۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۶۹۹۷۴۶
هدایتگران فرهنگ (۱۰)

ضرورت قرارگرفتن «شورای حوزوی» در دل سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی

ضرورت قرارگرفتن «شورای حوزوی» در دل سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: شورای حوزوی نظیر کمیسیون های مجلس هستند که غالباً متخصص ترند؛ حضور فعال شورا موجب می شود تا شاهد ازدحام مسائل در صحن شورا نباشیم.

بهمن ماه ۵۷ تنها نقطه پایان برای رژیم ستم شاهی نبود، بلکه سرآغازی بود برای تحولات عمیق در همه عرصه‌های اجتماع ایران اسلامی بود و بی تردید عرصه فرهنگ از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رفت، از این رو پیشوای حکیم انقلاب امام خمینی(قدس سره) همواره بر موضوع فرهنگ بعنوان مهمترین عرصه انقلاب تاکید داشت، تاجایی که در ۲۳ خرداد ۵۹ دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند، اما بازهم به همین اکتفا نکرده و با صدور پیامی در ۱۹ آذر ۶۳ و با تاکید بر فراگیر شدن انقلاب فرهنگی در همه شئون کشور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با دستور ایشان تشکیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه فرهنگ امری مردمی است، گفت: در حالی در کشور ما فرهنگ به یک امر دولتی تبدیل شده که این بزرگترین آسیب است.

وی با اشاره به اینکه هم افزایی و تقسیم کار میان متولیان امر علم و فرهنگ در کشور وجود ندارد، ابراز کرد: در تقسیم کار و‌ نگاشت نهادی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی‌ باید حوزه عمل و ماموریت به صورت گزینشی و انتخاب چند مساله خاص دنبال شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: نظر به تکثر مسایل پیرامون موضوع زن و خانواده، حل همه آن مسائل و سامان بخشی به امور بانوان، خارج از توان یک دستگاه و یا سازمان خاص است گفت: بعضا هم مشاهده می شود که علی رغم اینکه مجموعه ای مثل حوزه علمیه خواهران که می تواند در تبیین و حل مسائل زن و خانواده اثر گذار باشد اما متاسفانه در نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی از ظرفیت این نهاد استفاده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ادامه داد: باید توجه داشت که فرهنگ یک چرخه است که به نظارت و ارزیابی منتهی می شود و باید در کل فرآیند آن، متخصصین تمام ذینفعان مشارکت کنند و نمی شود تصمیم گیری در این امر مهم را به چند نفر محدود کرد.

وی با تاکید بر اینکه از جمله آسیب های حوزۀ فرهنگ، نگاه مکانیکی و دستوری به مسالۀ فرهنگ است، بیان کرد: در صورتی که فرهنگ‌ یک حوزه تخصصی است نه یک حوزه صرفا مدیریتی، اگر مدیران در صدر و اندیشمندان و متخصصین در پایین کار باشند در به سامان سازی فرهنگ به جایی نمی توان رسید، در واقع مدیران باید خادم باشند و دانشمندان در صدر بنشینند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه باید توجه داشت اگر اندیشه راهبردی در مدیران وجود نداشته باشد مسائل غیر راهبردی جریان پیدا می کند، عنوان کرد: در واقع تلاش معطوف به حل مشکلات بودجه و تنظیم روابط می شود و در نتیجه هیچگاه وارد مقولات حوزه فرهنگ نخواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: شوراها در واقع نظیر کمیسیون های مجلس هستند که غالبا متخصص ترند؛ حضور فعال این شوراها ضمن بررسی تخصصی موضوعات و مسائل، زمان رسیدن به تصمیم را هموار کرده و موجب می شود تا شاهد ازدحام و ترافیک مسائل در صحن شورا نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوره تحول باید اختیارات شوراها افزایش پیدا کند، تصریح کرد: باید در حجم بالای مسائل فرهنگی، شوراهای تخصصی تصمیم گیر باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: با توجه به ضرورت تزریق نگرش دینی و حوزوی، شورای تخصصی حوزوی باید در فرایند سیاستگذاری علم و فرهنگ حضور داشته باشد، در واقع افزون بر مسائل دین در مسائل علم و فرهنگ نیز حضور فعال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: نکته دیگر این که باتوجه به جریان و فعالیت رسانه ها و فضای مجازی، سرعت تخریب فرهنگ در ایران خصوصا در حوزه زن و خانواده بسیار بالاست و باید مسولیت های فرهنگی در کشور تقسیم و تسهیم شود و اینگونه نباشد که هر نهادی در کشور خودش را در تمامی حوزه ها مسؤل بداند و هر بخش و نهادی باید فرایندش منتج به حل چند مساله باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باید نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجموعه ها و دستگاه ها روشن باشد، خاطرنشان کرد: حوزه ی نظارت نیز باید تقویت شوند تا مشخص شود که آیا متولیان و نهادهای ذیربط وظایفشان را به خوبی انجام می دهند یا خیر.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
من بين الأضرار في مجال الثقافة النظرة الميكانيكية والقواعدية لمسألة الثقافة
1
0
حسنی
|
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
ترجمه: از جمله آسیب های حوزه فرهنگ، نگاه مکانیکی و دستوری به مسئله فرهنگ است