۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۰۰۹۸۲
دبیرعلمی دومین جشنوراه بین المللی رسانه ای امام رضا(ع):

ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می‌شود

ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می‌شود
دکتر اکبر نصراللهی در دومین جشنوراه بین المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت: ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با ترویج مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دبیرعلمی دومین جشنوراه بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) با اشاره به اضافه شدن دو بخش به جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) گفت: ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با ترویج مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می شود.

دبیر علمی دومین جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) گفت به منظور ترویج مکتب حاج قاسم و نیز معرفی خادم امام الرضای واقعی، از خالقان آثار فاخر مرتبط با امام رضا(ع) و مکتب شهید سلیمانی قدردانی خواهد شد.

دکتر نصراللهی از مهمترین ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی، را عشق به ائمه معصومین(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) و خدمت به مردم دانست و گفت آثار مرتبط با مکتب حاج قاسم سلیمانی و فرهنگ رضوی در کمیته علمی هیئت داوران ارزیابی و در صورت کسب امتیازات لازم معرفی می شوند .

دبیر علمی دومین جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا (ع) همچنین با معرفی بخش های مختلف جشنواره گفت: با اضافه شدن  دو بخش رسانه های بین المللی و رساله ها و پایان نامه ها، جشنواره دوم رسانه ای امام رضا در ۸ بخش رسانه‌های صوتی، تصویری، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مجازی، عکس و گرافیک، رسانه‌های بین المللی و رساله‌ها و پایان نامه‌ها همزمان با دهه ولایت در تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار می شود .

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی و دانشگاهی در جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) گفت: رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که با موضوعات مرتبط با مدل‌ها و الگوهای ترویج فرهنگ و سیره رضوی در طول ۵ سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف دفاع شده‌اند، امکان شرکت دارند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی رسانه های متعهد در سال های آینده بتوانند در مقابل آرایش رسانه‌های معاند و ضد دین موفق و بازدارنده باشند.

آثار فاخر مرتبط با امام رضا(ع) و مکتب حاج قاسم نیز مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند.

ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می شود

نصراللهی: اخبار معارفی رسانه‌ها در مقابل اخبار رسانه‌های معاند قدرت بازدارندگی ندارند

دبیر علمی جشنواره امام رضا(ع) با انتقاد از ضعف اخبار معارفی در رسانه‌ها گفت: اخبار حوزه‌های دینی و معارفی در کشورمان کم و مناسبتی هستند و در مقابل اخبار رسانه‌های معاند بازدارنده نیستند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین گفت: تمرکز و توجه افراطی به سوژه های رسمی، استفاده ناکافی از ظرفیت های مردمی و ثمن ها، ساختارها و رویه های سنتی، ادبیات تولیدات رسانه ای، فقدان ارتباط یا ارتباط ناکافی بین بخش های تولید کننده ادبیات دینی و رسانه ها، استفاده ناکافی از ظرفیت های رسانه های جدید، غفلت یا توجه ناکافی به موضوعات جوانان و ضعف فاحش در استفاده از برخی قالب های رسانه ای را از دیگر اشکالات تولیدات  دینی رسانه ها است.

ویژگی های جشنواره

دبیر علمی دومین  جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) را  از نظر نوع رقابت، پیام ها و شرکت کنندگان متمایز معرفی کرد و افزود: رقابت خالقان آثار در این جشنواره از جنس عادی نیست؛ بلکه در اینجا خادمان رسانه ای  امام رضا(ع) تلاش می کنند در تولید و  انتشار  و روایت سبک زندگی و فرهنگ رضوی و خلق سریع، جامع و صحیح پیام‌های ناب انسانی، اخلاقی و اسلامی از یکدیگر سبقت بگیرند.

وی با تشریح موضوعات و پیام های متمایز جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) از سایر جشنواره‌ها بیان کرد: پیام‌های جشنواره امام رضا(ع) نیز منبعث از سیره و فرهنگ رضوی است؛ مبتنی بر احترام، اخلاق، ارتباطات صحیح، عشق، بندگی، مقاومت، مدیریت بحران، گفت‌وگو، تعادل، تفکر، صبر، تدبیر، منطق، انصاف، ادب و آزاد اندیشی هستند.

مؤلف کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه های حرفه‌ای» در ادامه تشریح کرد: نیاز بشر امروز آن طور که غربی‌ها مدعی و پرچمدار آن هستند، حقوق بشر و حیوانات و یا محورهایی نظیر مناظره و مذاکره و گفت‌وگوی میان فرهنگی است که سال‌ها پیشتر در فرهنگ اسلامی مطرح شده است؛ پیام‌هایی که ضرورت دارد خبرنگاران و خادمان رسانه‌ای در شکل و قالب‌هایی جذاب تولید، منتشر و باز تولید کنند.

شرکت‌کنندگان جشنواره امام رضا(ع) خادمان گمنام رسانه‌ای امام رئوف هستند

دکتر نصراللهی شرکت کنندگان جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) را نیز متفاوت خواند و اظهار کرد: شرکت‌کنندگان این جشنواره افراد معمولی و در واقع خادمان گمنام رسانه‌ای هستند که با کمترین امکانات از نقاط مختلف ایران و جهان به‌ویژه ملل اسلامی در کنار افراد و رسانه‌های پر قدرت و حرفه‌ای نظیر صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات با تولید محتوا در مسیر ترویج فرهنگ رضوی کوشش می‌کنند تا عشق و ارادت خود را نشان دهند تا مطابق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، در مسیر «جهاد تبیین» قدم بردارند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  افزود: شرکت‌کنندگان در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) عاشقان، حافظان و مدافعان حرم مطهر رضوی، ولایت و سفیران مردم ایران و شیعیان و همه مؤمنان و آزادی ‌خواهان جهان اعلام کرد و ادامه داد: جشنواره امام رضا(ع) با چنین اهداف، شرکت کنندگان، پیام‌ها و نوع رقابت متفاوت می‌تواند طلوع مبارک و امید بخشی برای فردای رسانه‌های دینی باشد و تلاش کند حقایق مرتبط با سیره و فرهنگ رضوی را تولید و منتشر کند.

وی یکی از ویژگی‌های جشنواره را استفاده از داوران برخوردار از اندوخته‌های نظری و پیشینه حرفه‌ای ارزشمند معرفی و ابراز کرد: داوران از بین شخصیت‌های صاحب نام در رسانه‌های مختلف و فعال در مراکز دانشگاهی کشور و دارای آثار و تالیفات متنوع علمی هستند.

نصراللهی گفت نیاز بشر امروز به دین و معارف رضوی را بیش از گذشته است و خادمان رسانه‌ای امام رضا(ع) باید با اتخاذ راهبرد واقع‌ نمایی و بازدارندگی مقابل آرایش فعلی رسانه‌های ضد دین بایستند تا ازقدرت اثرگذاری آنها بکاهند و از شبهه افکنی و انحرافات آنها جلوگیری کنند.

ازخالقان آثار فاخر و مرتبط با مکتب حاج قاسم و فرهنگ رضوی قدردانی می شود

معیارهای انتخاب برگزیدگان/ در حوزه اخبار دینی ضعیف هستیم

این محقق مطالعات رسانه‌ای با بیان اینکه داوری دوره نخست جشنواره با اغماض انجام شده و در برخی حوزه‌ها به دلیل منطبق نبودن تولیدات با ارزش‌های تعریف شده در جشنواره، رتبه‌های اول و دوم انتخاب نشدند، بیان کرد: اخبار حوزه‌های دینی و معارفی در کشورمان کم و مناسبتی هستند و وجه جامع‌‌نگری ندارند و همچنین بازدارندگی در مقابل اخبار رسانه‌های معاند ندارند.

دبیر علمی دومین جشنواره بین المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) با برشمردن ملاک‌های مورد نظر در انتخاب تولیدات برتر گفت: توجه به  سوژه‌ و پرداخت اختصاصی، توجه ویژه به خالقان مردمی آثار رضوی و موضوعات غیر رسمی و خارج از حرم و مشهد مقدس، پرداخت کیفی و روندی به موضوعات، عمق بخشی، توجه به منطق، عقلانیت، تحقیق، تدبر و تفکر در کنار توجه به احساسات پاک دینی و مذهبی و توجه به جامعیت، ساختار و تنظیم و قالب متناسب با مخاطابان و رسانه ها  از مهمترین شاخص های اریابی داوران در جشنواره دوم است .

نشست خبری دومین جشنواره رسانه امام رضا(ع) با حضور اکبر نصر‌اللهی دبیر علمی، محسن هوشمند دبیر اجرایی، حمیدرضا مقدم‌فر عضو هیأت داوران و عبدالکریم خیامی عضو هیأت داوران جشنواره در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در تهران گفت برگزار شد.

محسن هوشمند دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) گفت: اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشتآثار خود را به سایت mediafest.razavi.ir  ارسال کنند.

در این نشست همچنین دکترحمیدرضا مقدم‌فر داور دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)،حرم امام رضا(ع) را مهم‌ترین کانون معنویت دانست و گفت: امروز حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) و آستان قدس رضوی، یکی از بزرگترین کانون‌ها و مراکز معنویت و نشر معارف اسلامی و تشیع است که این امر اهمیت این جشنواره را نشان می‌دهد.

مقدم‌فر با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در روز میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: این جشنواره عرصه جهاد تبیین است؛ در واقع اهالی رسانه با حضور خود در بخش‌ها و قالب‌های مختلف این جشنواره حضوری جهادی در تبیین معارف دینی، اسلامی و تشیع دارند.

در ادامه عبدالکریم خیامی یکی دیگر از داوران دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، با بیان اینکه نباید اثری را به صرف توصیف تولید کنیم گفت: موضوع جشنواره امام رضا(ع) و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود، اگر چه نور و منشا آن حرم علی بن موسی الرضا(ع) است؛ اما محدود به حریم و جغرافیای فیزیکی این بارگاه منور نمی شود، بلکه باید در بُعد و گستره جهانی باشد.

خیامی از دیگر نکات قابل توجه در این جشنواره را مباحث زیبایی شناسانه آثار ذکر کرد و گفت: انتظار داوران از اثری که دریافت می‌کنند با تولید کننده و ارسال کننده حقیقی و حقوقی تنظیم می‌شود انتظار ما این است آثار از تکنیک‌های زیبایی شناسی و مهارت های فنی برخوردار باشد.

ارسال نظرات