۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۷۰۲۶۰۶

مکمل‌ های ویتامینی جایگزین واکسن‌ ها نیستن

مکمل‌ های ویتامینی جایگزین واکسن‌ ها نیستن
بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، احتمال ابتلا به یک مورد شدید یا بحرانی کرونا در افراد دچار کمبود ویتامین D بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، این مطالعه بر اساس داده‌های دو موج اول کروناویروس قبل از عرضه گسترده واکسن‌ها انجام شده است. دانشمندان تاکید کردند که مکمل‌ های ویتامینی جایگزین واکسن‌ ها نیستند اما می‌توانند به افزایش سطح ایمنی کمک کنند.

«آمیل درور»، نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره گفت: «ما متوجه شدیم که تفاوت در احتمال ابتلاء به نوع شدید بیماری در صورت کمبود ویتامین D در مقایسه با زمانی که کمبود ویتامین D وجود ندارد، قابل توجه است.»

وی گفت: «اگرچه این مطالعه قبل از سویه اومیکرون انجام شده است، اما ویروس کرونا آنقدر تغییر نکرده است تا اثربخشی ویتامین D را نفی کرد.»

این نویسنده افزود: «تاثیر ویتامین D در مبتلایان به کووید ۱۹، نتیجه اثربخشی آن در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با پاتوژن‌های ویروسی است که به سیستم تنفسی حمله می‌کنند که در مورد سویه اومیکرون هم صدق می‌کند.»

تیم تحقیقاتی سطح ویتامین D را برای بیش از ۲۵۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان بین آوریل ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۱ بررسی کردند. میزان ویتامین D بر اساس آزمایش انجام شده قبل از بستری شدن در بیمارستان به عنوان بخشی از آزمایش خون معمول بود.

احتمال ابتلاء به یک مورد شدید یا بحرانی کووید ۱۹ در بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند، ۱۴ برابر بیشتر بود.

علاوه بر این، میزان مرگ و میر برای افرادی که سطح ویتامین D کافی نداشتند ۲۵.۶ درصد بود، در حالی که این میزان در بین افرادی که سطح ویتامین D کافی داشتند، ۲.۳ درصد بود.

مقامات بهداشتی در چندین کشور مصرف مکمل‌های ویتامین D را در طول پاندمی توصیه کرده‌اند، حتی در حالی که داده‌ها کم بود.

مطالعات اخیر به ارتباط بین کمبود ویتامین D، کووید ۱۹ شدید و بستری شدن در بیمارستان اشاره کرده‌اند، اگرچه محققان در این فکر بودند که آیا ویروس کرونا در وهله اول باعث کمبود این ویتامین شده است یا خیر.

به گفته محققان، «ما طیفی از بازه‌های زمانی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در طول ۲ سال قبل از عفونت، ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری بسیار قوی است. این امر بر ارزش مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول پاندمی تاکید می‌کند، مکملی که طبق توصیه‌های رسمی اگر در مقادیر معقول مصرف شود، هیچ جنبه منفی ندارد.»

ارسال نظرات