۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۷۰۲۰۱۵
سفیر یمن در ایران عنوان کرد؛

ایران تنها کشوری است که از یمن حمایت کرد/ تداوم حملات به عمق سعودی

ایران تنها کشوری است که از یمن حمایت کرد/ تداوم حملات به عمق سعودی
الدیلمی سفیر یمن در تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در کنار یمن ایستاد، گفت: نیروهای یمنی به حملات خود به عمق خاک سعودی و امارات ادامه می دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران گفت: طی هفته‌های اخیر نیروهای یمنی موفق شدند دستاوردهای زیادی را در استان‌های مأرب، البیضاء و شبوه محقق سازند و همین مسأله سعودی‌ها را بر آن داشت تا حملاتشان را تشدید کنند.

وی اظهار داشت: آنچه را که داعشی ها در سوریه و عراق انجام دادند، اکنون سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن انجام می‌دهند. در این میان، عربستان سعودی و امارات تحت حمایت ایالات متحده آمریکا قرار دارند. سفیر یمن در ایران همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در کنار یمن ایستاد و با صدای بلند بر لزوم توقف محاصره و تجاوز علیه یمن تأکید کرد. جامعه جهانی نیز همچون گذشته به حمایت از متجاوزان پرداخت.

طی هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که سلسله تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی علیه مردم یمن بیش از پیش تشدید شده و به اوج خود رسیده است. به عنوان نمونه، ائتلاف متجاوز سعودی چندی پیش در اقدامی وحشیانه زندان مرکزی «صعده» را بمباران کرد. علت تشدید حملات چیست؟ متجاوزان از رهگذر ارتکاب این جنایت‌ها به دنبال تحقق چه اهدافی هستند؟

علت اصلی و اساسی جنایت‌های اخیر ائتلاف متجاوز سعودی در نقاط مختلف یمن از جمله در صعده، الحدیده، صنعاء و دیگر استان‌های این کشور، دستاوردها و پیروزی‌های ارزشمندی بود که ارتش و کمیته‌های مردم یمن در استان‌های مختلف محقق ساختند. طی هفته‌های اخیر نیروهای یمنی موفق شدند دستاوردهای زیادی را در استان‌های مأرب، البیضاء و شبوه محقق سازند و همین مسأله سعودی‌ها را بر آن داشت تا حملاتشان را تشدید کنند.‌ طی هفته‌های اخیر نیروهای یمنی موفق شدند دستاوردهای زیادی را در استان‌های مأرب، البیضاء و شبوه محقق سازند و همین مسأله سعودی‌ها را بر آن داشتن تا حملاتشان را تشدید کنند.

متجاوزان سعودی - اماراتی نگران این مسأله هستند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نهایت موفق به آزادسازی مأرب شوند. آنها به خوبی می‌دانند که نبرد مأرب نبرد سرنوشت سازی است و می‌تواند بر سرنوشت جنگ یمن نیز تأثیرگذار باشد.

ائتلاف متجاوز سعودی در جریان حملات خود به یمن، غیر نظامیان را به صورت تعمدی مورد هدف قرار می‌دهد. به نظر شما معنا و مفهوم این اقدامات چیست و چه هدفی در ورای آن نهفته است؟

واقعیت این است که ائتلاف متجاوز سعودی از همان روز اول آغاز حملات به یمن، غیرنظامیان را مورد هدف قرار داد. هدف قرار دادن غیر نظامیان و مناطق مسکونی در یمن به یک مسأله روزمره تبدیل شده است. هدف اصلی و اساسی سعودی‌ها از این اقدام ایجاد موجی از ترس و وحشت در صفوف یمنی‌ها است. در واقع، مقامات ائتلاف سعودی تلاش می‌کنند با ایجاد این ترس در صفوف یمنی‌ها، آنها را از ادامه مواجهه با متجاوزان بازدارند.

این یک اقدام وحشیانه است. هیچکس نمی‌تواند جنایت‌هایی را که سعودی‌ها علیه یمنی‌ها مرتکب می‌شوند، توصیف کند. هدف قرار دادن غیر نظامیان قابل توجیه نیست. تاکنون شمار زیادی زن و کودک در حملات متجاوزان کشته شده اند. مشخص است که تمامی این حملات به صورت تعمدی انجام می‌شوند.

افزون بر این، زیرساخت‌های یمن نیز به صورت تعمدی مورد هدف قرار می‌گیرند. تاکنون تعداد بسیاری از پُل‌ها، نیروگاه‌های برق، مدارس، خطوط آب رسانی و… در یمن توسط جنگنده‌های سعودی هدف قرار گرفته اند. حقیقتاً اقداماتی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن انجام می‌دهند هیچ سنخیتی با ارزش‌ها و اصول اسلامی ندارد. آنها رفتارهای داعشی را در پیش گرفته اند. این باعث تأسف است.

آنچه را که داعشی ها در سوریه و عراق انجام دادند، اکنون سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن انجام می‌دهند. در این میان، عربستان سعودی و امارات تحت حمایت ایالات متحده آمریکا قرار دارند. هدفی که آمریکا، عربستان و امارات از تداوم تجاوزات به یمن دنبال می‌کنند، به زانو درآوردن مردم و مقاومت است. در طول ۷ سال گذشته آنها این هدف را دنبال کرده اند. آنها به دنبال توقف مسیر جهادی مردم و مقاومت در برابر متجاوزان هستند. به همین دلیل است که ائتلاف متجاوز سعودی بر تداوم جنگ و محاصره اصرار می ورزد.

جنایت‌هایی که سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمنی مرتکب می‌شوند موجب جریحه دار شدن احساسات افکار عمومی شده است. با این حال، مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و نیز قدرت‌های بزرگ در قبال این جنایت‌ها بی تفاوت هستند و بعضاً تنها به محکومیت شفاهی بسنده می‌کنند. ارزیابی شما از معیارهای حقوق بشری نزد جامعه بین الملل چیست؟

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که با صدای بلند بر لزوم توقف محاصره و تجاوز علیه یمنی‌ها تأکید کردجنایت‌هایی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن انجام می‌دهند، احساسات هیچکس را جریحه دار نساخت. نه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه کشورهای عربی و اسلامی، در برابر این جنایت‌ها و تجاوزات نایستادند. همگان یمن را به حال خود تنها گذاشتند. تنها طرف هایِ نقش آفرین در محور مقاومت با یمن اعلام همبستگی کردند. از جمله می‌توان به حزب الله و گروه‌های مقاومت فلسطین اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در کنار یمن ایستاد و با صدای بلند بر لزوم توقف محاصره و تجاوز علیه یمن تأکید کرد. جامعه جهانی نیز همچون گذشته به حمایت از متجاوزان پرداخت. سازمان‌های بین المللی نیز به دروغ شعارهای حمایت از حقوق بشر را سر می‌دهند. اگر این شعارها واقعیت داشتند، این سازمان‌ها اکنون باید جلوی این حجم از جنایت علیه مردم یمن را می‌گرفتند.

برخی بر این باورند که با توجه به عبور متجاوزان از تمامی خطوط قرمز، باید صحنه نبرد را از یمن به اراضی خودِ متجاوزان منتقل کرد. کسانی که چنین نظریه‌ای را مطرح می‌کنند در واقع معتقدند که چنین اقدامی موجب خلق یک بازدارندگی جدید در برابر اقدامات وحشیانه متجاوزان علیه غیر نظامیان یمنی می‌شود. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

ملت ما در یمن راهی جز تداوم مسیر مقاومت ندارد. ما گزینه مقاومت را ادامه می‌دهیم. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از همان روز اول آغاز تجاوزها از تمام توان خود برای انتقال صحنه نبرد به کشورهای عضو ائتلاف متجاوز، تلاش کردند. ما راهی جز ادامه این مسیر نداریم. نیروهای یمنی همچنان به حملات خود به عمق خاک سعودی و امارات ادامه می‌دهند.

ما معتقدیم که جنگ کنونی یک تجاوز از سوی عربستان سعودی آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی علیه یمن است. یمنی‌ها با یکدیگر مشکلی ندارند، مشکل ما تنها با متجاوزان است. به نظر من سازمان ملل در گام اول برای حل و فصل بحران یمن باید صراحتاً به تجاوز نظامی خارجی علیه این کشور اذعان کند. همانطور که پیشتر اشاره کردم، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز نقش پررنگی در این تجاوز دارند. انگلیس نیز در این جنگ نقش دارد./۹۸۸/

منبع: مھر

ارسال نظرات