۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۰۱۹۷۷
امیرعبداللهیان؛

در صورتی به توافق خوب می‌رسیم که منافع اقتصادی جمهوری اسلامی‌پایدار باشد

در صورتی به توافق خوب می‌رسیم که منافع اقتصادی جمهوری اسلامی‌پایدار باشد
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام در سال‌های گذشته منافع اقتصادی برای ایران نداشته در صورتی به توافق خوب می‌رسیم که منافع اقتصادی جمهوری اسلامی‌پایدار باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، این تأکید حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق خوب است اما «با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تأکید دارد.»

وزیر امور خارجه افزود: برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده اما هنوز انتظارهای ایران را برآورده نکرده است.

هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین در این گفت‌وگو گفته «مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد.»

به گفته جوزف بورل، انتظار از همه طرف‌های مذاکرات وین، حضور با یک دستور کار مشخص در گفتگوها برای رسیدن به یک توافق است.

وی افزود: «طرف‌ها آماده اتخاذ تصمیم‌های سیاسی باشند.»

پیش از این گفتگو و پس از اعلام تنفس چند روزه هیئت‌های مذاکره کننده در وین، جمعه گذشته معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی‌توییتری نوشته بود «هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است.»

در حالیکه پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام، جمهوری اسلامی‌با کشورهای موسوم به ۴+۱ گفتگو می‌کند، رسانه‌ها برای موضوع گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا گمانه‌زنی‌هایی داشته‌اند. با این حال، علی باقری  رئیس گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گفته وزیر امور خارجه، نظرهای فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و با واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

بامداد امروز خبرگزاری رویترز ادعا کرده بر اساس گزارشی از وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور، بخشی از معافیت هسته‌ ای ایران برداشته می‌شود که بر این اساس، روند گفتگوها در وین تسهیل خواهد شد.

این گزارش افزوده «بخشی از این معافیت با توجه به این فعالیت‌ها، با هدف تسهیل در مباحثاتی طراحی شده که به انعقاد معامله‌ای بر سر بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام و زمینه سازی برای بازگشت ایران به اجرای تعهدات خویش در برجام کمک می‌کند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور امروز توییت کرد که تحقیق و توسعه، حفظ توانمندی‌ها و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای حق قانونی ایران است.

علی شمخانی  گفته این حق قانونی در کنار تأمین امنیت آن، برابر شرارت‌های حمایت شده «با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست.»

ارسال نظرات