۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۰۰۹۱۰
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

پیشرفت فرهنگی سبب ترقی اقتصادی و سیاسی است

پیشرفت فرهنگی سبب ترقی اقتصادی و سیاسی است
رفیعی آتانی با اشاره به نقش فرهنگ و اصالت دانش در تحقق رشد اقتصادی گفت: مطالعات اقتصادی حاکی از آن است که بیش از هفتاد درصد رشد اقتصادی کشورها محصول دانش است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عطاء الله رفیعی آتانی در نشست گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اقتصاد به خودی خود نمی تواند مشکلات خود را برطرف کند، بلکه رفع مشکلات اقتصادی نیازمند فرهنگ اصیل و مبانی قوی است.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مراکز آموزشی، پژوهشی وآکادمیک ما و حتی رسانه نقش بسیار مهمی در خلق ادبیات دانش، تولید فرهنگ اصیل و گفتمان سازی دارند، اگر وضعیت فرهنگ در کشور ما اصل قرار بگیرد به دنبال آن، اقتصاد نیز سامان پیدا خواهد کرد، هر چند این کارها نیاز به مجاهدت و کوشش شبانه روزی دارد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه مشکلات اصلی کشور و مردم، در همه زمینه ها، اقتصادی است به گونه ای که امروزه نظام قانونگذاری، سیاستگذاری و اجراء بیشتر در این عرصه متمرکز شده است. اما واقعیت این است که راه حل عمده مشکلات اقتصادی  کشور بر عهده فرهنگ است  عدم توجه به این واقعیت بزرگترین ظلم به فرهنگ و اقتصاد است.

از طریق فرهنگ باید به سمت رفع چالش های اقتصادی رفت

وی با بیان اینکه اگر مشکلات کشور اقتصادی است، اما راهکارها فرهنگی است، بیان داشت: اقتصاد نمی تواند به خودی خود مشکلات خود را برطرف کند، بلکه رفع این مشکلات نیازمند فرهنگ و مبانی مبنایی است و از طریق فرهنگ باید به سمت رفع چالش های اقتصادی رفت، فرهنگ کار و فرهنگ مصرف از جمله مصادیق روشن این مدعاست.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: گاهی حتی مراکز پژوهشی و تصمیم گیری ما سعی دارند راه حل همه مشکلات کشور را اقتصادی ببینند و با همین ابرازها، آن را حل و فصل کنند، بزرگترین ضربه به کشور اعم از اقتصاد و فرهنگ، از همین منظر است.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یادآورشد: بزرگترین انحرافی که از زمان دولت سازندگی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته، این بود که اولا همه مشکلات کشور، اقتصادی و ثانیا تمام راه حل مشکلات اقتصادی کشور، اقتصادی دیده شد و گویا همه مساله کشور، اقتصاد است،  در چنین حالتی متاسفانه همه چیز از جمله فرهنگ، زیرپای اقتصاد قربانی می شود.

رفیعی آتانی بیان داشت: سیر مطالعات آن دوره تا کنون نشان می دهد که پذیرش لیدری اقتصاد با جامعه ایران چه کرده است.

وی ادامه داد: ما امروز باید راه جدیدی در پیش بگیریم، تقاضا دارم که به جای نگاه محدود و صرف به حوزه فرهنگ دینی به معنای خاص، توجه خود را به سمت "نگاه دینی به فرهنگ" معطوف کنیم، ما در نظام اداری کشور و سایر ابعاد آن به کلیت نگاه دینی به فرهنگ  نیاز داریم و این همان مطالبه اصلی و اساسی ما است که خود را در برنامه پنج ساله نشان خواهد داد.

نقش برنامه های توسعه در جهت دهی سیاسی و فرهنگی کشور

قائم مقام مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برنامه پنج ساله توسعه یک برنامه تمام عیار اقتصادی است و هر زمان در مورد توسعه فرهنگی سخن گفته می شود از پیش زمینه های فرهنگی توسعه اقتصادی یا از دستاوردهای  فرهنگی توسعه اقتصادی سخن به میان می آید.

وی ادامه داد: برنامه پنج ساله همچنین عرصه خوبی برای گفتمان سازی، تصمیم گیری و سیاست گذاری است، برخی ها می گویند مگر برنامه چه اندازه عمل می شود که ما روی آن حساس باشیم، پاسخ این است که، برنامه هر چند ممکن است به صورت کامل عمل نشود ولی دارای ظرفیت جهت دهنده و گفتمان سازی خوبی است.

رفیعی آتانی با اشاره به نقش برنامه های اقتصادی در تحولات جامعه در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفت: برنامه اول توسعه، همه تحولات کشور را از سال ۶۸ به بعد حتی در عرصه سیاسی  تحت تاثیر قرار داد، حتی آن نگاه توسعه اقتصادی، فرهنگی را به وجود آورد که در عرصه سیاست توانست به سود یک گفتمان رقم بخورد و این روند کمابیش در حال طی شدن هست.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: امروزه فرهنگ درنظام تصمیم گیری، قانونگذاری و سیاستگذاری و حتی پژوهش های علمی، سرجای خود نیست و باید با کمک نخبگان و شخصیت های حوزوی، آن را سرجای خود برگردانیم.

فرهنگ را از مظلومیت نجات دهیم

رفیعی آتانی ادامه داد: در آستانه برنامه هفتم توسعه بویژه در زمانی که دولت مردمی و مجلس انقلابی که مبنای دینی و هویت انقلابی دارند، در راس کار قرار دارند، باید وارد این چالش بشویم، جریان سازی کنیم و حرف های روشن بزنیم، تا فرهنگ را از مظلومیت نجات دهیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: انتظار از گروه فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که ظرفیت حوزه را به طور کامل برای حمایت از کلیت کشور به کار بگیرد.

رفیعی آتانی بیان داشت: حوزه علمیه برای دفاع از کلیت فرهنگ و نگاه دینی به فرهنگ و خارج شدن فرهنگ از مظلومیت، ورود و روشنگری کند و حتی آبروی خود را در گرو بگذارد.

وی ادامه داد: اگر در همچنان بر همان پاشنه بچرخد، در اداره کشور شاهد خواهیم بود که فرهنگ فرعی، جانبی و دسته چندم و غیر موثر خواهد بود، در نتیجه مشکلات اقتصادی هم سرجایش خواهد بود.بنابراین رسالت بزرگی بر دوش داریم.

حوزه علمیه با اقتصاد تاریخی خودش پیوند بسیار ارگانیکی دارد

رییس گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین طی سخنانی گفت: ارتباطی که مجلس با حوزه های علمیه برقرار کرده مرهون یک سری واقعیت ها هست از جمله اینکه وضعیت حوزه های علمیه در حال حاضر با حوزه های ابتدای انقلاب و حتی یک دهه قبل قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا خاطرنشان کرد: امرزه مراکز پژوهشی و آموزشی متعددی در دل حوزه های علمیه ایجاد شده که می توانند در رقابت با ادبیات کلاسیک و آکادمیک دانشگاهی، وارد این عرصه ها شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ناظر بودن پژوهش ها و مطالعات علمی با واقعیت های جامعه برای ارتقای محیط آموزشی و پژوهشی بسیار تاثیر گذار است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اینکه در ارتباط با نسبت فرهنگ با اقتصاد، خیلی مشکل داریم، گفت: از نظر تاریخی، حوزه علمیه با اقتصاد تاریخی خودش پیوند بسیار ارگانیکی دارد به گونه ای که انقلاب اسلامی ایران را بازار و روحانیت ایجاد کردند.

وی ادامه داد: اما اکنون قشر وسیعی، در حاشیه ادبیات فرهنگ دینی، ارتباط برقرار کردند و کانون این دغدغه ها نیز بانک ها هستند، حالا اینکه بانک تا چه اندازه توانستند با ادبیات دینی تعامل داشته باشد، چه میزان دغدغه های دینی وجود دارد و در مقابل  حوزه چه مقدار در این عرصه ها تولید ادبیات کردند، بحث دیگری است.

وی بیان داشت: فرهنگ اقتصاد واقتصاد فرهنگ دو مساله مجزا هستند و ما کاستی داریم، مجلس شورای اسلامی باید فعال باشد و در مقابل خلق ادبیات و مفاهیم دینی در این زمینه ها مهم خیلی مهم است.

ارسال نظرات