۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۷۰۱۴۱۲

دورخیز ترامپ برای ریاست جمهوری دوره بعد

دورخیز ترامپ برای ریاست جمهوری دوره بعد
رئیس‌ جمهور سابق آمریکا گفت در صورت پیروزی در انتخابات 2024، عفو هوادارانش را که حادثه مرگبار ششم ژانویه ۲۰۲۱ را رقم زدند، بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا ضمن اشاره به نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۴ گفت: در صورت پیروزی، عفو کسانی که به دلیل حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا متهم شده‌اند را بررسی خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «نیویورک پست»، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در تجمع روز شنبه در شهر «کانرو» ایالت تگزاس گفت: اگر من نامزد شوم و اگر برنده شوم، با افراد (که در حمله) ششم ژانویه (دست داشتند) منصفانه رفتار خواهیم کرد و اگر نیاز به عفو داشته باشند، آن‌ها را عفو خواهیم کرد. چون با آن‌ها بسیار ناعادلانه رفتار می‌شود.

اشاره او به حادثه حمله حامیانش در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا در زمان تشکیل جلسه برای تایید پیروزی جو بایدن است که چند کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت. کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی رویدادهای منتهی به و حوادث آن روز و هرگونه دخالت رئیس‌جمهور سابق، اعضای دولت یا حامیان وی است. به طور جداگانه، وزارت دادگستری آمریکا بیش از ۷۰۰ نفر را در ارتباط با این حمله مرگبار متهم کرده است.

ترامپ در ادامه سخنانش گفت: این دادستان‌ها افراد شرور و وحشتناکی هستند. آن‌ها نژادپرست و بسیار بیمار هستند - آن‌ها از نظر روانی بیمار هستند. بدون هیچ گونه حمایتی از حقوق من از سوی دادگاه عالی یا بیشتر دادگاه‌های دیگر، مرا تعقیب می‌کنند. در واقع، آن‌ها دنبال من نیستند، دنبال شما هستند.

او در سخنرانی خود که یک ساعت و بیست دقیقه طول کشید، بارها به تندی علیه عملکرد داخلی و خارجی دولت جو بایدن موضع گرفت و ادعاهای خود درباره «تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰» را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور سابق و جنجالی آمریکا پیش‌تر در جمع حامیانش در آریزونا هم ضمن تاختن به دولت دموکرات فعلی آمریکا گفت آمریکا در جهان حقیر شده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا سخنرانی خود را با حملات لفظی به رسانه‌های آمریکایی و تکرار ادعای خود درباره پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بر جو بایدن شروع کرد.

او سپس در ادامه به کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هوادارانش به کنگره اشاره کرد و به شدت به اعضای آن که اکثریت آن‌ها دموکرات هستند و چند عضو جمهوری‌خواه مخالف ترامپ هم در آن حضور دارند، تاخت. ترامپ مدعی شد، «نانسی پلوسی (رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا) مجلس نمایندگان را به دادگاه‌های نمایشی لنینیستی تبدیل کرده است».

وی با اشاره به بازداشت و محاکمه عاملان حمله به کنگره آمریکا گفت: می‌‎دانید چه اتفاقاتی برای این زندانیان سیاسی افراد می‌‎افتد؟ چرا این کارها را با اعضای «آنتیفا» و جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد»، نمی‌کنند؟... این افراد در جنهم به سر می‌برند، اجازه بدهید آن‌ها وکیل داشته باشند و اجازه بدهید آن‌ها از خودشان در دادگاه دفاع کنند.

ترامپ با تشویق حامیان خود برای شرکت در انتخابات میان‌دوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا اعلام کرد، «این انتخابات بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن، انتخابات ۲۰۲۴ (انتخابات ریاست‌جمهوری) است. ما دوباره کنترل کنگره را به دست خواهیم آورد، ما کاخ سفید را پس خواهیم گرفت، ما آمریکا را دوباره پس خواهیم گرفت».

منبع: فارس

ارسال نظرات