۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۷۰۲۳۲۰

جنگ هیبریدی ترکیبی از جنگ اطلاعاتی، تحریم‌های اقتصادی و فشار نظامی است

جنگ هیبریدی ترکیبی از جنگ اطلاعاتی، تحریم‌های اقتصادی و فشار نظامی است
کارشناس موسسه مطالعات راهبردی دانشگاه دوستی ملل روسیه به تبیین جنبه‌های جنگ ترکیبی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام خمینی (ره) در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷، عامل ماندگاری این حرکت تاریخی را «روایت درست رسانه‌ای» عنوان کردند؛ ایشان با تاکید بر اهتمام متولیان امر و مسئولان در زمینه انعکاس صحیح دستاورد‌های کشور در عرصه‌های مختلف، به تهاجم جبهه دشمن اشاره و از آن به عنوان یک «تهاجم ترکیبی» یاد کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: دشمنان ما امروز به یک تهاجم ترکیبی دست زده اند؛ تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه‌ اقتصادی در آن هست، جنبه‌ سیاسی در آن هست، جنبه‌ امنیتی در آن هست، جنبه‌ رسانه‌ای در آن هست، جنبه‌ دیپلماسی در آن هست و از همه جهت یک حمله‌ ترکیبیِ دسته‌جمعی را شروع کرده‌اند. ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم. همیشه نمی‌شود در موضع دفاعی ماند؛ دشمن تهاجم می‌کند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم؛ اهل فکر در این زمینه‌ها مسئولند؛ کسانی که اهل فکرند، اهل کار و اقدام هستند، بخصوص مسئولان، در هر کدام از این عرصه‌ها که می‌توانند بایستی تلاش کنند.

به غیر از تهاجم ترکیبی، کلیدواژه دیگری نیز در بیانات رهبری به چشم می‌خورد؛ «دیکتاتوری رسانه‌ای». رهبر انقلاب، دیکتاتوری رسانه‌ای را یکی از انواع دیکتاتوری قدرت‌های غربی با وجود ادعای آزادی بیان آن‌ها خواندند و با اشاره به مصادیقی از آن همچون حذف نام و عکس شهید سلیمانی در فضای مجازی خاطرنشان کردند: آن‌ها هر کلمه و تصویری را که با سیاست‌های غربی معارض باشد، ممنوع‌الانتشار می‌کنند و در مقابل از همین فضا برای تخریب اسلام و جمهوری اسلامی استفاده حداکثری می‌کنند.

به بهانه بیانات و تاکید رهبری بر این موضوعات، مقوله «تهاجم ترکیبی» (جنگ هیبریدی) را به زیر ذره بین بردیم و با اندرو کوریبکو که نویسنده، تحلیلگر سیاسی، روزنامه‌نگار و از اعضای هیئت‌ علمی موسسه مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی دانشگاه دوستی ملل روسیه است به گفتگو نشستیم.

جنگ هیبریدی ترکیبی از جنگ اطلاعاتی، تحریم‌های اقتصادی و فشار نظامی است

باشگاه خبرنگاران جوان: تعریف شما از جنگ هیبریدی چیست؟ مولفه‌های اصلی آن کدام است؟ و هدف از این نوع جنگ را چه می‌دانید؟

اندرو کوریبکو: جنگ ترکیبی تعاریف زیادی دارد، اما نسخه‌ای که من در آن تخصص دارم، انتقال مرحله‌ای انقلاب‌های رنگی (جنبش‌های اعتراضی مسلحانه) به جنگ‌های غیرمتعارف (تروریسم) با هدف اصلاح حکومت (امتیازات یکجانبه)، تغییر حکومت یا راه اندازی مجدد حکومت (اصلاحات اساسی در قانون اساسی که ممکن است به دنبال تقسیم داخلی کشور بر اساس سناریوی بوسنیایی باشد) است. این نوع جنگ، ترکیبی از جنگ اطلاعاتی، تحریم‌های اقتصادی و فشار نظامی است. هدف آن این است که دولت هدف را وادار به انجام آنچه متجاوزان می‌خواهند کند که بسته به سناریوی خاص متفاوت است.

اقتصاد مقاومتی در مدیریت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا موفق بوده است

باشگاه خبرنگاران جوان: نقش دولت فعلی، دولت‌های های قبلی آمریکا و کشور‌های دیگر (از انقلاب اسلامی تاکنون) در ایجاد جنگ هیبریدی علیه جمهوری اسلامی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اندرو کوریبکو: در جنگ هیبریدی آمریکا علیه ایران، اسرائیل و عربستان سعودی نیز دست دارند. این امر شامل تحریم‌ها، فشار نظامی منطقه‌ای، حمایت از جنبش‌های تروریستی در داخل ایران و جنگ اطلاعاتی با هدف تحریک جنبش‌های اعتراضی مسلحانه و فرسایش ارزش‌های محافظه‌کار-سنتی ایران است. پاسخ ایران اولویت بخشی به خدمات نظامی-اطلاعاتی خود برای مقابله با تهدیدات غیرمتعارف، تحولات نظامی-فنی مانند برنامه موشکی خود برای ایجاد بازدارندگی معتبر در برابر تهدیدات متعارف و تجمیع مردم حول آرمان‌های میهن پرستانه بوده است. مفهوم اقتصاد مقاومتی نیز در کمک به مدیریت پیامد‌های اقتصادی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا موفق بوده است.

رسانه‌های اجتماعی زمینه نفوذ در جامعه، تحریک مردم و انتشار اخبار جعلی را فراهم می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: نقش رسانه‌های ضدانقلاب در گسترش این جنگ چیست؟ فضای مجازی چطور؟

اندرو کوریبکو: پلتفرم‌های اطلاعات آنلاین به‌ ویژه رسانه‌های اجتماعی، بخش‌های جدایی‌ناپذیر جنگ ترکیبی معاصر علیه ایران هستند. آن‌ها برای نفوذ مخفیانه در جامعه، به کارگیری عوامل، تحریک مردم و انتشار اخبار جعلی در خصوص کشور مورد نظر، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار‌ها با وابستگی روزافزون جهان به آن پلتفرم‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.

امنیت دموکراتیک، راه حل مقابله با جنگ هیبریدی است

باشگاه خبرنگاران جوان: برای مهار و مقابله با جنگ هیبریدی چه باید کرد؟

اندرو کوریبکو: مفهوم «امنیت دموکراتیک» که من در چند سال گذشته روی ساخت آن کار کرده‌ام، شامل تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خلاقانه ضد جنگ هیبریدی است. ایران در حال حاضر از بسیاری از این تاکتیک ها از جمله سازماندهی راهپیمایی‌های میهن پرستانه و ترویج آرمان‌های میهن پرستانه در سراسر جامعه استفاده می‌کند. همچنین به طور قاطعانه با تهدیدات غیرمتعارفی که به وجود می‌آیند مقابله می‌کند و عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارد. این کشور به صورت پیشگیرانه این تهدیدات را خنثی می‌کند. با این وجود، ایران با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با شرکای روسی و چینی اش که در این زمینه تخصص مشابهی دارند، سود خواهد برد، البته در شرایط متفاوتی که مختص موقعیت ملی آنهاست.

مقاومت ملت ایران، برگ برنده این کشور در برابر جنگ هیبریدی آمریکاست

باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اندرو کوریبکو: نقاط قوت ایران جمعیت عموماً میهن پرست، مقاومت تاریخی آن در برابر طرح‌های جنگ هیبریدی به رهبری آمریکا و خدمات نظامی-اطلاعاتی بسیار قوی آن است. کاستی‌هایی نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله در زمینه اقتصادی و اجتماعی؛ به این معنا که جمعیت اکثراً جوان ایران ممکن است ایده‌آل‌های متفاوتی نسبت به همسالان مسن‌تر خود داشته باشند. بخشی از آن‌ها همچنین می‌خواهند از رسانه‌های اجتماعی به همان شیوه‌ای استفاده کنند که همسن و سال‌هایشان در دیگر نقاط جهان استفاده می‌کنند، اما از تهدیدات مخربی که در کمین آن پلتفرم‌ها وجود دارد، کاملاً آگاه نیستند. از این رو، وظیفه مقامات است که بهینه‌ترین سیاست «امنیت دموکراتیک» را طراحی کنند که در صورت لزوم با شرایط متغیر سازگار شود و بتواند به همه سناریو‌ها واکنش نشان دهد. مجددا تاکید می‌کنم که تجربه‌های روسیه و چین می‌توانند نقش عمده‌ای در تدوین چنین سیاستی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات