۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۷۰۲۴۴۱

تجاوز آمریکا به آبهای سرزمینی روسیه

تجاوز آمریکا به آبهای سرزمینی روسیه
غرب تلاش دارد تا با ادعای تلاش روسیه برای حمله به اوکراین، تنش جدیدی را با روسیه رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری رسا، کشور‌های غربی به رهبری آمریکا این روز‌ها تلاش دارند تا با ادعای آمادگی روسیه برای حمله با اوکراین، تنش جدیدی را با روسیه رقم زده و از این طریق ازیکسو بر رقیب قدیمی خود یعنی روسیه فشار وارد آورده و از سوی دیگر حواس‌ها را از مشکلات داخلی خود پرت کنند.

تجاوز آمریکا به آبهای سرزمینی روسیه

در تازه‌ترین تحول و در راستای مقابله ادعایی آمریکایی‌ها با آنچه حمله احتمالی روسیه خوانده شده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک زیردریایی آمریکایی در آب‌های روسیه و در نزدیکی جزایر کوریل امروز (شنبه) رصد شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این حادثه در ساعت ۱۰:۴۰ به وقت مسکو و در نزدیکی جزیره اورپ (Urup) جزایر کوریل رصد شده است. این زیر دریایی کلاس ویرجینیا وارد منطقه‌ای شد که ناوگان روسیه در اقیانوس آرام در حال انجام مانور بود.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، به خدمه این زیر دریایی، به زبان‌های انگلیسی و روسی هشدار داده شد تا آب‌های روسیه را ترک کنند. در ابتدا این هشدار از سوی زیر دریایی آمریکا نادیده گرفته شد؛ اما بعدا آن‌ها بعدا آب‌های سرزمینی روسیه را ترک کردند.

روسیه اعلام کرده بود این زیر دریایی با استفاده از یک دستگاه شبیه ساز به ایجاد پارازیت در اهداف راداری و تجهیزات نظارتی اقدام می‌کرد.

اعتراض روسیه به آمریکا

در همین ارتباط، شبکه خبری آر تی روسیه اعلام کرد در پی نقض آب‌های سرزمینی روسیه در «شرق آسیا» وزارت دفاع روسیه یادداشتی را به وابسته نظامی آمریکا تحویل داد.

تماس تلفنی میان رئیس جمهور روسیه و  سران کشورهای غربی

تماس تلفنی بایدن و پوتین

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز از آغاز تماس تلفنی میان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین در خصوص بسیج نیرو‌های روسیه در مرز‌های اوکراین خبر داد.

 کاخ سفید همچنین از پایان مکالمه تلفنی بایدن و پوتین خبر داد.  خبرگزاری اسپوتینک نیز به نقل از یک مقام کاخ سفید اعلام کرد بایدن و پوتین برای بیش از یک ساعت در خصوص افزایش نیروهای روسیه در مرز با اوکراین گفت و گو کردند.

گفت و گوی تلفنی پوتین و مکرون

خبرگزاری تاس روسیه هم از گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای بیش از یک ساعت به منظور بررسی تحولات اوکراین خبر داد. طبق اعلام ریاست جمهوری فرانسه، مکرون و پوتین در این گفت و گوی تلفنی تحولات پرونده اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون به همتای روسی خود در این تماس در خصوص نگرانی‌های هم‌پیمانان فرانسه و شرکای اروپایی اش صحبت کرد. مکرون به پوتین اعلام کرد گفت و گوی صریح، با افزایش تنش همخوانی ندارد.

بر اساس اعلام ریاست جمهوری فرانسه، مکرون در گفت و گوی خود با پوتین، عوامل ثبات و امنیت در اروپا را مورد بحث و بررسی قرار داد. دو طرف همچنین در زمینه تضمین‌های امنیتی و راه‌های خروج از بن بست کنونی گفتگو کردند.

گفت و گوی تلفنی مکرون با مقامات غربی

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده قرار است مکرون امشب با رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین و نیز صدر اعظم آلمان در خصوص تحولات کنونی گفتگو کند.

توقف پرواز‌ها به اوکراین

همزمان با تحولات اوکراین، خطوط هوایی «کی ال ام هلند» اعلام کرد پرواز به اوکراین را به علت هشدار مسافرتی فوری که از سوی کشورش در روز شنبه (امروز) صادر شده، متوقف خواهد کرد.

وزارت خارجه هلند در پیامی از شهروندان هلندی خواسته بود تا به اوکراین سفر نکنند و گفته بود آن‌هایی نیز که در آنجا هستند، بایستی این کشور را ترک کنند.

ادعای حمله قریب الوقوع روسیه از سوی مقامات آمریکایی

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده بود روسیه نیرو‌های بیشتری را به مرز خود با اوکراین فرستاده و می‌تواند در هر زمان از جمله در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن، حمله به اوکراین را آغاز کند!

اما این ادعا تنها از سوی وزیر خارجه امریکا مطرح نشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه ادعا کرد که روسیه اکنون نیرو‌های کافی برای انجام یک عملیات نظامی بزرگ علیه اوکراین دارد و حمله ممکن است «هر زمانی» آغاز شود.

سالیوان که در جلسه توجیهی کاخ سفید بدون ذکر شواهد خاصی صحبت می‌کرد، گفت که هر آمریکایی که هنوز در اوکراین است باید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده خاک این کشور را ترک کند. او ادعا کرد آنچه «تهاجم روسیه» می‌خواند، می‌تواند با یک حمله هوایی آغاز شود و این مسئله خروج از کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

توقف فعالیت سفارتخانه‌های غربی و خروج دیپلمات‌ها از اوکراین

تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای تعطیلی سفارتخانه خود در کی‌یف

صبح امروز نیز مقامات آمریکایی از قصد وزارت امور خارجه این کشور برای تعطیلی سفارت آمریکا در کی‌یف خبر دادند. بر این اساس، تعداد محدودی از دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند به غرب اوکراین در نزدیکی مرز با لهستان منتقل شوند تا آمریکا بتواند حضور دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ کند.

به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه پیش از این به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف دستور داده بود تا خاک اوکراین را ترک کنند.

خروج خانواده های دیپلماتهای صهیونیست

وزارت امور خارجه رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز امروز اعلام کرده بود خانواده‌های دیپلمات‌های این رژیم را به دلیل ترس از آنچه «تهاجم روسیه» می‌خواند از اوکراین تخلیه می‌کند.

به گزارش هاآرتص، این وزارتخانه به شهروندان صهیونیست که قصد سفر به اوکراین را دارند توصیه کرده از انجام این کار خودداری کنند و کسانی که در حال حاضر در اوکراین به سر می‌برند، درمورد تمدید اقامت خود در این کشور تجدید نظر کنند. گفته می‌شود دیپلمات‌های صهیونیست فعلاً در این کشور خواهند ماند.

همچنین پایگاه صهیونیستی والا نیوز نیز گزارش داد وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با صدور هشداری جدید برای سفر به اوکراین اعلام کرده است: «در پی ادامه تنش ها و نگرانی از تشدید تنش در اوکراین، وزارت امور خارجه از شهروندان اسرائیلی مقیم اوکراین می خواهد هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند».

خروج اتباع انگلیسی و نروژی از اوکراین

وزارت امور خارجه انگلیس عصر امروز (جمعه) اعلام کرد به شهروندان این کشور توصیه می‌کند از «هرگونه سفر» به این کشور اروپای شرقی جلوگیری شود.

به گزارش یورو نیوز، در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «اتباع انگلیسی در اوکراین باید اکنون در حالی که پرواز‌های تجاری هنوز در دسترس هستند، آن‌جا را ترک کنند.»

خروج دیپلمات‌های روسیه از اوکراین

در بحبوحه افزایش تنش میان مسکو و کی‌یف کارمندان سفارت و کنسولگری روسیه تصمیم به ترک اوکراین گرفتند. به گزارش اسپوتنیک، به دنبال اعلام خروج کارکنان سفارت آمریکا از کی یف، دیپلمات‌های روسیه نیز از اوکراین خارج خواهند شد.

استرالیا خواستار خروج شهروندان خود از خاک اوکراین شد

اسکات موریسون ضمن «وخیم» دانستن اوضاع در مرز روسیه و اوکراین گفت: «ما به تصمیمات استرالیایی‌هایی که می‌خواهند در اوکراین بمانند احترام می‌گذاریم، اما توصیه ما به آن‌ها بسیار واضح است؛ وضعیت کنونی در مرز روسیه و اوکراین یک وضعیت بسیار خطرناک است. استرالیایی‌ها برای امنیت خود باید به دنبال خروج از اوکراین باشند.»

نخست وزیر استرالیا ضمن امیدواری به برقراری صلح بین دو کشور تاکید کرد که در صورت بروز هرگونه درگیری، کانبرا باید اطمینان حاصل کند که استرالیایی‌ها این فرصت را داشته‌اند که خود را از اوکراین به مکانی امن منتقل کنند.

ارسال نظرات