۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۷۰۱۰۴۴
حجت الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد؛

شعر معطوف به عینیت و آلام مردم، منادی ارتقای سطح فرهنگی جامعه

شعر معطوف به عینیت و آلام مردم، منادی ارتقای سطح فرهنگی جامعه
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد که اگر شعر معطوف به آلام و عینیت جامعه و برگرفته از بطن قرآن به سراغ جامعه برود می تواند منادی ارتقای سطح فرهنگی جامعه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در اختتامیه پنجمین شعر حوزه(اشراق) که امشب در سالن همایش های غدیر این دفتر برگزار شد، با اشاره به یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری گفت: هجرت شیخ عبدالکریم حائری و جمعی از شاگردانش آغاز یک جرکت بسیار شتابان برای اوج گرفتن حوزه علمیه قم شد تا جایی که امروز حوزه علمیه قم مرکز حوزه های علمیه جهان تشیع است.

وی با اشاره به امتیازات حوزه امروز نسبت به ادوار گذشته اظهار داشت: حوزه امروز ما در مقایسه با حوزه گذشته یک ویژگی های بسیار خاصی را پیدا کرده است، یکی از این ویژگی ها مسأله برجسته شدن و تقویت وجهه هنری حوزه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شعر از گذشته در حوزه  رواج داشته است، بیان کرد: وجوه دیگر حوزه های هنری مثل هنرهای نمایشی و تجسمی نیز امروز در حوزه علمیه رواج دارد و فعالیت های خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی زبان شعر را دارای ظرفیت های متنوعی دانست و تصریح کرد: زبان شعر می تواند صناعی محض باشد و فقط از آهنگین و زیبایی های لفظی برخوردار باشد، کما اینکه شعر می تواند تماماً از عنصر خیال و اغراق آمیز و بی ارتباط با واقعیت برخوردار باشد.

وی افزود: شعر می تواند معطوف به واقعیت هم و در واقع قرائت زیباشناسانه و خیال انگیز از واقع باشد، شعری که زبانش معطوف به واقعیت، حوادث جامعه و واقعیت های تاریخی است، در واقع قرائت زیبا شناسانه واقع می شود.

شعر معطوف به عینیت و آلام مردم، منادی ارتقاء سطح فرهنگی جامعه

حجت الاسلام والمسلمین واعظی زبان شعر را حکایت‌گری و گزارش‌گری عالمانه ندانست و گفت: زبان شعر اگر گزارش خشک و عریان واقعه باشد، لطافتی ندارد و از سنخ زبان علم می شود.

وی با اشاره به نگاه معرفتی ادامه داد: اگر شاعر با این نگاه وارد عرصه زندگی شود و شاعر متوجه رنج و آلام مردم جامعه و حوادث اطرافش باشد و با این توجه شعر بسراید، توان ایجاد تغییر در ذائقه فرهنگی و حرکت اجتماعی را خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شعر معطوف به آلام و عینیت جامعه و شعری که از بطن قرآن و روایت منبعث شده است، به سراغ جامعه برود می تواند منادی ارتقای سطح فرهنگی جامعه شود و بذر عزت را در جامعه بیفشاند.

ارسال نظرات