۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۰۲۳۲۶

بایدن خواستار خروج فوری آمریکایی ها از اوکراین شد

بایدن خواستار خروج فوری آمریکایی ها از اوکراین شد
رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار ادعاها درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین، از شهروندان آمریکایی خواست فوراً اوکراین را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا، درباره روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، بایدن به آمریکایی‌ها در اوکراین هشدار داد که فوراً این کشور را ترک کنند و با بیان این ادعا که «اعزام نیرو به سمت اوکراین به منظور آمادگی برای احتمال «جنگ جهانی» است»، مدعی شد «زیرا روسیه همچنان تهدید به حمله می‌کند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز به طور جداگانه بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد از شهروندان آمریکایی مقیم اوکراین می‌خواهد که فوراً این کشور را ترک کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه آمده است: «ایالات متحده در صورت اقدام نظامی روسیه در هر نقطه از اوکراین، نمی‌تواند شهروندان آمریکایی را تخلیه کند»؛ وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که خدمات منظم کنسولگری -از جمله کمک به شهروندانی که سعی در ترک اوراین را دارند- به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.»

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز تأکید کرد: «شهروندان آمریکایی باید اکنون آن‌جا را ترک کنند. این‌طور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سروکار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان روبه‌رو هستیم. وضعیت بسیار متفاوتی است و ممکن است همه چیز به سرعت به هم بریزد.»

مجری ان‌بی‌سی از بایدن پرسید که «چه سناریویی می‌تواند او را به اعزام نیرو برای نجات آمریکایی‌های فراری از این کشور (اوکراین) وادار کند؟» بایدن پاسخ داد: «هیچ سناریویی وجود ندارد. این یک جنگ جهانی است که آمریکایی‌ها و روسیه شروع به تیراندازی به یکدیگر می‌کنند»، او افزود: «ما در دنیایی بسیار متفاوت از همیشه هستیم.»

ان‌بی‌سی نیوز نوشت بر اساس یک ارزیابی نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده، ارتش روسیه می‌تواند یک تهاجم تمام عیار را با تانک‌هایی آغاز کند که به طور بالقوه می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت به کی‌یف، پایتخت برسند.

جو بایدن در این مصاحبه مدعی شد: «اگر پوتین به اندازه کافی احمق است که وارد جنگ شود، به اندازه کافی باهوش هم است که در واقع کاری را انجام ندهد که بر شهروندان آمریکایی تأثیر منفی بگذارد.»

بایدن در پاسخ به سوال مجری ان‌بی‌سی که پرسید «آیا تا به حال این موضوع را به پوتین گفته است یا خیر؟»، گفت: «بله»

مجری ان‌بی‌سی پرسید «شما به او (پوتین) گفته‌اید که آمریکایی‌ها خطی خواهند بود که روسیه نمی‌تواند از آن عبور کنند؟»، و بایدن پاسخ داد: «من مجبور نبودم این را به او بگویم، من تنها درمورد آن صحبت کرده‌ام. او این موضوع را می‌داند.»

کشور‌های غربی روسیه را به تدارک حمله به اوکراین متهم می‌کنند و مسکو چنین اظهاراتی را رد می‌کند. به گفته مسکو موضوع «تجاوز روسیه» در مطبوعات وفادار به واشنگتن، بهانه‌ای برای ارسال سلاح‌های ناتو به مرز‌های فدراسیون روسیه است.

و این در حالی است که طی چند هفته گذشته آمریکا بار‌ها نیرو‌های جنگی خود را به کشور‌های اروپای شرقی اعزام کرده است. در همین راستا بیش از ۳ هزار نیروی نظامی آمریکایی به منظور تقویت جبهه شرقی ناتو به لهستان و رومانی اعزام شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات