۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۰۲۱۳۰
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال خبر داد؛

برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در سال آینده

برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در سال آینده
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال رئیس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب با پایان اسفندماه سال جاری به پایان می‌رسد و انتخابات نهمین دوره آن نیز به احتمال زیاد نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: ۴ ماه قبل از پایان دوره ۴ ساله مجمع، رئیس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب با حکم رئیس جامعه مدرسین تعیین و فرآیند انتخابات آغاز می‌شود که این مهم در آذرماه جاری انجام شد؛ با توجه به شرایط کرونا انتخابات نهمین دوره این مجمع به تأخیر افتاده و زمان دقیق آن نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به ضوابط مخصوص حوزه‌های انتخابیه گفت: مجمع نمایندگان طلاب محل تجمع طلاب قم بوده به این صورت که طلاب هر شهر بنا بر ضوابطی نمایندگانی در این مجمع خواهند داشت تا حلقه وصل طلاب با رئوس حوزه و شورای عالی باشد؛ هر شهر که بالای ۱۰۰ نفر طلبه ساکن و مشغول به تحصیل در قم داشته باشد یک حوزه انتخابیه محسوب شده که در دوره هشتم ۱۴۵ حوزه انتخابیه داشتیم.

وی در ادامه ضوابط حوزه‌های انتخابیه اظهار داشت: تا ۲۰۰ نفر طلبه یک نماینده در مجمع خواهند داشت و همچنین از ۲۰۱ نفر تا ۴۰۰ نفر دو نماینده، ۴۰۱ نفر تا ۸۰۰ نفر سه نماینده و از ۸۰۱ نفر به بالا نیز چهار نماینده دارا هستند؛ آمار و اطلاعات طلابی که پرونده فعال تحصیلی در قم دارند نیز از طریق مرکز مدیریت به ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب ارسال شده و بر اساس آن حوزه‌های انتخابیه تعیین خواهد شد.

رئیس سابق مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط طلابی که می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، گفت: طلبه‌ای که بیش از یک سال و نیم از تحصیل وی در قم گذشته باشد و ساکن این شهر باشد می‌تواند نماینده خود را طی یک انتخابات مشخص کند؛ حداقل یک سوم از طلاب حوزه انتخابیه باید در انتخابات شرکت کنند تا انتخابات رسمیت پیدا کند و نماینده‌ای انتخاب می‌شود که بیش از نیمی از آرا را کسب کند.

وی در پاسخ به خروجی محسوس مجمع نمایندگان طلاب، عنوان کرد: از نزدیک در جریان تلاش‌های کمیسیون‌های مختلف مجمع نمایندگان و پیشنهاد‌های ارسالی این مجمع به شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه هستم؛ مرکز خدمات حوزه‌های علمیه یکی از پیشنهادات ادوار گذشته این مجمع است که خیر و برکت فراوانی داشته است؛ آیت الله اعرافی چندین جلسه را در کنار اعضای مجمع نمایندگان داشتند و توصیه‌های رهبر انقلاب در خصوص انقلابی ماندن حوزه نیز در دیدار نمایندگان طلاب در این مجمع صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تأکید کرد: لازم است که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دوره جدید اهتمام بیشتری به اطلاع رسانی نشان دهند؛ فضلایی می‌توانند نامزد این انتخابات شوند که حداقل ۵ سال سابقه تحصیل در مقطع خارج یا سطح چهار حوزه را دارا باشند و همچنین فرصت خدمت رسانی به طلاب و تلبس به لباس روحانیت به همراه التزام به ولایت فقیه از دیگر شرایط نامزد‌های انتخابات این مجمع است.

وی در پایان در پاسخ به شرح وظایف مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان کرد: در مواردی که گواهی‌های موردی نیاز است، توسط نمایندگان این مجمع به طلبه ارائه می‌شود و همچنین نظارت تحصیلی در طول دوران تحصیل طلاب، حلقه وصل بین طلاب و مرکز سیاستگذاری و مدیریت حوزه‌های علمیه نیز از خدمات نمایندگان طلاب است؛ پیشنهادات مجمع نمایندگان در امور پژوهشی، اجرایی، خدماتی و تحصیلی به شورای عالی ارائه می‌شود.

ارسال نظرات