۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۷۰۲۶۷۲

هیچ شکایتی از مسافران برای گرانفروشی بلیت هواپیما دریافت نکرده ایم

هیچ شکایتی از مسافران برای گرانفروشی بلیت هواپیما دریافت نکرده ایم
در حالی که تاکنون چندین بار اعلام شده هیچ کف قیمتی برای بلیت هواپیما وجود ندارد، اما شاهدیم که تعدادی از مسافران هنگام خرید بلیت با نرخ پایین‌تر با مشکل مواجه شده و درنهایت بلیت آن‌ها لغو می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود آنکه چندین هفته از دستور وزیر راه وشهرسازی برای لغو کف قیمتی بلیت هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی در پرواز‌های داخلی می‌گذرد، اما هنوز هم شاهد آن هستیم که ایرلاین‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند و همین امر خود باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده است.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی از ایرلاین‌ها در بازه زمانی اقدام به فروش بلیت تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کردند که همین موضوع بهانه‌ برای تعیین کردن کف قیمت بلیت هواپیما شد.

در یک بازه زمانی شرکت‌های هواپیمایی بدون آنکه اعلام کنند اقدام به تعیین کف قیمتی تا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان کردند؛ به طوری که در طول چند روز هیچ بلیتی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان در مسیر‌های مختلف پیدا نمی‌شد، این اقدام با ورود سازمان هواپیمایی و اعلام این موضوع که هیچ شرکتی حق ندارد کف قیمتی برای خود تعیین کند به صورت موقت به پایان رسید.

بررسی‌های میدانی نشان داد که همچنان بسیاری از ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان می‌کنند و بلیت کمتر از ۶۰۰ هزار تومان وجود ندارد.

از سوی دیگر اگر شانس با مسافری همراه بود و بلیتی با مبلغ ۵۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پیدا شود مسافر در هنگام خرید بلیت با مشکل مواجه می‌شود و امکان خرید بلیت به هیچ عنوان امکان پذیر نمی‌شود.

بلیت هواپیما زیر ۶۰۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود

توکلی یکی از مسافران گفت: برای مقصد اراک بلیت با نرخ ۴۳۰ هزار تومان از طریق سایت خرید کردم، اما زمان پرداخت مبلغ سایت و درگاه‌های پرداخت قطع شد و امکان خرید آن وجود نداشت، این روند را چندین بار تکرار کردم، اما موفق به خرید آن نشدم به همین منظور به مراکز خرید بلیت مراجعه کردم که متاسفانه این روند هم در آنجا تکرار شد.

یکی دیگر از مسافران هم گفت: در مسیر بوشهر به تهران بلیتی با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان پیش خرید کرده بودم که در لحظه آخر بدون هیچ دلیلی لغو شد، در همان زمان اعلام کردند برای خرید بلیت مسیر بوشهر به تهران یک شرکت دیگر بلیت دارد که البته باید ۷۰۰ هزار تومان اضافه پرداخت کنید.

هیچ شکایتی از مسافران برای گرانفروشی بلیت هواپیما دریافت نکرده ایم

میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تمامی شرکت‌های هواپیمایی باید اقدام به رعایت سقف قیمتی بلیت هواپیما کنند و از سوی دیگر سازمان هواپیمایی با تمامی تخلفات در خصوص گرانفروشی بلیت برخورد قاطع می‌کند.

به گفته او، تاکنون هیچ شکایتی از مسافران در رابطه با لغو خرید بلیت پایین‌تر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان از طریق سایت‌ها به ما اعلام نشده، در صورتی که مسافران با این مشکل مواجه شدند این موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

او می‌گوید: تمامی ایرلاین‌ها در حوزه فروش بلیت اقدام به رقابت می‌کنند و ممکن است برخی از آن‌ها در این رقابت اقدام به فروش بلیت ارزان کنند و شرکتی دیگر با توجه به شرایط اقدام به فروش بلیت با نرخ بالاتری کنند، بنابراین در این زمینه سازمان هواپیمایی وظیفه کنترل، نظارت و همچنین برخورد با فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب دارد.

شرکت های هواپیمایی نقدینگی ندارند!

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی دارند به همین دلیل پرواز‌های خود را به صورت چارتر در اختیار چارترکنندگان قرار می‌دهند و چارترکنندگان رقابت ناسالم ایجاد می‌کنند و افرادی که فروش سیستمی دارند نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند.

او می‌گوید: هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد بلیت خود را بالاتر از سقف قیمتی اعلام شده در قالب جدول‌های نرخی به فروش برساند، در صورت مشاهده آن با آن‌ها برخورد خواهد شد.

یوسفی رئیس کمیسیون عمران مجلس دو هفته قبل گفته بود: پیگیر این موضوع هستیم که وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوایی اقدامات لازم را انجام دهد تا در حق مردم اجحاف نشود.

رقابت بین تمام شرکت های هواپیما باید واقعی باشد

در آخرین اظهار نظر محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان برای رعایت نکردن کف قیمتی بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل هزینه‌هایی که در صنعت هوانوردی از جمله بیمه و سوخت متحمل می‌شود، نمی‌توانند عمده بلیت‌های خود را با قیمت پایین‌تر بفروشند.

او گفت: نمی‌خواهیم زیانی متوجه ایرلاین‌ها شود و اگر شرکتی هم کف نرخ را رعایت می‌کند باید به گونه‌ای باشد که سایر ایرلاین‌ها ضرر نکنند.

به گفته محمدی‌بخش موضوع کف قیمت مطرح نیست، ما نباید از حداقل‌ها عبور کنیم و جدول نرخ بلیت هواپیما وجود دارد که همه ایرلاین‌ها باید این جدول قیمتی را رعایت کنند. بین همه ایرلاین‌ها باید رقابت وجود داشته باشد و این رقابت در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

در حالی که سازمان هواپیمایی همواره اعلام می‌کند که هیچ شرکت هواپیمایی نباید گرانفروشی کند و یا برای بلیت‌های خود کف نرخی تعیین کند، اما به نظر می‌رسد که این اقدام باید با نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد تا در حق مسافران اجحافی صورت نگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات