۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۰۱۵۴۹

مزاج خود را از روی نبض تشخیص دهید

مزاج خود را از روی نبض تشخیص دهید
چندی پیش در یکی از عملیات‌های امدادی به دلیل در دسترس‌نبودن گوشی پزشکی مجبور شدم با دستگاه فشارسنج و از روی نبض، فشار‌خون چند مصدوم را بگیرم؛ البته در این روش صرفا فشار ماکزیمم قابل تشخیص و درصد خطا در سنجش فشار مینیمم زیاد است.

به گزارش خبرگزاری رسا، نکته‌ای که باعث شد به نوشتن این یادداشت اقدام کنم این بود که با لمس نبض هر فرد قدرت و شدت و سرعت نبض‌های مختلفی را تجربه کرده و با توجه به اینکه در زمینه طب‌ ایرانی در حال پژوهش هستم درباره چگونگی تشخیص مزاج افراد از روی نبض، مطالعات گسترده‌ای انجام و به نکات قابل‌توجهی دست یافته‌ام که به اجمال در این نوشتار به آن می‌پردازم. براساس اصول طب‌ سنتی‌ از طریق شاخصه‌هایی ازجمله نبض، رنگ‌ پوست، حالت‌ مو، حرارت‌ بدن، جثه، سرعت حرکات شخص، وضعیت غالب روحیات و... می‌توان نوع مزاج فرد را شناسایی کرد.

در افرادی که نبض پر و با قدرت بزند، رگ‌های دست و پایشان بزرگ و از سطح پوست به‌راحتی قابل رویت باشد، رنگ پوست سرخ یا تیره و در لمس، گرمی و رطوبت احساس شود و عضلات و مفاصل فرد درشت و موها پرپشت، ضخیم و حالت‌پذیر باشد، نشان می‌دهد مزاج فرد، گرم و تر یا دموی است.

نبض کسانی که نسبتا پرقدرت اما تا حدودی ظریف‌تر از گرم و ترها بزند و پوست به رنگ گندمی و در لمس، گرم و خشک باشد و فرد قدبلند، لاغراندام و اغلب چهره و جثه‌ای مینیاتوری داشته باشد، نشان‌دهنده مزاج گرم و خشک یا صفراوی است.

در افرادی که نبض، نسبتا ضعیف و اصطلاحا کوتاه و کند بزند، اغلب قلب‌شان حرارت و تحرک نسبتا کمتر و ضعیف‌تری دارد. جثه اغلب این افراد درشت و چاق و بدن پف‌آلود است. رنگ پوست سفید و در لمس، نرم و لطیف بوده و سردی و رطوبت بالایی دارد و موها معمولا نازک و نرم و صاف است. مزاج این افراد به احتمال زیاد سرد و تر یا بلغمی است.

کسانی که نبض، باریک اما در لمس رگ، دیواره آن سخت و بدن جمع و جور و رنگ پوست به سمت تیره و بدن سرد و پوست خشک و زبر و موها مجعد و وز باشد، مزاج‌شان سرد و خشک یا سوداوی است.

البته ناگفته نماند که مزاج به این چهار نوع اصلی خلاصه نمی‌شود و حالات دیگری نیز دارد. با ارزیابی مزاج اگر فرد دچار سوءمزاج باشد یعنی مزاج ذاتی او از حالت اعتدال خارج شده باشد به احتمال زیاد فرد دچار اختلال عملکرد در یک یا چند عضو یا دستگاه بدن مثل گوارش، اعصاب، مفاصل و... خواهد بود که با رعایت تدابیر درمانی و تغذیه‌ای طب‌سنتی سوءمزاج و اختلالات رفع خواهد شد.

لازم است بدانید مزاج افراد از بدو تولد همراه آنها بوده و در زمان تشکیل نطفه و جنین این مزاج مشخص می‌شود. هیچ نوع مزاجی قابل‌تغییر به مزاج دیگر نیست و از دیدگاه طب‌سنتی مزاج ذاتی فردی که در حالت تعادل باشد بهترین مزاج برای او خواهد بود.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم 

ارسال نظرات