۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۷۰۰۸۷
آیت الله وحید خراسانی:

پیامبر اکرم محل اشراق فعل الله است / هر آنچه در پیامبر وجود دارد در وصی او نیز موجود است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله وحید خراسانی در درس تفسیر خود گفت: : عبارات قرآن برای عامه مردم است، اشارات آن برای علما، لطایف آن ویژه اولیا و حقایق آن مختص انبیا است.
1/ آيت الله وحيد خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که چهارشنبه ها با حضور پرشور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار می شود در ادامه بحث و بررسی تفسیر حروف مقطعه با بیان اینکه قرآن کتاب تدوینی خدا و عالم وجود، کتاب تکوینی خداوند است گفت: این مطالب هیچ کدام خطابه نیست بلکه تمامی آن عقلا و نقلا مستند به قرآن است.

وی افزود: همانگونه که در قرآن از «ما انزل» به آیات تعبیر می شود در نظام خلقت هم همینطور است و هر دو فعل الله است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم از پیامبر (ص) به عنوان محل اشراق فعل الله یاد کرد و بیان داشت: همانگونه که در کتاب تکوینی همه چیز برای همه کس قابل درک نیست در کتاب تدوینی نیز همه آن، برای همه افراد قابل فهم نیست.

وی تصریح کرد: یک بخش از قرآن برای عموم قابل دست یابی است بخشی دیگر از آن برای خواص قابل نیل است، یک قسمت هم برای خاص الخواص و بخش دیگری از آن هم تنها برای اخص از خواص الخواص قابل درک و فهم یابی است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه برای قرآن اشارات، لطایف و حقایقی است خاطر نشان کرد: عبارات قرآن برای عامه مردم است، اشارات آن برای علما، لطایف آن ویژه اولیا و حقایق آن مختص انبیا است.

وی اضافه کرد: در حروف مقطعه و همچنین مفردات مثل غ، ص، ن و ... در این حروف مظروفی است که ظرفیت آن حتی برای حضرت ابراهیم موسی و عیسی (ع) هم نیست.

آیت الله وحید با اشاره به اینکه از لحاظ عقلی مراتبط و درجات مختلف هستند تاکید کرد: فلاسفه از قدیم الایام به مراتب در وجود قائل شده و معتقدند در وجود دو کثرت عرضی و طولی است.

وی گفت: کثرت عرضی به هیات و کثرت طولی به مراتب تشکیک وجود است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه تمام آنچه که در حضرت خاتم (ص) است به حکم عقل و نقل در وصی ایشان نیز متجلی است خاطر نشان ساخت: قرآن تبیان هر چیزی است و ظرفیت آن شی فقط حضرت خاتم و وصی آن است.

وی با اشاره به روایاتی به تفسیر و تبیین حروف مقطعه و تهجی پرداخت و گفت: آنچه از روایات استفاده می شود این است که غالب این حروف منحصر در خاتم و وصی ایشان است و با این تعبیر قهرا مشکل فواتح سور و حروف تهجی از حیث عقلی و نقلی حل می شود./پ202
 
ارسال نظرات