۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۷۰۱۶۴۲

آیت الله صافی قریب به یک قرن درخدمت قرآن و اهل‌بیت بودند

آیت الله صافی قریب به یک قرن درخدمت قرآن و اهل‌بیت بودند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله صافی بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب و درطول این سالیان، از حامیان ایشان بودند و درقالب مشورت دادن به مسئولان جهت کمک کردن به نظام اسلامی، از هر فرصتی بهره‌ می‌بردند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، رهبر انقلاب در پیام تسلیت به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی، با صفاتی همچون «فقیه عالی‌مقام»، «مرجع بصیر»، «استوانه‌های حوزه‌ علمیه قم» و از «برجستگان علمی و عملی» از این عالم رحلت‌کرده یاد کردند. ایشان در ادامه پیام‌شان، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را «امین و مورد اعتماد امام‌خمینی(ره)» دانستند و درباره ورود این مرجع‌تقلید به مسائل اجتماعی روز کشور این‌طور نوشته‌اند: «همواره درباره‌ مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب(رهبر انقلاب) را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند.»

با هدف پرداختن به آن وجوهی که رهبری هم در پیام خود به آن اشاره‌ کردند و ابعاد اجتماعی شخصیت این مرجع رحلت‌کرده شیعه، با محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، استاد حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت‌وگو کرده‌ایم. حاج‌ابوالقاسم درباره ابعاد شخصیتی آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: «ایشان یک شخصیت ارزشمند علمی و فرهنگی بودند و قریب به یک قرن درخدمت قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند. خدمات زیادی را درطول سالیان متمادی به حوزه‌های علمیه ارائه کردند. خدمات ایشان در بخش‌های مختلف اعم‌از تربیت شاگردان عالم و مبرز، تالیف کتاب‌های متعدد در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، مباحث فقهی و مباحث کلامی است. ایشان به‌خصوص در عرصه مهدویت و ترویج معارف پیرامون حضرت ولیعصر ارواحنا فداه اقدامات خیره‌کننده‌ای انجام دادند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری اشاره‌ای هم به فعالیت‌های آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در زمینه کمک به توسعه مراکز دینی در کشور داشت و این‌طور افزود: «آیت‌الله صافی در زمینه کمک به توسعه مراکز مقدس دینی مثل مسجد امام‌حسن عسکری در قم که از یادگارهای این مرجع عظیم‌الشان و جلیل‌القدر است، اقدامات ویژه‌ای داشتند. همچنین در بعد خدمات اجتماعی نسبت‌به مردم پیشگام بودند؛ حوزه‌ای که البته درطول تاریخ، همه مراجع ما در آن فعالیت‌های جدی داشته‌اند. این مرجع جلیل‌القدر از طرق مختلفی کمک‌های زیادی به فقرا و نیازمندان ارائه می‌کردند و باتوجه به این‌ نکات، فقدان ایشان، خسارت بزرگی برای حوزه‌های علمیه است.»

حاج‌ابوالقاسم با پرداختن به فعالیت‌های این مرجع تقلید رحلت‌کرده در ایام ابتدایی به‌پیروزی‌رسیدن انقلاب اسلامی گفت: «یکی از ابعاد برجسته وجود ذی‌جود ایشان، خدماتی است که به نظام اسلامی ارائه کرده‌اند. ایشان از همان سال‌های آغاز انقلاب، خدمات شایانی به نظام داشته‌اند. ابتدا با حضور در اولین دوره از مجلس خبرگان رهبری، به‌عنوان یکی از اعضایی بودند که مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بر‌عهده داشتند و در ادامه هم به‌عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان درخدمت اسلامی شدن نظام بودند. ایشان به‌مدت هشت سال دبیر شورای نگهبان بودند و به‌امر امام‌خمینی(ره)، کار بسیار حساسی را برعهده داشتند. بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب و درطول این سالیان، از حامیان ایشان بودند و درقالب مشورت دادن به مسئولان جهت کمک کردن به نظام اسلامی، از هر فرصتی بهره‌ می‌بردند.»

این استاد حوزه علمیه، اشاره‌ای هم به دغدغه‌های آیت‌الله صافی‌گلپایگانی درجهت حل مشکلات مردم کرد و این‌طور ادامه داد: «ایشان دغدغه‌های مقدسی را که معمولا علمای ما برای پیگیری مطالبات مردم دارند داشتند. به همین منظور هر ازچندگاهی در ملاقات با مسئولان، صدای مردم محروم و منعکس‌کننده مطالبات مستضعفان بودند و تلاش می‌کردند مشکلات جامعه را به‌هرشکل ممکن به مسئولان منتقل کنند و ازسوی دیگر، از مسئولان پیگیر حل این مشکلات بودند.»

حاج‌ابوالقاسم در پایان گفت: «آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، یک مرجع جامعی بودند که علاوه‌بر تسلط بر معارف دینی و آشنایی کامل با معارف قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام، نسبت‌به مسائل اجتماعی هم خدمات شایانی ارائه کردند. افزون‌بر آن، در مسائل سیاسی و خدماتی که به نظام داشتند، جزء فقهای برجسته کشور بودند. این نکته را هم باید موردتوجه قرار داد که ایشان، نسبت‌به قرآن و اهل‌بیت، عنایت خاصی داشتند. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، از خیلی سال قبل، برای تشویق طلاب حوزه‌های علمیه به حفظ قرآن، شهریه‌ ویژه‌ای را برای حافظان قرار داده بودند و همچنین در مساله ترویج شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام، خدمات ویژه‌ای انجام دادند. در ایام فاطمیه، خودشان در دسته عزاداری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شرکت می‌کردند و تلاش برای احیای فاطمیه در کشور، جزء افتخارات این مرجع عظیم‌الشان است. درنهایت، به‌خاطر همین عشق و ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام بود که ایشان وصیت کردند پیکرشان را در کربلای معلی به‌خاک بسپارند و خدای متعال هم این عنایت را به ایشان کرد و زمینه فراهم شد تا در جوار تربت مقدس حضرت سیدالشهدا و در حرم امام‌حسین علیه‌السلام به‌خاک سپرده شوند.»

ارسال نظرات