۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۰۱۷۳۲
یادداشت؛

ضرورت مطالعات شناختیِ پیروزی انقلاب اسلامی

ضرورت مطالعات شناختیِ پیروزی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی سرآغاز بیداری امت اسلامی، قوت بخشیدن به پیکره‌ بزرگ ملل مسلمان، تمسک به اصول اعتقاد اسلامی و ایجاد اعتماد به نفس در میان ملت‌ها بوده و هست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مطالعه‌ زوایا، ابعاد و علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به عنوان بزرگترین انقلاب عصر حاضر و تحول ژرف در معادلات منطقه‌ای و جهانی و تأثیرات اجتماعی، امری اساسی در شناخت سیر موفق جمهوری اسلامی در اهداف و آرمان های خود می‌باشد.

«تأکید بر مطالعات شناختی انقلاب اسلامی» برای تمام گروه‌ها و نسل‌ها در زمان کنونی از آن جهت مهم می‌باشد که با گسترش بینش معرفتی و سیاسی در میان اقشار مختلف مردم، تحلیل‌های صحیح از نهضت اسلامی، قابلیت فهم دسترسی بیشتری پیدا می‌کند و همراه با منطق و نگاهی وجدانی می‌شود. تردیدی نیست که تحلیل‌های ناصوابِ انحرافی و القائی از سوی مخالفین و معاندین، ذهن‌ها را مشوش و بعضاً قدم‌ها را سست و قلم‌ها را آلوده‌ی به تحریف و تخریب می‌کنند و بستری برای تزلزل فکری جامعه ایجاد می‌کنند؛ در این کارزار مهم، تشخیص صحیحِ جهت‌ و توجه به جهات اندیشه‌ایی انقلاب اسلامی، امری ضروری می‌نماید که این ضرورت در زمان سلطه‌ رسانه‌های بیگانگان که اندیشه جامعه را هدف می‌گیرند، اهمیتی مضاعف دارد.

سرفصل‌های مطالعات شناختی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم مشخص گردیده؛

بیانیه گام دوم انقلاب، منشور ماندگار و محور مطالعات در تمام موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی است که هر چه از اهمیت آن گفته شد کم است با این حال، تنوع موضوعی بیانیه گام دوم، مهم‌ترین ویژگی آن است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی متفکرانه و ژرف‌اندیش آنرا به تمام ملت ایران ابلاغ فرمودند و گذشته را آنچنان که بوده ترسیم و آینده را تصویر نموده‌اند؛ اهمیت این بیانیه در مرحله اول، محورهایی است که گذشته انقلاب را رقم زده و آینده آنرا می‌سازد، هر چند لسان بیانیه، لسان عمل و نگاهش به افقی مقدس است، امام تمام فرازهای آن مأموریت‌هایی است که همگان مخاطب آن هستند و میدان عمل و تحقق اهداف و ‌آرمانهای انقلاب اسلامی را شامل می‌شود و حقیقت انقلابی بودن را به صورت پویایی، بازخوانی و اندیشه‌سازی می‌کند.

به هرصورت معتبرترین منبع برای آغاز مطالعات شناختی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم است که سندی جامع از انقلاب اسلامی است که از آغاز نهضت تا ظهور انقلاب تا پیروزی و تا تشکیل نظام اسلامی و تا تحقق نظام انقلابی و تا ظهور ولایت عظمی را در خود جای داده است.

شناخت و تبیین مبانی انقلاب اسلامی؛

عنوان «شناخت و تبیین مبانی انقلاب اسلامی» از عناوین مهم در آگاهی از مبادی و مقاصد شکل‌گیری نهضت، پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن می‌باشد و اساساً، تبیین انصراف به بیان شفاف و مستدل به مبانی در هر واقعه‌ای دارد؛ مبانی انقلاب اسلامی را در دو حوزه «دین و عقل» می‌توان بررسی کرد، یعنی انقلابی که بر اساس مبانی دینی و موازین عقلی، پایه‌ریزی و مبدأ و مقصد مشخصی برای خود ترسیم نموه، که با تکیه بر اصول مشخص، ارزش‌های تعریف شده و تکالیف واضح، مسیر خود را طی می‌نماید. پر واضح است بنیادی‌ترین اصل در شکل‌گیری نهضت اسلامی مردم ایران، تفکیک ناپذیری دین از سیاست بلکه «عینیت دیانت و سیاست» می‌باشد بر همین مبناء، انقلاب اسلامی نه تنها تجربه‌ای موفق بلکه تکلیفی معین در راستای اعتلای کلمةالله، احقاق حق و سعادت‌بخشی به انسانها و تشکیل جامعه مترقی اسلامی می‌باشد تا فضائل، در فضای جامعه تحقق و تبلوری واقعی داشته باشند.

معرفی اسلام ناب و زدودن انحرافات اعتقادی و سیاسی در سطح کلان جهانی؛

انقلاب اسلامی سرآغاز بیداری امت اسلامی، قوت بخشیدن به پیکره‌ بزرگ ملل مسلمان، تمسک به اصول اعتقاد اسلامی و ایجاد اعتماد به نفس در میان ملت‌ها بوده و هست و این هدیه‌ای آسمانی برای جهان اسلام می‌باشد که با رویکرد به آموزه‌های حقیقی اسلام، می‌توان عزت اسلامی و منافع معنوی و دنیوی خود را بازیابی نمایند؛ هشدارهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب تنها برای کشور ایران نبود، که مخاطب او ملت‌های آزادیخواهی بودند که در چنگال شیاطین و مستکبرین، گرفتار بودند؛ در حقیقت هویت‌بخشی و بازشناسی جایگاه  انسانها و مسلمانان در گستره جهان، پیامی بود که از انقلاب اسلامی به تمام جهانیان مخابره شد.

آنچه در این میان مهم است، معرفی حقیقت اسلام و نشان دادن منطق و قوت معارف اسلامی می‌باشد که در پرتوی آن مکاتب مادی که اذهان ملت‌ها را به بازی گرفته و در اوهام خویش جهان را در سلطه خود قرار داده بودند، را به حاشیه راندند و یا به چالشی جدی کشاندند.

آنچه که منظور است، شناساندن لایه‌های ناپیدای شرق و غرب که همان ایدئولوژی‌های پوسیده و پوشالی است که در سایه قلدرمآبی و قدرت‌نمایی ابرقدرت‌ها از دیده‌ها مخفی مانده بود و انقلاب اسلامی، خطر مکاتب شرق و غرب را پر خطرتر از خطر نظامی آنها معرفی کرد تا انقلاب اسلامی در عصر سلطه شرق و غرب، به عنوان قطبی قوی، ظهور و دوگانه اسلام و استکبار بجای دوگانه شرق و غرب و مکاتب آنها قرار گیرد.

شناخت مؤلفه‌های پیروزی، پایداری و پویایی انقلاب اسلامی؛

«شناخت مؤلف‌های پیروزی انقلاب اسلامی» موضوعی مهم است که در ساحت‌های مختلف قابل فهم و شناخت است که بارزترین آنها بازگشت به همان مبانی انقلاب اسلامی دارد و تجربه چهار دهه از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی در میدانهای مختلف، خود را نشان داده است، اما آنچه تکلیفی اکید ایجاد می‌کند شناساندن و آگاهی‌بخشی به نسل‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ اعتقاد راسخ، رهبری آگاه، روشنفکری خواص و روشن‌بینی عموم مرم، وحدت امت، مسئولیت‌شناسی، اعتماد و اطاعت‌پذیری از ولایت، ایثار و پایداری و... نمونه‌هایی برجسته از شاخصه‌های برتری انقلاب اسلامی است که فاصله‌ی زیادی در مقایسه با سایر انقلاب‌ها و تحولات بزرگ اجتماعی در جهان دارد.

الزامات صیانت و حفظ انقلاب اسلامی در زمان کنونی؛

هر چند تجربه‌آموزی از تاریخ انقلاب اسلامی، سرفصلی مهم در صیانت از انقلاب اسلامی می‌باشد اما زمان‌شناسی و آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، ضرورتی بیشتر برای حفظ دست‌آوردهای انقلاب و جریان انقلاب اسلامی دارد تا دسترسی از جایگاه ارزشمند فعلی به جایگاه مطلوب در آینده محقق شود؛ بر همین اساس «برنامه و الگوی پیشرفت در تمام زمینه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی» اصلی‌ترین رکن برای استمرار بایسته‌ی انقلاب اسلامی است.

اینک ما هستیم و انقلابی عظیم و رسالت‌های سنگین؛

بیش از چهل سال انقلاب اسلامی می‌گذرد و جهان، ایران اسلامی را با تفکری برآمده‌ی از اندیشه و خرد شناخته، دوستداران انقلاب ایران بی‌شمارند و دشمنان نیز از هیچ دسیسه‌ای فروگذار نکرده‌اند و معلوم است که اگر انقلاب اسلامی قوت و قدرت ذاتیِ درونی و بیرونی را نداشت آنها از کنار آن می‌گذشتند اما جبهه متحد شیاطین و سلاطین ظلم و ستم نشان‌دهنده آن است که «انقلاب اسلامی با کارکردی متمایز و متعالی، اذهان و افکار جهانیان را به خود مشغول و قلب‌ها را معطوف به خود نموده است» که  جبهه معاندین گاه این صلابت را اعتراف و گاه انکار می‌کنند اما نتیجه آن است که جبهه‌ اسلامی شکل گرفته و آنها شکل‌گیری منظومه‌ جهانی با تفکر آزادیخواهی و اسلامی را برای خود و منافع نامشروع‌شان، خطری بزرگ می‌شمارند.

اما در این صحنه‌ی تقابل حق و باطل، رسالت‌ها چیست؟ و برای ادای حق انقلاب چه بای کرد؟ به نظر می‌رسد پاسخ این قبیل سوال‌ها در همت و خستگی‌ناپذیری و امیدواری و امیدبخشی صادق به آینده، نهفته شده است؛ جامعه و جوان امروز را آنگونه که هست باید شناخت و فضای فکری او را تحلیل نمود، آسیب‌ها را ببینیم، کوتاهی‌هاو کجی‌ها را بشناسیم و با اعتماد بر وعده‌های الهی و عنایات ربوبی و اطاعت از رهبری الهی و  تکیه بر نقاط قوت فراوان، از انقلاب بی‌همتای اسلامی دفاع و سرافرازانه گام‌های موفقیت را با عمل همراه با دانش و دیانت، محکم و استوار برداشت، که این وظیفه‌ای ماندگار در بزنگاه تاریخ است.

ارسال نظرات