۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۰۲۲۹۱
حجت الاسلام نعیمیان در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

ایجاد اشتباهات محاسباتی در اذهان، از مهمترین معبرهای هجمه و نفوذ دشمن

ایجاد اشتباهات محاسباتی در اذهان، از مهمترین معبرهای هجمه و نفوذ دشمن
استاد حوزه درگیری همیشگی میان جبهه حق و کفر را یکی از سنت های تاریخ دانست و گفت: تصور این که روزی دشمنان دیگر سر دشمنی با ما نداشته باشند امری اشتباه است.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تشریح نحوه دشمنی ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: تجربه مواجهه با دشمنان اسلام پس از انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه به شیوه ای متفاوت از تجربه های پیش از انقلاب است و واضح است که این تجربه ها می تواند راهنما و کمک کننده ما برای مقابله با دشمنان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خوی متخاصمان اسلام اینگونه است که در عرصه های مختلف نقش آفرینی کرده و دشمنی خود را به صورت های متفاوتی ابراز و پیگیری می‌کنند، بخشی از این دشمنی ها به اقدامات سیاسی بر می گردد و بخشی از آن‌ها معطوف به هجمه به اعتقادات و باورهای اسلامی انقلابی است، چنانکه دشمنی های اقتصادی، امنیتی و دیگر خصومت ها همواره متوجه ما بوده است.

حجت الاسلام نعیمیان خصومت های سیاسی را محور اصلی بر دیگر دشمنی ها دانست و گفت: معاندان تلاش می کنند اندیشه دینی و انقلابی ما را تخریب کنند و برای رسیدن به این مقصود خویش از طُرق مختلف وارد می شوند، اما برخی از روش‌هایشان بر دیگر روش ها مقدم هستند.

درگیری میان جبهه حق و کفر مبارزه ای پایان ناپذیر به وسعت طول تاریخ/ تصویر ذهنی ما از دشمن و تاثیرش بر اقدامات ما

مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا(ع)، درگیری مستمر و همیشگی میان جبهه حق و کفر را یکی از سنت های تاریخ عنوان کرد و  تصور این که روزی فرا رسد که دشمنان دیگر سر دشمنی با ما نداشته باشند را امری اشتباه خواند و تصریح کرد: این خیالی بیش نیست که برخی از همکاری ها و نزدیک شدن ها می تواند مانع از خصومت های دشمنان شود.

حجت الاسلام نعیمیان ادامه داد: یکی از روش های مؤثر دشمن برای تخریب جبهه حق از طریق تشبیه اذهان ما شکل می گیرد، البته که ما می توانیم با فراتر رفتن از تصاویر عادی که در ذهن ما نسبت به دشمن وجود دارد، آن متخاصم را بشناسیم و تلاش کنیم و بدانیم و بفهمیم که دشمن چگونه می تواند نقش آفرینی کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما در عرصه تجربه انقلاب چهل و سه ساله خود متوجه راه های نفوذ دشمن شده ایم، ادامه داد: بخشی از این تصویر سازی های نادرست متوجه اشتباهات محاسباتی در اذهان ماست و برخی از آنها متوجه باورسازی های غیر واقعی توسط خود او است.

دشمنی معاندان بر سر باورهای اساسی ماست/ تغییر اهداف غایی نظام اسلامی یا کنارگذاشته شدن آن‌ها، خواست نهایی دشمنان اسلام

وی گفت: دشمن به کمک راه های نفوذی که یافته، از افکار همسو با خودش یارگیری می کند و همچنین باورهای دینی و انقلابی را دگرگون و مشوش می سازد و در نتیجه پروژه ملکوک سازی و مشوش سازی باورها می تواند مقدمۀ اساسی برای تغییر باورها باشد.

حجت الاسلام نعیمیان با اشاره به اهمیت بالای اهداف متعالی و باورهای غایی انقلاب اسلامی ابراز داشت: اگر این اهداف والا و ارزشمند از برابر چشمان ما دور شوند و ما نسبت به آن‌ها باور دقیقی پیدا کنیم، ممکن است کم کم به تغییر باورها منجر شود.

مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا(ع) خواست نهایی دشمن را کنار گذاشتن یا تغییر اهداف غایی نظام اسلامی توسط خود ما مطرح کرد و افزود: معارضان می توانند از طریق نفوذ و هجوم فرهنگی، آرمان ها و ارزش هایی که ما در عرصه های مختلف از دیدگاه اسلامی و انقلابی داریم را مخدوش کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دشمنی معاندان با ما بر سر باورهای اساسی ماست و اگر بخواهد رویکردها و اقدامات سیاسی تغییری پیدا کند، اول باید آرمان های اساسی تغییر داده شود و بنابراین نگاهی می تواند نجات بخش ما باشد که مانع از این دگرگونی شود و آن دشمن دانستن دشمنان است.

وی افزود: اگر ما دشمنانمان را ولی و پیشوا بگیریم این اوج تغییر باورهای ماست و اگر اوج تغییر باورها نباشد در حقیقیت یک تغییر اساسی بر رفتار ما خواهد بود و دشمن به دنبال همین است، زمانی که ما با دشمن انس بگیریم و نکات جزئی را کلی و برجسته ببینیم طبیعتاً آن مرز بندی بین کفر و ایمان بهم می خورد و این باورهای نادرست می تواند ما را به ناهمسویی با ارزش های دینی بکشاند.

شعارهای اساسی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام نعیمیان باور به ولایت فقیه، باور به تحقق شعار نه شرقی نه غربی و باور به استقلال، آزادی و آزادگی واقعی را از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: استقلالی که خیلی از کشورهای به ظاهر اسلامی یا کشورهای غیر اسلامی نزدیک با دشمنان ما ادعایش را دارند آزادگی نیست، استقلال زمانی محقق می شود که باور اساسی به مفهوم استقلال وجود داشته باشد و همچنین در اقدام عملی این حریت در رفتار و سبک تعامل با دشمنان خودش را نشان دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دشمنان از طریق عادی سازی ضد ارزش ها و ضد هنجارها می خواهند در فرهنگ نفوذ کنند تا آرام آرام سبک زندگی ما را تغییر دهند، گفت: نظام فرهنگی ما نظامی است که باید ارزش های متعالی بر آن حکم فرما باشد اما عادی سازی ناهنجاری ها می تواند مسیر جامعه را به سمتی هدایت کند که دشمنان آن را برای شکست دادن انقلاب اسلامی به عنوان یک ابزار جدی مورد استفاده قرار دهند.

وی نسبت به تغییر سبک زندگی حاکم بر جامعه هشدار داد و این تغییر را همراه با وارونگی نگاه مردم به افرادی که به دنبال حاکمیت ارزش ها هستند خواند و تصریح کرد: این تغییر دیدگاه ها می تواند در همکاری های سیاسی جامعه خدشه وارد کند و به تبع تضعیف همسویی جامعه، در وهله اول ما را در معرض تفرقه فرهنگی و در مرحله بعدی واگرایی سیاسی قرار دهد و این به معنای پیروزی دشمنان ما است.

ایجاد اشتباهات محاسباتی در اذهان عموم و نخبگان از مهمترین معبرهای هجمه و نفوذ دشمن/ روش های دشمن برای ایجاد اشتباهات محاسباتی در کلام قرآن

حجت الاسلام نعیمیان ضمن تاکید بر لزوم حفظ نظام های عینی متفاوت موجود در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به اقدامات دشمن بپردازیم باید ببینیم راه های نفوذ چیست و در همین راستا بحث ایجاد اشتباهات محاسباتی هم برای عموم جامعه و هم در سطح نخبگان یکی از مهمترین معبرها برای نفوذ دشمن به شمار می‌رود که در آیات شریفه قرآن مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دست کم ده راه برای ایجاد اشتباه محاسباتی در اذهان مردم در آیات شریفه قرآن ذکر شده که نشان می دهد دشمنی های معاندان در بُعد تغییر ذهنیت ها چگونه صورت خواهد گرفت و باید توجه داشت که تغییر اراده ها از طریق تغییر باورها و ذهنیت ها است.

ایجاد رعب و وحشت کاذب، وعده های دروغین به مردم و نخبگان، مشغول کردن اشخاص به خیال پردازی های واهی، زیبا جلوه دادن رفتار های نادرست، شایعه پراکنی، القای یاس و ناامیدی و غافل کردن مردمان از امدادهای الهی از جمله محورهای مورد توجه دشمنان برای ایجاد اشتباهات محاسباتی است که حجت الاسلام نعیمیان از آن ها نام برد.

مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا(ع) قبح شکنی و جانشینی ضد هنجارها به جای هنجارها و همینطور خیرخواه نشان داده شدن دشمن به عنوان دوست که زمینه سازی پیروی از وی می باشد، را از دیگر محورهای عملیاتی متخاصمان برشمرد و افزود: امروز مهمترین ابزار دشمن تحریف سخن حق و ارائه تفسیر باطل از آن است و این جاست که اهمیت جهاد تبیین روشن می شود.

وی افزود: پاسخ به هنگام و روشن کننده، در برابر دشمنان سد مقاومت ایجاد خواهد کرد و امید دشمنان را به ناکامی و ناامیدی تبدیل خواهد نمود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: شرط عبور از این دشمنی ها همراه با حفظ سلامت، این است که ما خودمان را نسبت به این محورهای ده گانه مصونیت بخشیم و به تبع آن سیاست های دشمنان در ما اثر گذار نگردد، تا ان‌شاءالله با استمداد از صبر و استقامت از دشمنی های دشمنان گذر کنیم.

ارسال نظرات