۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۸۲۰
به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛

آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» برگزار شد

آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» برگزار شد
آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» در قالب «اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم آیین معرفی «نقشه جامع عرفان نظری» در قالب «اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری»عصر امروز با حضور آیات اعرافی و رجبی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیت الله رجبی در این مراسم با اشاره به شخصیت علامه مصباح ابراز کرد: آیت الله مصباح همواره دغدغه شناخت و عمل به وظیفه را داشتند و در کنار افق بالای معنوی و علمی خودشان یکی از اموری که بسیار احساس مسئولیت درباره آن کردند مباحث عقلی حوزه علمیه بود.

وی ضمن بیان دغدغه های آیت الله مصباح تصریح کرد: اخلاق و معنویت، مباحث قرآنی و علوم عقلی سه دغدغه مهم و جدی آیت الله مصباح بود و از آغاز تاسیس موسسه برای مباحث قرآنی و عقلی گروهی را تشکیل دادند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: علامه بحث دائره المعارف را از سالیان پیش مطرح کردند و خودشان طرح اولیه و ایده آن را دادند و پرداختن به دائره المعارف علوم عقلی با همت والای علامه مصباح به ثمر نشست.

در ادامه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بالندگی علوم عقلی را از ویژگی حوزه علمیه برشمرد و اظهار کرد: امروز تکیه بر اندیشه های بلند نظری و مشارب مختلف حکمت و فلسفه یک ضرورت است اما توقف در آن نقطه ها حتماً روا نیست.

وی قدرت گفتمانی را در حفظ تراث عقلی دانست و تصریح کرد: تراث و این سرمایه عظیم فکری، معرفتی، عقلی، فلسفی و عرفانی قدرت گفتمانی ما را بالا می برد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: عقل راهبر و دال به وحی و نقل است، ما تعبد بی پایه و بی ریشه را نمی پذیریم، دین احساسی و صرف عاطفی را نمی پذیریم، دین را برپایه دلالت مستقل عقل پذیرفته و از آن دفاع می کنیم.

گفتنی است در ابتدای این مراسم حجت الاسلام احمد ابوترابی رئیس مرکز دائره المعارف موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به خاطره ای از علامه مصباح گفت: علامه می فرمود اساس عرفان سلوک عملی و تهذیب نفس است و بزرگان عرفان هرچه بدست آورده اند از این راه بوده است و بعضی از امور هم در تلطیف روح موثر است آن عم نباید نادیده گرفت و از ان جمله به دیوان اشعار حافظ اشاره کرد.

وی افزود: آنچه فلسفه را از مهجوریت در حوزه علمیه به در آورده است این بود که آیت الله طباطبایی اجازه نقل می داد و وقتی به مسائل ذوقی می رسید درس را ادامه نمی داد و به اهل آن واگذار می کرد.

ارسال نظرات