و رسانه کشور

جزئیاتی از پیش‌نویس طرح کلان فرهنگ و رسانه کشور
جلسه 135 شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع ارائه گزارش در خصوص کلیات و ارائه مدل پیشنهادی ساختار شورای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شنبه شب در جلسه 135 کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختمان این نهاد و با حضور اعضاء برگزار و پیش‌نویس طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور ارائه و بررسی شد.

در ابتدای این جلسه آقای جلالی درباره روند طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از فرمایشات رهبری در خصوص«بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه» دبیرخانه، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و کمیسون فرهنگی مجلس پذیرفتند در قالب یک ساختار اجرایی مشترک و یک فرآیند مشارکتی فراگیر کمک کنند تا به یک طرح کلان و معماری ساختار فرهنگی و رسانه برسند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا در یک ساختار رفت و برگشتی آثار و نظرات را گرفته تا به یک طرح کلان برسیم، اظهار کرد: نظرات بیش از 900 نفر را بررسی کرده ایم که تقریباً کسی موافق ساختار فعلی شورای نیست، یکی از  مباحث اصلی گزارش اول  ما،  منشأ تحول فرهنگ و رسانه و هم راهبری تحول است که مطالب آن را جمع بندی کرده ایم.

جلالی ضمن بیان چشم انداز طرح پیشنهادی معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور ابراز کرد: اساسی ترین و محوری ترین نکاتی که در این خروجی وجود دارد، این موضوع مهم می باشد که شورا عملاً به آن جایگاه فرماندهی و تکلیفی که از او خواسته شده است، به عنوان یک مرجع بالادستی نقش آفرین برسد و بخشی از آسیب های فعلی مثل مشکل هم افزایی و چالش ها را پوشش بدهد، بنابراین هدف اصلی رسیدن شورای عالی به جایگاه قرارگاهی و سیاستگذاری در حوزه­ علم و فرهنگ است.

وی یکپارچگی را از ویژگی های این طرح و پیوست های آن برشمرد و تصریح کرد: در این طرح پیشنهادی وظایف دبیرخانه را بازنگری و تکلیف پیوست های فرهنگی را شفاف‌تر کرده ایم.

حجت الاسلام غریبی در ادامه با ذکر سؤالی در خصوص کارگروه تحول ابراز کرد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه تحولی تشکیل شد و آن کارگروه هم دوماه در حال تدوین پیش نویس سند تحول دبیرخانه شورای بود، نسبت طرح شما با طرح دبیرخانه چیست و نحوه تعامل اعضاء طرح شما با دبیرخانه چگونه بوده است؟

جلالی با این توضیح که این پیش‌نویس با نظر و مطالبه دبیرخانه تهیه شده است، عنوان کرد: کاری که ما دنبال کرده ایم با مصوبه جلسه اولی بوده که دبیرخانه از ما خواسته و به ما ابلاغ کرده است، اما در خلال این کار حکم اعضاء جدید آمد و در پیوستش تحول شورای و دبیرخانه بیان شد.

وی در ادامه توضیحات افزود: در کنار ترکیب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاه شورای تخصصی حوزوی نیز باید در طرح جدید تغییر و تحولی بیابد تا بتواند موثرتر و بهتر گام بردارد.

جزئیاتی از پیشنویس طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور

حجت الاسلام عبدالعلی رضایی با اشاره به تناسب طرح تحول شورای عالی انقلاب اسلامی با ساختار قرارگاهی گفت: در این ساختار پیشنهادی و ساختار قرارگاهی که حضرت آقا بیان کردند، فاصله زیادی می بینیم.

فتحعلی خانی در ادامه با دفاع از پیش‌نویس طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور اظهار داشت: این طرح می تواند همه­ چالش های احتمالی در برابر استعاره قرارگاه را احصاء و می تواند به کم کردن فاصله ایده، طرح و مفهوم قرارگاه کمک کند.

حجت الاسلام میرخندان با انتقاد از طرح خاطرنشان کرد: با توجه به عنوان طرح که رسانه است بنظر می آید محتوا متناسب با فرهنگ است و جهت گیری رسانه ای آن کم رنگ و به یک معنا ضعیف است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به مغفول ماندن پیوند مسائل فرهنگی با سایر تصمیمات کلان کشور به ویژه اقتصادی در این طرح بیان داشت: معمولاً در ارائه و پیشنهاد طرح های تحولی در حوزه فرهنگ، پیوند و اثر پذیری حوزه فرهنگ از سیاست­‌ها و راهبردها و اقدامات سایر حوزه­ ها به ویژه اقتصاد مغفول می ماند، لذا حل مسائل فرهنگی صرفا با سیاست‌های که صرفا ماهیتی فرهنگی دارند موفق نخواهد بود، مضافا اینکه غالبا در طرح های تحولی بیش از آنکه به حوزه عملیات فرهنگی و سربازان عرصه جهاد فرهنگی توجه شود، دنبال مدل تولید و باز تولید ساختار های متعدد و متکثر برای حل مسائل فرهنگی هستیم.

 فتحعلی خانی در جمع بندی پایانی اظهار داشت: نقطه قوت پیش‌نویس، جامعیت محتوایی است، هرچند قابل نقد هم باشد اما جنبه مثبتش قابل تقدیر است، یک مشکل شورای عالی انقلاب فرهنگی مسأله امتداد سیاست گذاری‌ها به حوزه اجرا است که در این طرح به آن پرداخته و طرح مسأله شده و تلاش بر چاره اندیشی برای حل این مشکل بوده است.

خبرنگار: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات