۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۷۰۱۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین عاملی تأکید کرد؛

لزوم نوآوری در تلاوت قرآن کریم / فضای مجازی ظرفیتی برای ارتباط با جهان

لزوم نوآوری در تلاوت قرآن کریم / فضای مجازی ظرفیتی برای ارتباط با جهان
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیام قرآن یک پیام جهانی است، گفت: فضای مجازی ظرفیت ارتباط با جهان را دارا است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی رسانه ملی و فضای مجازی که در حسینیه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: تلاقی برگزاری شانزدهمین نشست در ایام دهه فجر به ما نشان می‌دهد که مدیون قرآن هستیم و به برکت وجود امام این اتفاق رقم خورد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی فلسفه‌ای جز پیوند خوردن مردم با دین نبود، ادامه داد: قرآن خواهی و قرآن طلبی منشأ تحول عظیم در ایران شد. شورای عالی قرآن که با حکمت رهبری انقلاب سی ساله شده است و توفیقات بسیار زیادی داشته است.

وی به اهمیت بیانیه گام دوم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ما در دهه اخیر ارج نهادن و یافتن نعمت هاست، همچنین نگاه نقادانه برای برون رفت مثبت، و توجه به داشته‌ها برای امروز جامعه مورد نیاز است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع شانزدهمین نشست گفت: پیام قرآن یک پیام جهانی است و فضای مجازی ظرفیت ارتباط با جهان را داراست و این محتوا و ظرفیت انطباقی پیدا کرده است. امروز پنج میلیارد نفر متصل به فضای مجازی هستند و این با عبارات قرآن که عام و خاص مردم را مورد خطابه قرار می‌دهد خوانایی دارد این پیام در ظرف جهانی قرار گرفته و شکوفا شدنش نیازمند هنر ماست.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی اظهار کرد: در فضای مجازی با مخاطب مواجه نیستیم، بلکه با کاربر مواجه هستیم، انسان فعالی که پیام را دریافت و با نگاه انتقادی با آن مواجه می‌شود، جریان مخالف وجود دارد ولی عموماً انسان‌ها با فطرتی که دارند به قرآن کریم باز می‌گردند. پیام‌های قرآن در شرایط خاص تحول‌برانگیز است، امروز در فضای مجازی با چالش‌ها و ظرفیت‌های بزرگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اینترنت دارای فضای تعاملی است، تعامل یعنی ارتباطات و ارتباطات یعنی پیام می‌دهی و پیام نیز دریافت می‌کنی، واقعیت این است که در کانال ارتباط با نسل جدید نیستیم، مستحضرید که سخن از مِتاوِرس است که به فراجهان تعبیر شده است، امکانی است که عینیت فضای فیزیکی تبدیل به عینیت در فضای مجازی می‌شود، به عنوان مثال اگر کسی می‌خواهد لباسی انتخاب کند با فضاسازی که اتفاق می‌افتد می‌تواند لباس را احساس کند و بپوشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی بیان کرد: فضای مجازی جای قدرت‌های بزرگ و توانایی‌های گسترده است، صدها و هزاران قاری و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی گسترده در ایران داریم که می‌تواند در فضای مجازی تبدیل به ظرفیت شود، پراکندگی و تفرقه با قدرت سازگاری ندارد، قدرت معنوی و الهی در این محیط با توکل به پروردگار ممکن می‌شود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به خصوصیات فضای مجازی عنوان کرد: این فضا خصوصیاتی دارد که یکی از آن‌ها غیر مرکزی بودن آن است، ظرفیت‌های پراکنده مردمی باید در این محیط تبدیل به یک ظرفیت جهانی شود، یکی دیگر از خصیصه‌های این محیط، لایه‌ای بودن آن است یعنی می‌توانیم لایه‌های مختلف دانشی را به صورت تخصصی ایجاد کنیم، این محیط خوشه‌ای است و امکان ارتباط همه را با هم فراهم می‌کند، پویایی بسیار زیادی دارد، ظرفیت‌های معنوی در این محیط مجازی تعبیه شده است که می‌تواند منشأ تغییرات بزرگ شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی اظهار کرد: در تلاوت قرآن نوآوری را فراموش نکنیم، بهره‌گیری از نغمه‌های گذشته ضرورت دارد، اما بر ساخت نغمه‌های جدید امکان نشستن صوت قرآن را در دل جوانان ایجاد می‌کند. افراد زیادی تحت تأثیر نغمه‌های تحول‌برانگیز تغییر کردند، محیط مجازی به سمت شخصی شدن حرکت می‌کند و افراد متناسب با روحیات خود داده‌های در معرض پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه با این روحیه‌ای که در جامعه قرآنی ماست می‌توانند منشأ تغییرات بزرگ باشند و ما هم آماده دریافت نظرات عزیزان هستیم، گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین سرمایه‌ای که ایجاد کرد سرمایه امید به آینده بود، در چهل و سومین سالگرد انقلاب دوباره این امیدآفرینی را باید ایجاد کنیم.

ارسال نظرات