۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۰۱۱۹۱

17 سال انتظار برای تولد فرزند

17 سال انتظار برای تولد فرزند
مستند «برایمان بمان» راوی زندگی زوجی می‌شود که برای به دنیا آمدن فرزندشان 17 سال انتظار کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، مستند «برایمان بمان» روایت‌گر زوج جوانی به نام زینب و علی است. آن‌ها در اولین بارداری زینب به دلیل شرایط زندگی نامناسب وعدم آمادگی برای بچه‌دارشدن تن به سقط خودخواسته داده‌اند. حالا ۱۷ سال گذشته و به دلیل سقط‌های مکرر، بچه‌دار شدن برای آن‌ها یک رؤیا شده‌است. 

سمیه کریمی کارگردان مستند «برایمان بمان» در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره چگونگی انتخاب سوژه این مستند، گفت: هرکدام از سوژه‌هایی که برای ساخت این مستند معرفی می‌شدند جذابیت خاصی داشتند، تا این‌که یکی از دوستانم که پزشک متخصص زنان بود، زینب را به من معرفی کرد. من در اولین جلسه با همسر این خانم صحبت کردم و بعد از آن گفت‌وگویی هم با زینب داشتم. این زوج با این‌که گذشته پر از چالش و پراسترسی را پشت سرگذاشته بودند؛ اما پر انرژی و امیدوار بودند.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که این خانواده داشتند، مهمترین مسئله برای من این بود که زن و مرد با تمام وجود تمایل داشته باشند که جلوی دوربین حاضر شوند. از طرف دیگر، گذشته و حال این خانواده باید برای مخاطب آنقدر جذاب می‌بود که ذهن او را درگیر کند. مخاطب باید شیرینی حس مادری و پدری را که مدت‌هاست در دغدغه‌های مردم گم شده درک کند و از این حس ناب و دوست داشتنی به راحتی نگذرد.

کریمی درباره سختی‌های ساخت مستند با چنین سوژه خاصی توضیح داد: حضور در زندگی یک خانواده در این شرایط راحت نیست؛ البته شاید این که من یک خانم بودم کمک زیادی به همکاری این زوج با ما کرد. از همان ابتدا با این که به دلیل بارداری‌های ناموفق در گذشته، دوران پر استرسی را داشتند؛ اما از همکاری با ما دریغ نمی‌کردند. به نظر من در جریان تولید یک مستند از یک زمان به بعد باید آنقدر ارتباط با سوژه‌ها قوی باشد که حضور عوامل و دوربین حس نشود. این موضوع، ساده نیست؛ اما خوشبختانه با وجود مدت زمان کوتاه آشنایی، ارتباط خوبی با سوژه‌ها شکل گرفت.

وی در ادامه عنوان کرد: زمانی که من با زینب و علی آشنا شدم، روزهای پایانی انتظار برای تولد فرزندشان را سپری می‌کردند و من برای پژوهش و همراهی با این خانواده زمان کوتاهی را در اختیار داشتم. کار به سرعت آغاز شد و پلان‌های زمان بارداری را گرفتیم، دو روز پس از زایمان هم ضبط داشتیم و بعد از یک وقفه یک ماهه به دلیل شرایط خاص مادر، دوباره چند روزی همراه این خانواده شدیم و تصاویر باقی مانده ضبط شد.

کارگردان مستند «برایمان بمان» با تأکید بر «نزدیک‌شدن به سوژه» به عنوان یکی از ویژگی‌های این مستند افزود: نزدیک‌شدن به خانواده در این شرایط، ساخت مستند را با دیگر سوژه‌ها متفاوت کرد و در این نوع مستند، باید با حداقل عوامل سر صحنه حاضر شد و خب طبعاً این موضوع فشار کار را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، این زوج بعد از ۱۷سال و پس از چند بارداری ناموفق قرار بود صاحب فرزند شوند و استرس اینکه این فرزند سالم به دنیا بیاید، به من و عوامل هم منتقل می‌شد.

وی اظهار کرد: مورد دیگری که در این مستند اتفاق افتاد، جلو افتادن موعد زایمان بود. با وجود برنامه‌ریزی برای ضبط تصاویر هنگام بارداری، با تشخیص پزشک و با توجه به شرایط خاص مادر، تولد نوزاد زودتر انجام شد. طبیعی بود که برنامه‌ریزی ما دچار مشکل شود؛ اما خدا را شکر لحظات خاصی که خانواده داشتند، آنقدر جذاب و تاثیرگذار بود که موضوع از دست رفتن لحظات بارداری را جبران کرد.

این مستندساز یادآور شد: به هر حال خصلت اثر مستند همین است که هر لحظه‌ای که خلق شود، می‌تواند لحظه‌ای ناب و تکرارنشدنی باشد. قطعاً همیشه همه چیز کامل نیست و ممکن است اتفاقاتی بیفتد که مستند را از آنچه که در ذهن کارگردان است، دور کند. این از مزیت‌های فیلم مستند است که ممکن است خروجی نهایی با آنچه روی کاغذ بوده، متفاوت باشد؛ اما به خاطر وقع اتفاقات در لحظه، مخاطب این لحظات را درک می‌کند و بهتر به دل او می‌نشیند.

کریمی درباره ضرورت تولید چنین اثری نیز گفت: در شرایط فعلی جامعه و مردم احتیاج دارند که به دور از هیاهو، لحظات نابی را به تماشا بشینند. متأسفانه مردم به دلیل مشکلات فراوان، مدت زیادی است که لذت مادری و پدری را فراموش کرده‌اند و یا به راحتی از کنار آن می‌گذرند، در صورتی که افرادی مثل زینب و علی که ۱۷ سال از این نعمت محروم بوده‌اند، فقدان این موهبت را درک می‌کنند، شاید این مستند بتواند تلنگری باشد که همه با علی و زینب همراه شوند و بخواهند لحظات دوست داشتنی حس مادری و پدری را تجربه کنند. 

وی در پایان عنوان کرد: خدا را شاکرم که چنین تجربه لذت بخشی داشتم و همراه با زینب و علی، خندیدم، گریه کردم، نگران شدم، استرس داشتم، خوشحال شدم و… تمام حس‌های این خانواده هم به من منتقل شد. در نهایت هم عنوان این مستند که معنای نام نوزادمان، یعنی «برایمان بمان» هم مصداق پیدا کرد و مانلی صحیح و سالم به دنیا آمد و برای این زوج ماند.

بنابراین گزارش، تهیه‌کننده این مستند مهدیه سادات محور است و از دیگر عوامل می‌توان میلاد خسروی به عنوان مجری طرح، محمد قلی پور، تصویربردار؛ محمد خدام، صدابردار و لقمان سخنور تدوینگر، شاهین‌پور داداشی صداگذار و اصلاح رنگ و نور، علی نوروزی نام برد.

مستند «برایمان بمان» تهیه شده در خانه هنری رسانه‌ای «دیما» و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج جمعه هشتم بهمن در قالب پنجمین قسمت از مجموعه «پا به ماه» ساعت ۱۸ از شبکه سه روی آنتن می‌رود. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات