۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۷۰۲۲۴۷
تشریح دستاوردهای حوزه علمیه خواهران؛

افزایش ۳۳ درصدی استقبال از حوزه خواهران /طراحی افق مرجعیت در حوزه زن و خانواده

افزایش ۳۳ درصدی استقبال از حوزه خواهران /طراحی افق مرجعیت در حوزه زن و خانواده
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در تشریح دستاورد‌های حوزه علمیه خواهران گفت: تلاش داریم در آینده حوزه به عنوان مرجعیت مباحث زن و خانواده شناخته شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران کشور در سالن آیت الله شرعی ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر به تشریح دستاورد‌های حوزه علمیه خواهران پرداخت و گفت: در دنیای امروز مهدوی زندگی کردن یعنی با رهبری بودن و حوزه‌ای مهدوی است که منطبق بر خط رهبری باشد که این مسیر و چراغ روشن را نباید فراموش کرد و از آن غفلت کرد؛ در نظام باید یک فکر و اندیشه گفتمان غالب باشد و همه به دنبال آن باشیم و افتخار حوزه این است که در این راستا قدم برداریم.

وی افزود: ۲۶ سال از شکل گیری حوزه علمیه خواهران می‌گذرد که بسیار پرافتخار است و خدا می‌داند اگر این شجره طیبه به خوبی مدیریت شود چه روز‌های خوشی برای حکمرانی دینی رقم خواهد زد؛ اولین کاری که در این سال‌ها شد تلاش بر این بود فرهنگ برنامه محوری در همه کار‌های سازمان حاکم باشد تا با اسناد بالادستی و رسالت حوزه علمیه خواهران نگاه شود و بر اساسی چیزی که از ما می‌خواهند حرکت کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به تهیه یک برنامه بر اساس برآورد دقیق از وضعیت فعلی گفت: به میزانی که قدرت انتقال و نفوذ دادن برنامه ریزی را در حوزه خواهران وسیع شود، سطح همکاری و ثمردهی بالا می‌رود و به همین منظور واسپاری فعالیت‌ها به مدیران استانی نیز انجام گرفت و کمیسیونی برای برنامه ریزی و بودجه استان‌ها توسط خود مدیران استانی تشکیل شد و با کار‌هایی از این دست اولین برنامه میان مدت حوزه علمیه خواهران ریخته شد.

وی به افق مرجعیت در حوزه زن و خانواده برای حوزه خواهران اشاره کرد و گفت: در حوزه اجرا دچار مشکلات هستیم و باید تحت یک برنامه هم این‌ها را حل کنیم و الان تمرکز همه ما بر روی برنامه ۵ ساله است تا آسیب‌ها را مرتفع کنیم و به استاندارد‌های مد نظر نزدیک شویم؛ تلاش داریم بعد از حل مشکلات موجود در آینده حوزه به عنوان یک دستگاه کارشناس در حوزه دین نمایان بشود و در گام سوم مرجعیت حوزه علمیه در مباحث زن و خانواده شکل بگیرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نهاد‌های مردمی باید به وسیله مردمی اداره شوند و علمای بلاد بیایند و حوزه‌ای را تأسیس کنند و تعهد کنند که هزینه‌های جاری را تأمین کنند؛ هیچگاه نگذارید که لطمه‌ای به مردمی بودن نهاد‌های حوزوی وارد بشود و این اشتباه است که از این سیاست بزرگ چشم پوشی کنیم و اگر ضعفی دارد باید اصلاح کنیم، اما بعضی‌ها به جای حل ضعف می‌خواهند صورت مسأله را پاک کنند.

وی افزود: تمرکز ما بر روی پشتیبانی و حمایت است و در بخش مربوط به کارمندان مدارس در طول این ۴ سال، حقوق کارکنان را افزایش دادیم و میانگین ۷۵۰ هزار تومان بود که تلاش شد با کم کردن و صرفه جویی زمینه برای افزایش حقوق کارمندان فراهم شود که تقریبا میانگین دستمزد‌ها نزدیک ۳ میلیون حقوق می‌رسد و سعی شد وضعیت بودجه التیام پیدا کند، اما با این وجود مشخص است که چقدر با حقوق کارگری فاصله دارد؛ ما داریم حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و امیدواریم بهتر شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی حقوق اساتید گفت: در خصوص منابع پایدار باید توضیح داده شود که گاه مستقیم در مدارس پول خرج می‌کنیم و گاه توان هیأت امنا را بالا می‌بریم تا مدرسه را اداره کنند؛ در این چند سال ۱۱ درصد بودجه عمرانی را به سمت شکل گیری منابع پایدار بردیم؛ ۱۵۰ درصد وضعیت منابع پایدار حوزه بالا رفته است، اما فاصله فراوان است و امیدواریم با بخش‌هایی از دولت و ستادی از مؤسسین و حمایت‌هایی که می‌گیریم زمینه را برای تقویت بنیه‌های علمی مدارس فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت بنیه علمی مدارس گفت: توسعه سطح دو باید با نگاه حداقلی باشد، چون به اندازه کافی شبکه عمومی را فعال کردیم و با توجه به رشد یافتگی جامعه باید حرکتی به سمت رشته‌های تخصصی و نیمه تخصصی داشته باشیم؛ بیش از ۴۰۰ محل رشته از ۸۸۰ محل رشته ما به سمت سطح سه و چهار می‌رود که باید ادامه دهیم که زحمت زیاد دارد و باید بورسیه سازی کنیم و اساتید را افزایش دهیم؛ عاقبت حوزه خواهران برای مرجعیت در حوزه دین در سطح سه و چهار رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به ضرورت بکارگیری خواهران در تدریس و مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: در این چند سال ۷ مدیر استانی از میان خواهران انتخاب شد و از ۲۸ استان ما هر جا شرایط مهیا شود این فرصت داده می‌شود؛ در میان اعضای شورای سیاستگذاری حوزه خواهران نیز بانوان حضور دارند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه‌های مختلف در حوزه خواهران گفت: سامانه مدرس کار فاخری بود که برای حوزه علمیه خواهران آبرو شد؛ در سامانه رصد تلاش بر این بود دنیا را بشناسیم و تحولات را در لحظه بدانیم که در لحظه چه اتفاقی می‌افتد و کار ارزشمندی است؛ امروز حوزه و برنامه‌های حوزه اگر آگاه به زمان نباشد و طلبه آن برای این زمان و زمان آینده تربیت نشود حوزه انقلابی و شیعی روبه جلو و پیشرفته نخواهد بود؛ تا فهم مسأله نکنیم نمی‌توانیم برای آینده حوزه بسازیم و مهم‌ترین کارکرد ما ساخت حوزه برای مدیریت آینده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه باید نبض تحولات آینده را به عهده بگیرد و پیش بینی و تأثیرگذاری داشته باشد و سامانه رصد نیز در همین راستا است؛ در سامانه مربوط به ثبت دانش آموختگان، اطلاعات ۲۵ هزار نفر ثبت شده و علائق آن‌ها نیز مشخص شده است؛ الان برای برنامه ریزی سامانه جدید به نام مبنا که همه برنامه ریزی از صدر تا ذیل در آن ثبت می‌شود و در لحظه آسیب‌های اجرای آن دیده می‌در حال انجام است؛ سامانه سما هم برنامه ریزی شده که فعالیت‌های پژوهشی استاندارد شکل بگیرد.

وی با اشاره به انتشارات هاجر گفت: در حوزه نشر حوزه علمیه خواهران باید به سمتی بروند که اولویت در چاپ مسائل زن و خانواده باشند و در مرحله دوم بانوان اندیشمند این مکان را کانونی برای افزایش سطح دانش و محل ارائه پژوهش‌های خود بدانند؛ تلاش شده تا حجم هزینه پایین‌تر بیاید و در حال حاضر کتب درسی با بیش از ۵۰ درصد یارانه عرضه می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به استقلال حوزه علمیه گفت: استقلال مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد که کار‌های زیادی را باید انجام دهیم و چالش‌های نسبتا زیادی نیز در این خصوص داریم و باید از حوزه برادران نیز استقلال داشته باشد به این معنا که در حوزه برادران هضم نشود و همچنین در دولت نیز نباید هضم شد؛ همانطور که همکاری لازم است، لازم است جایگاه حوزه به عنوان جریان هوشمند تعامل کننده مورد عنایت و توجه باشد و مراقب باشیم حوزه در این تعاملات هضم نشود.

وی با بیان اینکه همواره سعی کرده ایم بهترین ارتباطات را با دستگاه‌ها داشته باشیم، گفت: مردم بعد از فارغ التحصیلی طلبه ها، او را سخنگوی دین می‌دانند و باید به خوبی نقش اجتماعی خود را بازی کنند و باید بتوانند نقش خود را انجام دهند؛ ۲۰ واحد درسی را به عنوان درس اقتضایی تعیین کردیم تا بر اساس تدبیر مدیران مدارس انجام می‌شود و امیدوارم فرصت را برای طلاب عزیز و نقش اجتماعی طلاب فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان استقبال از حوزه خواهران ۳۳ درصد بالاتر رفته است؛ سهم بانوان اساتید نیز بالاتر رفته است و خوشبختانه بخش اعظم مدارس امین به عهده طلاب حوزه خواهران است که بعضا فرصت پیدا می‌کنند استخدام شوند.

ارسال نظرات